DS Smith: Warsztaty z projektowania opakowań – Tomasz Krawczak
1 Jan 1970 13:09

Po sukcesie pierwszej edycji warsztatów organizowanych pod nazwą Akademia PackRight, które odbyły się w ubiegłym roku, firma DS Smith wraz z partnerami – Flint Group i Cobalt Spark – zaprasza do wzięcia udziału w tegorocznej edycji imprezy. Celem Akademii jest przekazanie i pogłębianie wiedzy, która ułatwi podejmowanie lepszych decyzji dotyczących opakowań i procesu pakowania w branży FMCG, a w efekcie osiągnięcie przez produkt rynkowego sukcesu. Wszystkie odpowiedzi pod jednym dachem Akademia PackRight, czyli cykl szkoleń o wysokim poziomie merytorycznym i silnym nacisku na przekazywanie praktycznej wiedzy, to narzędzie pozwalające uniknąć nieporozumień wynikających z odmiennego rozumienia zagadnień z obszaru projektowania, produkcji i druku. Ich idea narodziła się z obserwacji analogicznych szkoleń organizowanych przez firmy spoza naszej branży – tłumaczy Robert Lis, kierownik ds. marketingu w DS Smith i pomysłodawca Akademii PackRight. – Bezpośrednią inspiracją była Akademia Nikona, czyli komercyjne warsztaty podnoszące umiejętności fotografowania. Pozytywnie zaskoczył mnie fakt, że warsztaty nie próbowały w żaden, jawny czy zawoalowany, sposób promować marki Nikon wśród uczestników, a koncentrowały się wyłącznie na krzewieniu wiedzy. Uznałem, że w branży opakowaniowej jest miejsce na podobną inicjatywę. W proces projektowania i produkcji opakowań zaangażowane są na ogół trzy podmioty: firma zlecająca wykonanie opakowania, agencja brandingowa/projektowa oraz producent opakowań (drukarnia). Nieporozumienia między nimi, wynikające z reguły z braku wiedzy wykraczającej poza obszar własnych kompetencji, mogą prowadzić do powstawania błędów, a w rezultacie strat. Zdarzały się przypadki, w których pracownik działu marketingu w firmie zlecającej produkcję opakowań nie akceptował efektu końcowego druku na opakowaniu, bo błędnie zakładał, że na maszynie fleksograficznej osiągnie ten sam stopień nasycenia lub odwzorowania grafiki, który pokazywał jego cyfrowy proof. Te same problemy dotyczą także wielu innych kwestii, np. wyboru właściwej technologii druku, zarządzania kolorem, zakresu optymalizacji konstrukcji opakowań czy konkretnych szczegółów technicznych, jak np. perforacje czy wytrzymałość opakowań. Uznaliśmy więc, że warto zachęcić klientów do poszerzania przez nich wiedzy. Akademia PackRight obiecuje: profesjonalizm zapewniany przez prowadzących zajęcia ekspertów i doświadczonych praktyków z branży papierniczej, opakowaniowej i wzornictwa graficznego; doskonałą atmosferę w małych grupach nastawionych na wymianę opinii; nacisk na wiedzę praktyczną i uniwersalną; a także możliwość uzyskania odpowiedzi na wszystkie pytania w jednym miejscu. Robert Lis podkreśla, że celem warsztatów nie jest reklamowanie usług firmy DS Smith, nie są też one nastawione na pozyskiwanie nowych klientów. Stworzyliśmy produkt szkoleniowy wysokiej jakości, rodzaj uniwersalnego kompendium wiedzy o procesach projektowania i produkcji opakowań, którą da się wykorzystać w kontaktach z każdym producentem opakowań albo agencją projektową. Dla każdego coś interesującego Powołując Akademię do życia chcieliśmy, by pokazywała ona w kompleksowy sposób wszystkie zagadnienia związane z projektowaniem i produkcją opakowań – od surowców, przez projektowanie, aż po produkcję i druk. Adekwatnie podzieliliśmy wykłady według trzech grup tematycznych – mówi Robert Lis. Tematyka trzech tegorocznych warsztatów (wszystkie będą się odbywać w fabryce DS Smith w Kutnie) została opracowana tak, by każdy uczestnik procesu tworzenia opakowań znalazł w niej coś interesującego. Chronologicznie jako pierwsze (14 kwietnia, a następnie 18 listopada) odbędzie się premierowe szkolenie „Skuteczne opakowania”, skierowane do managerów marki, projektantów opakowań pragnących poszerzyć swoją wiedzę o praktyczne aspekty związane z zarządzaniem wizerunkiem produktu oraz osób koordynujących wdrażanie marek własnych w sieciach handlowych. Wykłady poprowadzi Dorota Kałowska, partner i główny strateg agencji brandingowo-projektowej Cobalt Spark Brand & Image Management, będąca również ekspertem Polskiej Izby Handlu. W trakcie szkolenia uczestnicy zyskają usystematyzowaną wiedzę na temat wykorzystania opakowań w marketingu, omówienie i podsumowanie najnowszych trendów w projektowaniu opakowań z uwzględnieniem polskich potrzeb i realiów, praktyczne narzędzia pomocne w efektywnej pracy z opakowaniami, a także możliwość swobodnej wymiany doświadczeń i dyskusji z praktykiem od wielu lat specjalizującym się w wykorzystaniu opakowań w marketingu. Zawsze na tego typu szkoleniach staram się, by przekazać wiedzę w 100% praktyczną. Dlatego będę mówiła o trendach społecznych, zmianach zachodzących w polskim społeczeństwie i ich wpływie na wzornictwo opakowań. Skupię się również na kwestii skutecznego wplecenia procesu projektowego w strategię marketingową marki. Czego się spodziewać? Interakcji, dyskusji, prowokacyjnych pytań i wielu przykładów z życia wziętych. Co mogę obiecać? Że uczestnicy zyskają pigułkę bardzo praktycznej wiedzy i ujrzą w opakowaniach znacznie potężniejsze narzędzie marketingowe, niż im się kiedykolwiek wydawało – mówi o swych wykładach Dorota Kałowska. W dniach 21-22 października 2015 przewidziano warsztat „Papier i tektura”, który koncentruje się na podstawowych zagadnieniach z obszaru produkcji papieru – kluczowego składnika tektur falistej i litej stosowanych do wytwarzania opakowań tekturowych oraz tektury. Z założenia skierowany jest do specjalistów ds. opakowań i jakości, technologów oraz osób odpowiedzialnych za rozwój produktu i zamawianie opakowań. Organizatorzy zaprezentują uczestnikom proces produkcji papieru, który pomoże im zrozumieć, jakie czynniki wpływają na jakość i funkcjonalność tektury, a w rezultacie na parametry opakowania (np. wytrzymałość i trwałość nadruku). Prowadząca Agnieszka Kurc, dyrektor fabryki DS Smith w Kutnie, scharakteryzuje aktualną sytuację na rynku papieru i pomoże w odpowiedzi na pytania: kiedy warto stosować włókna pierwotne, a kiedy wtórne (makulaturowe) oraz w jaki sposób dobrać optymalny skład surowcowy tektury? Wyjaśni, czym jest tektura falista, jakie są rodzaje fal i ich możliwe kombinacje w produkcji tektury. Warsztat „Projektowanie i produkcja opakowań tekturowych”, którego celem jest przybliżenie procesu projektowania opakowań, odbędzie się w dniach 3-4 listopada 2015 r. Prowadzący: Agnieszka Kurc, Robert Lis, Izabela Czekajewska – kierownik Europejskiego Centrum Koloru Flint Group oraz Hubert Hyb – kierownik Wydziału Opakowań Offsetowych w DS Smith zaprezentują poszczególne etapy procesu projektowania, role konstruktorów i technologów, narzędzia wykorzystywane do projektowania i cały proces, który prowadzi do zatwierdzenia opakowania do produkcji. Dokładnie omówione zostaną techniki druku offsetowego i fleksograficznego: ich specyfika, ograniczenia i konsekwencje wyboru jednej z nich dla produkcji opakowań, a także gama stosowanych do drukowania farb i lakierów. Prelegenci wyjaśnią, od czego zależy ostateczny kolor na pudełku „z produkcji” i dlaczego różni się on od proofa. Wykłady obejmą również podstawowe kwestie związane z optymalizacją opakowań. Szkolenie jest skierowane m.in. do osób odpowiedzialnych za projekty opakowań, ich jakość i dostosowanie do procesu produkcji, brand managerów, osób współpracujących z sieciami handlowymi oraz pracowników działów zaopatrzenia. Praktyka przede wszystkim Przykładamy ogromną wagę do praktycznych aspektów szkoleń. Warsztaty odbywają się w fabryce DS Smith w Kutnie, dlatego oferujemy uczestnikom możliwość obejrzenia „na żywo” procesów i rozwiązań, o których uczą się w trakcie wykładów – mówi Robert Lis. – Na przykładach wyjaśniamy m.in. różnice między technologią offsetową i fleksograficzną, błędy popełniane przez projektantów opakowań czy sposoby optymalizacji opakowań. Pomagamy zrozumieć cykl produkcyjny, dzięki czemu – w zamyśle – nasi słuchacze będą mogli skrócić czas realizacji i wdrożeń nowych opakowań. Wszystkie aspekty związane z branżą projektowo-producencką, nawet te na pierwszy rzut oka mało istotne, pokazujemy tak, by osoby odpowiedzialne za wdrażanie nowych projektów lepiej radziły sobie w kontaktach z producentami opakowań. Organizatorzy starają się, by tematyka warsztatów była zrozumiała i w pełni zaspokajała potrzeby ich uczestników. Wsłuchując się w ich głosy oraz wczytując w wyniki ankiet towarzyszących wszystkim zajęciom, zaproponowali w tym roku poszerzenie oferty. Największą zmianą jest dodanie wykładów prowadzonych przez Dorotę Kałowską „Skuteczne opakowania”, ale niejedyną. Rozbudowaliśmy również część prezentacji związanych z drukiem flekso i offsetowym, aby pomóc klientom w jeszcze lepszym zrozumieniu ich specyfiki. Zamierzamy również pokazać naszym uczestnikom różne typy perforacji służących do otwierania opakowań w związku z rosnącą popularnością opakowań shelf-ready – gotowych na półkę – dodaje Robert Lis. O sukcesie Akademii świadczą bardzo pozytywne oceny uczestników jej pierwszej edycji. Biorąc pod uwagę fakt, że to odpłatne szkolenie, nie zdziwiłyby nas głosy krytyczne (wszak klient, który płaci, z reguły więcej wymaga). Tymczasem średnia ocen 30 słuchaczy wyniosła 9/10. To doskonały wynik, ale może być lepszy, dlatego nie ustajemy w wysiłkach, by jeszcze bardziej usatysfakcjonować słuchaczy.