Etykieta promocyjna, czyli minimum kosztów przy maksimum efektów – Justyna Kierzkowska-Grzyb
1 Jan 1970 11:48

Etykiety promocyjne są prostym i skutecznym sposobem na wyróżnienie produktu oraz przesłanie krótkiego, lecz wyraźnego komunikatu do klienta. Odpowiednio przygotowane pod względem graficznym i kolorystycznym potrafią być naprawdę skutecznym narzędziem marketingowym. Dzięki najnowszym technologiom druku cyfrowego, który umożliwia produkcję etykiet samoprzylepnych bez kosztów przygotowalni oraz z uwzględnieniem zasady JIT (Just In Time), stają się także niezwykle atrakcyjne w ujęciu kosztowym. Każda akcja promocyjna wymaga zaplanowania i przygotowania skutecznej komunikacji. Należy bowiem sprawić, aby oferowany przez nas produkt skupiał uwagę klienta oraz zachęcał go do wyboru naszego produktu, a nie produktu konkurencji. Najłatwiejszą formą komunikacji (zwłaszcza, jeśli chodzi o oddziaływanie w miejscu sprzedaży) jest komunikacja poprzez opakowanie. O ile zmiana całego opakowania jest zwykle dość kosztownym przedsięwzięciem, o tyle umiejętne przygotowanie i zastosowanie etykiety promocyjnej jest zwykle tańszym, lecz równie skutecznym sposobem na wyróżnienie produktu. Technologia cyfrowego druku etykiet samoprzylepnych, której najnowszym rozwiązaniem jest Ink Jet UV, stanowi szansę na opłacalną i efektowną produkcję etykiet promocyjnych. Brak kosztów zakupu form fotopolimerowych, a także tych związanych z uszlachetnianiem i zabezpieczaniem druku przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej jakości jest odpowiedzią na potrzeby producentów każdej niemal branży w zakresie optymalizacji kosztów zakupu etykiet samoprzylepnych, w tym także etykiet promocyjnych. Często, przy okazji organizacji akcji promocyjnych kierowanych do różnych grup odbiorców, produkowane są etykiety promocyjne dostosowane pod względem grafiki i komunikatu „słownego” do konkretnej z nich. Pojawia się wówczas problem związany z produkcją kilku wzorów, a tym samym wzrost kosztu zakupu etykiet związany chociażby z koniecznością zakupu tzw. polimerów, co nie tylko wpływa na wzrost ogólnego kosztu zakupu etykiet, ale także wydłuża czas potrzebny na ich wykonanie. Technologia druku cyfrowego Ink Jet UV eliminuje koszty tzw. przygotowalni oraz umożliwia realizację łączonej produkcji etykiet samoprzylepnych. Wykorzystywana w tym przypadku zależność „wyższy nakład – niższa cena” (przy zachowaniu jednowymiarowości etykiety) pozwala często na znaczną redukcję kosztów oraz czasu potrzebnego na produkcję etykiet. Rolą etykiety promocyjnej jest poinformowanie potencjalnego klienta o organizowanej akcji promocyjnej, szczególnych własnościach produktu, obniżce ceny itp. Wyróżnienie spośród dziesiątek podobnych wymaga nie tylko stworzenia odpowiedniego projektu, ale także – a często przede wszystkim – zastosowania doskonale dobranych barw, umożliwiając tym samym osiągnięcie maksymalnej widoczności i zauważalności produktu (jego etykiety) na sklepowej półce. Fakt ten nabiera szczególnego znaczenia przy okazji „kumulacji” podejmowanych działań promocyjnych (święta, obniżki sezonowe itp.). Stworzenie idealnej, wyróżniającej się etykiety promocyjnej jest w tym przypadku niezwykle istotne. Często jedną z podstawowych rzeczy dokładnie analizowanych i testowanych jest odpowiedni wybór kolorystyki. Etykiety tworzone wedle zasady „czerwony napis na żółtym tle”, choć dobrze widoczne, nie powodują już efektu wyróżnienia ze względu na wielokrotność i powszechność stosowania. Obok umiejętnie dobranych kolorów niezwykle istotnym elementem jest ich nasycenie. Technologia druku cyfrowego Ink Jet UV umożliwia nie tylko bezbłędne odwzorowanie kolorów, ale także ich doskonałe nasycenie. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, iż efekt ten uzyskiwany jest bez konieczności uszlachetniania druku (na przykład poprzez lakierowanie). Zastosowanie farb UV daje bowiem możliwość osiągnięcia zamierzonego efektu bez wprowadzania dodatkowych procesów produkcyjnych. Nie ma także konieczności stosowania dodatkowego zabezpieczania druku; nadruk wykonany w opisanej technologii jest trwały i odporny na uszkodzenia. Na ogół akcje promocyjne dotyczą wybranej grupy asortymentowej lub wręcz wybranych produktów. Producenci stają więc przed wyzwaniem uzyskania możliwie jak najbardziej korzystnej ceny przy niskim nakładzie produkcyjnym. Tradycyjne metody druku, takie jak druk fleksograficzny, nie zawsze dają możliwość uzyskania optymalnej, współmiernej do nakładu ceny zakupu etykiety. Bardzo często sprowadzają się także do określenia minimalnej ilości etykiet, która uzasadnia opłacalność produkcji. Technologia druku cyfrowego umożliwiła opłacalne wykonywanie etykiet przy niskich nakładach produkcyjnych. Nie bez znaczenia pozostaje w tym przypadku fakt wydruku bezpośrednio z pliku komputerowego, co daje dodatkową szansę dostosowania projektu etykiety w zasadzie w każdym momencie bez ponoszenia znacznych nakładów finansowych. Oznacza to ponadto możliwość dostosowania przekazu etykiety promocyjnej do konkretnej grupy docelowej lub jego całkowitą zmianę (gdyby zaszła taka potrzeba). Etykiety promocyjne wykonywane w technologii druku Ink Jet UV to przede wszystkim: n efektowne i opłacalne rozwiązanie wykorzystywane przy organizacji i komunikacji wszelkich akcji promocyjnych i marketingowych; n możliwość optymalizacji kosztów zakupu etykiet niskonakładowych; n perfekcyjne odwzorowanie i nasycenie barw; n przejrzysty komunikat z możliwością wprowadzania zmian w każdym momencie bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów; n doskonałe wyróżnienie produktu bez konieczności zmiany całego opakowania.