Etykiety na celowniku międzynarodowego badania UNEP
1 Jan 1970 08:25

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Globalne badanie dotyczące recyklingu i zrównoważonego rozwoju etykiet stosowanych na opakowaniach z tworzyw sztucznych, przeprowadzone przez UNEP (Program Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska), Consumers International oraz sieć One Planet wykazało, że zaledwie 17% przebadanych etykiet zawierało komplet informacji dotyczących recyklingu i umożliwiało konsumentom podejmowanie w pełni świadomych decyzji zakupowych. 

Eksperci biorący udział w badaniu uznali, że 20% spośród ocenianych 30 globalnych marek nie zasługuje na pozytywną ocenę w tym zakresie. W przypadku 17% oceny były jednoznacznie pozytywne, pozostałe 63% otrzymało oceny mieszane lub neutralne.

Autorzy raportu na podstawie wyników badania opracowali zalecaną listę pięciu działań, których celem jest zaangażowanie biznesu, legislatorów oraz podmiotów stanowiących standardy w usprawnienie procesów etykietowania w taki sposób, by stały się „łatwym wyborem dla konsumentów”. Na liście znalazły się następujące zalecenia:

– Przedsiębiorstwa powinny postępować zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi Dostarczania Informacji nt. Zrównoważonego Rozwoju Produktów (Guidelines for Providing Product Sustainability Information) przy dzieleniu się informacjami o swych opakowaniach z tworzyw sztucznych.

– Należy zachować globalną zgodność przy tworzeniu definicji dotyczących zawartości i ponownego użytku opakowań lub produktów jednorazowego użytku.

– Definicje i wymagania techniczne zawarte w standardach dotyczących recyklingu, kompostowalności oraz biodegradacji powinny lepiej odzwierciedlać realne warunki i bardziej skupiać się na dostępności oraz możliwości zrozumienia przez konsumentów.

– Stosowanie symbolu trzech zielonych strzałek powinno być ograniczone wyłącznie do produktów, które nadają się do ponownego recyklingu.

– Należy wdrożyć specjalne etykiety o charakterze informującym i weryfikującym oraz wprowadzić prawne obostrzenia ich stosowania.

Jak przekonują autorzy badania, obecnie przekazywane informacje są często niejasne, powodując zamieszanie i nieufność konsumentów. W dokumencie wskazują oni na brak standaryzacji i odpowiedzialności firm za błędy oraz twierdzą, że mają one tendencję do tworzenia własnych marek i znaczeń bez potwierdzania ich zewnętrznymi certyfikatami. Ich zdaniem globalne, wieloaspektowe podejście z udziałem wielu zainteresowanych stron jest jedynym sposobem na poradzenie sobie z kryzysem na taką skalę. 

Helena Leurent, dyrektor generalna organizacji Consumers International, komentuje: W miarę jak świat przekształca się po koronawirusie, musimy skoncentrować się na przebudowie naszej gospodarki, ale w taki sposób, by realizować Cele Zrównoważonego Rozwoju. Mamy niepowtarzalną okazję, aby zmienić i przebudować systemy tak, by działały na rzecz ludzi, firm i planety. W celu przyspieszenia wdrażania zrównoważonych rozwiązań najpoważniejszych globalnych wyzwań musimy zgromadzić zaangażowanych, innowacyjnych i ambitnych ludzi do pracy we wszystkich obszarach infrastruktury związanej z tworzywami sztucznymi.

Rośnie świadomość konsumentów dotycząca wpływu tworzyw na środowisko, a mimo to informacje umieszczane na opakowaniach z tworzyw sztucznych nie zawsze są jasne i użyteczne. Pięć globalnych zaleceń działania ma wesprzeć biznes, prawodawców i twórców standardów w umożliwianiu konsumentom podejmowania decyzji przyjaznych dla środowiska.

Na podstawie materiałów Packaging Europe opracował TK