Europapier wchodzi na wyższy poziom
1 Jan 1970 09:23

Rok 2016 jest znaczący dla Grupy Europapier i oddziału firmy w Polsce. Następują w nim bowiem istotne zmiany, w tym związane z rebrandingiem: zmieniają się identyfikacja wizualna Grupy i nazwa oddziału w Polsce. O powodach wprowadzonych zmian i związanych z nimi oczekiwaniach, a także obecnej sytuacji i pozycji rynkowej firmy Europapier Polska rozmawiamy z prezesem zarządu Przemysławem Januszko i członkiem zarządu Markiem Cholewą. Zacznijmy od kluczowego dla firmy wydarzenia w tym roku, jakim jest rebranding. Czym była spowodowana ta decyzja? Jakich efektów oczekujecie Państwo w wyniku wprowadzonej zmiany? W ciągu ostatnich lat otoczenie rynkowe, wymagania naszych aktualnych klientów i dostawców oraz oczekiwania nowych partnerów uległy zasadniczej zmianie. Naturalnym następstwem były zmiany w Grupie Europapier. Przypomnę, że firma Europapier została założona w Austrii w 1971 roku, tj. 45 lat temu, jako dystrybutor papieru i opakowań. Obecnie zarządza 16 spółkami operacyjnymi w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Przełomowy był rok 2010, kiedy to Grupa Europapier stała się częścią znanego międzynarodowego potentata w branży papierniczej – Grupy Heinzel. Zmiana właściciela zapoczątkowała intensywny rozwój na wielu płaszczyznach również w Polsce. Wspomnę tylko, że w ciągu ostatnich 4 lat przychody ze sprzedaży wzrosły o ponad 30%. W ślad za tym zainwestowaliśmy w nowy, o 50% większy magazyn centralny i 30% wzrost zatrudnienia w obsłudze klientów i logistyce. Osiągnęliśmy wiodącą pozycję w sprzedaży papierów poligraficznych, opakowań, papierów biurowych i ozdobnych. Inwestujemy w rozwój nowych grup produktowych – w media do reklamy i higienę. Rozwijamy lokalną sieć sprzedaży pod marką Visual Media. Staliśmy się liderem rozwoju i preferowanym dostawcą dla klientów, którzy odnoszą sukces. To jest już inna firma niż jeszcze kilka lat temu. Weszliśmy na wyższy poziom i chcemy to podkreślić poprzez zmianę identyfikacji wizualnej, w tym logo, hasła na „First of all” i nazwy naszego oddziału w Polsce na Europapier Polska Sp. z o.o. Zmieniliście Państwo nazwę firmy na Europapier Polska. Zniknął Impap. Czy nie było trudno rozstać się ze starą nazwą? Impap podkreślał wieloletnią tradycję firmy. A właśnie: ile to już lat świętuje Europapier w Polsce? Ta zmiana była wyczekiwana zarówno przez klientów, jak i naszych pracowników. Nie znaczy to, że chcieliśmy się odciąć od przeszłości. Naszą siłą jest doświadczenie, które skutecznie łączymy z nowoczesnością. Wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej było doskonałą okazją do zmiany naszej nazwy, podkreślenia międzynarodowego charakteru działalności i struktury naszej Grupy. Pyta Pani, ile lat w Polsce? W tym roku świętujemy już ćwierć wieku, licząc od 1991 roku, kiedy została założona Spółka Impap. Hasło „First of all” jest bardzo ambitne. To hasło w sam raz dla lidera rynku. Czy tak się pozycjonujecie? Jakiś czas temu przeprowadziliśmy kompleksowe badania wśród klientów i dostawców, których celem było spozycjonowanie naszej firmy na rynku. Potwierdziły one, że największe przewagi rynkowe Europapieru to koncentracja na indywidualnych rozwiązaniach dla klientów, innowacyjność i zdywersyfikowany biznes. Dzięki dostrzeganiu możliwości tam, gdzie inni jeszcze tego nie widzą, jesteśmy dziś liderem rozwoju w naszej branży. Hasło „First of all” tak właśnie nas pozycjonuje. „FIRST OF ALL” podkreśla, że jesteśmy firmą najbardziej zorientowaną na klienta i wyraża naszą pasję w dążeniu do pozycji lidera we wszystkich naszych kanałach sprzedaży. Jesteśmy na to gotowi! Spadek popytu i rentowności sprzedaży papierów gazetowych i biurowych sprawia, że dla firm znacznie bardziej opłacalna staje się sprzedaż papierów specjalistycznych i tektur opakowaniowych. Czy zgadzają się Panowie z tym stwierdzeniem? Czy w ostatnich miesiącach zintensyfikowaliście Państwo swoją aktywność na wspomnianym rynku podłoży opakowaniowych? Jesteśmy dumni, że Europapier Polska od kilku lat stale zwiększa sprzedaż we wszystkich kanałach sprzedaży, w których operuje. Wyprzedzamy rynek zdobywając udziały rynkowe we wszystkich segmentach produktowych bez względu na dynamikę popytu. Ta strategia zdobycia pozycji lidera rozwoju na zdywersyfikowanych rynkach  przyniosła skalę, która w połączeniu z siłą zakupową Grupy Europapier i synergią w ramach Grupy Heinzel zapewnia rentowność Spółce. Oczywiście tam, gdzie jest niższa, redukujemy zaangażowanie i koszty oraz ograniczamy kapitał alokując go do bardziej atrakcyjnych segmentów; potwierdzam, że w tym również do packagingu. Jaką ofertę w zakresie podłoży na opakowania posiadacie Państwo w swym portfolio? Które z nich cieszą się największym powodzeniem? Europapier Polska od wielu lat ma najsilniejszą pozycję na rynku dystrybucji opakowań w Polsce. Zabrakłoby miejsca, aby wymienić całą ofertę aplikacji dla drukarń i producentów opakowań. Po szczegóły i atrakcyjne oferty zapraszam do kontaktu z Markiem Tokarskim, guru podłoży do opakowań w Grupie Europapier oraz na Europapier-online.pl, zwłaszcza w branży opakowań. Mamy w tym zakresie najlepsze kompetencje na rynku i globalną siatkę powiązań w ramach Grupy Heinzel. Grupa również strategicznie inwestuje w produkcję papierów kraft i tektury falistej. Jakie są cele strategiczne firmy na najbliższe lata? Europapier Polska ma jasny cel na najbliższe lata. To klient jest dla nas najważniejszy. Chcemy być preferowanym partnerem firm odnoszących sukces i wzmacniać naszą pozycję jako lidera rozwoju sprzedaży i rentowności na rynku. Nadal będziemy ofensywnie inwestować zarówno w nasze tradycyjne kanały sprzedaży, jak i w nowe biznesy. Mamy możliwości, aby zrealizować te plany zarówno poprzez rozwój organiczny, jak i strategiczny. Chcemy być liderem rynku dystrybutorów w segmencie papierów poligraficznych oraz umacniać naszą pozycję lidera w segmentach opakowań i papierów biurowych. Będziemy wykorzystywać coraz większy potencjał w biznesie mediów do reklamy pod marką Visual Media, rozwijając zarówno sprzedaż z naszego magazynu centralnego, jak i punktów sprzedaży w głównych miastach Polski, tak aby również na tym rynku wkrótce osiągnąć pozycję lidera. Od roku 2016 inwestujemy także w segmencie higieny. Strategią naszego właściciela jest wiodąca pozycja w dystrybucji higieny w całej CEE, będziemy zatem bardzo mocno rozwijać również ten biznes. Podsumowując, Europapier Polska ma niewątpliwie przed sobą bardzo ciekawe lata. Dzięki jasnej i konsekwentnej strategii, przedsiębiorczości i doświadczeniu naszych pracowników oraz wsparciu ze strony silnego właściciela wierzymy w sukces i ogromnie cieszymy się na to, co przed nami. Chcemy nadal z pasją budować wspólny biznes łącząc sukcesy naszych klientów, dostawców i pracowników Europapier Polska. Dziękuję za rozmowę. Z prezesem zarządu Europapier Polska Przemysławem Januszko i członkiem zarządu Markiem Cholewą rozmawiała Iwona Zdrojewska