Etykiety papierowe objęte certyfikatem chroniącym lasy – nowy standard w branży?
1 Jan 1970 12:29

Bierność nie jest rozwiązaniem. Na bardziej ekologiczne rozwiązania może się zdobyć każda osoba i każde przedsiębiorstwo – a w przypadku materiałów papierowych jest to łatwiejsze niż kiedykolwiek. Jako czołowy producent samoprzylepnych materiałów etykietowych, firma UPM Raflatac wykonała istotny krok naprzód, który ma wpływ na całą europejską branżę etykietową: z certyfikacji wspierającej odpowiedzialną gospodarkę leśną uczyniła standard dla głównego asortymentu produktów papierowych. Gwarantuje to, że włókna drzewne wykorzystywane do produkcji papierowych materiałów etykietowych UPM Raflatac są pozyskiwane z lasów zarządzanych w sposób odpowiedzialny. Jak wyjaśnia Neil Fedorowycz, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży: To nasza bezpośrednia odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie europejskich klientów i głównych sprzedawców detalicznych na produkty certyfikowane oraz ich większą dbałość o ekologiczne opakowania. Pięć lat temu w branży zaczęto zadawać pierwsze pytania o zrównoważony rozwój i ochronę środowiska. Główni sprzedawcy detaliczni, a nasi użytkownicy końcowi nalegali na uzyskanie certyfikatów, takich jak FSC (Forest Stewardship Council) i PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes). Zainwestowali miliony w promocję ochrony środowiska i swojej reputacji. Jednak wciąż często się zdarza, że certyfikaty poświadczające odpowiedzialne pozyskiwanie surowców są uznawane jedynie za atrakcyjny dodatek do produktu. Dla producentów etykiet wprowadzenie do zakładów materiałów certyfikowanych – obok tych nie objętych certyfikatem – oznaczało oddzielne ich składowanie, osobne procesy produkcyjne oraz wyższe koszty gospodarowania odpadami. Krok, jaki firma UPM Raflatac wykonała w stronę certyfikacji jako nowego standardu, daje wszystkim klientom i użytkownikom końcowym możliwość wyboru bardziej przyjaznych środowisku produktów bez ponoszenia dodatkowych kosztów – przekonuje Fedorowycz. Strategia Biofore jako kontynuacja odpowiedzialnych tradycji Zakłady produkcyjne firmy UPM Raflatac są rozmieszczone na sześciu kontynentach. Wytwarzane w nich materiały nadają się do wielu zastosowań: od etykietowania żywności i napojów, poprzez zastosowanie w handlu detalicznym i logistyce, aż do etykietowania kosmetyków i artykułów chemii gospodarczej. Jako część organizacji UPM, lidera w nowej branży Biofore, firma UPM Raflatac stanowi przykład skutecznej realizacji strategii Biofore. Aby móc dać gwarancję, że wszelkie materiały są pozyskiwane w sposób odpowiedzialny, firma stworzyła procedurę zakupową opartą na obowiązującym w firmie kodeksie postępowania oraz na zasadach odpowiedzialności. Robert Taylor, dyrektor ds. ochrony środowiska firmy UPM, wyjaśnia: Wygenerowanie takiej ilości odnawialnych zasobów, jaka została wykorzystana na świecie w 2007 roku, zajęłoby półtora roku. Jeśli ich światowe wykorzystanie utrzyma się na takim poziomie, w 2030 roku będziemy potrzebować drugiej planety! Nawet przy największych staraniach zmniejszenia wycinki lasów i ich niszczenia, mniej niż 10 proc. lasów jest dziś objętych certyfikatem poświadczającym odpowiedzialną gospodarkę. Czas, aby rynek dokonał ekologicznego wyboru i domagał się produktów objętych certyfikatami. Certyfikaty FSC i PEFC promują odpowiedzialne gospodarowanie zasobami leśnymi. Już 100 proc. surowca drzewnego pozyskiwanego przez UPM pochodzi z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony, z czego 78 proc. z lasów objętych certyfikatem – mówi Taylor. Wszystkie należące do firmy lasy są objęte certyfikatem FSC lub PEFC, a poszczególne jednostki produkcyjne zdobyły certyfikat kontroli pochodzenia produktu – Chain of Custody – umożliwiający weryfikację pochodzenia. Warto zwrócić uwagę, iż regulacje Unii Europejskiej dotyczące drewna wchodzą w życie w marcu 2013 roku i mają na celu zapobieganie sprzedaży drewna z nielegalnych źródeł. Władze będą wymagać od naszych klientów potwierdzenia legalności pochodzenia produktów drewnopochodnych. Certyfikaty FSC oraz PEFC odegrają tu ważną rolę, gdyż określają gatunek drzewa oraz kraj pochodzenia i potwierdzają zgodność z obowiązującym prawem. Firma UPM rozwija własne inicjatywy, na przykład program wspierania bioróżnorodności, a także współpracuje z organizacjami, takimi jak WWF, aby pomagać w ochronie środowiska. Grupa UPM szczyci się długą tradycją zrównoważonej gospodarki zasobami leśnymi oraz odpowiedzialnym pozyskiwaniem surowców, łącznie z zastosowaniem etykiet ekologicznych objętych certyfikatami FSC i PEFC. Celem organizacji UPM jest stałe ograniczanie negatywnego wpływu wytwarzanych produktów na środowisko przez cały cykl ich eksploatacji. Produkty odnawialne przyszłością branży Firmy UPM i UPM Raflatac cieszą się doskonałą reputacją ze względu na sposób, w jaki bierzemy odpowiedzialność za środowisko poprzez nasze produkty i procesy produkcyjne – mówi Neil Fedorowycz. Średnio jedna na trzy etykiety zadrukowywane w supermarketach w całej Europie jest wykonana z materiału UPM Raflatac. W związku z tym musimy przewidywać, w jakim kierunku zmierza rynek i odpowiednio go nakierowywać. Certyfikacja lasów to nic nowego ani dla nas, ani dla naszych klientów. Teraz jednak cały nasz standardowy asortyment jest objęty certyfikatem FSC – dodaje Fedorowycz. To doskonała okazja dla naszych klientów do promowania własnych przedsiębiorstw jako przyjaznych środowisku, a także dla użytkowników końcowych do przekazania tego przesłania w sposób łatwo rozpoznawalny dla konsumentów. Oprócz oferowania produktów objętych certyfikatem leśnym, firma UPM Raflatac wiedzie prym w zakresie rozwoju przyjaznych środowisku rozwiązań, których najlepszym przykładem jest ProLiner PP30, całkowicie poddawany recyklingowi, cieńszy materiał podkładowy, który zapewnia klientom 20 proc. więcej etykiet na rolce w porównaniu z tradycyjnymi podkładami. Obecnie produkujemy na rynek europejski papierowe materiały wierzchnie objęte certyfikatem FSC w połączeniu z podkładem ProLiner PP30. To doskonały przykład na to, jak ochrona środowiska przekłada się na realne zyski dla firm. Mniejsza waga podkładu ProLiner oznacza mniej odpadów i ograniczenie negatywnego wpływu na klimat dzięki większej wydajności produkcyjnej i logistycznej. Efektem jest zwiększenie skuteczności procesów całego łańcucha etykietowego – wyjaśnia Fedorowycz. Zrównoważony rozwój to kwestia zasadnicza w naszej branży. Jej przyszłość zależy właśnie od możliwości ponownego przetwarzania produktów. To dopiero początek naszej pracy w tym zakresie. Jane Garner