FachPack 2015: branża opakowań przeżywa rozkwit
1 Jan 1970 09:53

Organizatorzy targów FachPack, które odbyły się w dniach 29 września – 1 października w Norymberdze, mają powody do satysfakcji. W tym roku padły trzy targowe rekordy: nigdy wcześniej nie odwiedziło ich tak wielu gości (44 tys. wobec 34,5 tys. w 2013 r.) i wystawców (1565 wobec 1439 w 2013), nigdy wcześniej targi nie odbywały się na tak dużej powierzchni (w tym roku doszła dodatkowa powierzchnia nowej hali 3A). To sprawia, że te europejskie branżowe targi opakowań można zaliczyć do bardzo udanych. „The ultimate package is no package” – prowokacyjny cytat amerykańskiego projektanta i rzecznika firmy Keynote, Karima Rashida otworzył cieszące się niezwykłym powodzeniem targi FachPack. W kolejnych dniach w jedenastu halach targowych można było doświadczyć, jak innowacyjna i fascynująca jest branża opakowań. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem napływu gości – cieszy się Heike Slotta, kierownik działu imprez. – Niezwykłe zainteresowanie targami FachPack odzwierciedla nastroje rynkowe. I rzeczywiście, wyniki ankiety przeprowadzonej przez niezależny instytut pokazują, że ponad połowa gości i wystawców zgodziła się z tym i potwierdziła, że sytuacja gospodarcza branży wykazuje nawet tendencje wzrostowe. Slotta reasumuje z zadowoleniem: Targi FachPack znów pokazały swoją silną pozycję – jako europejskie centralne miejsce spotkań specjalistów z branży opakowań. Nie tylko niemieccy eksperci postrzegają to w ten sposób. Do Norymbergi przyjeżdża coraz więcej gości z zagranicy, aby zapoznać się z europejską branżą opakowań skupioną pod jednym dachem: 23% gości przybyło z zagranicy, przede wszystkim z krajów ościennych: Austrii, Czech, Polski, ze Szwajcarii, z Holandii i Włoch. Targi FachPack są interesujące dla wszystkich producentów towarów konsumpcyjnych i przemysłowych oraz firm zajmujących się ich pakowaniem. Dlatego też typowy gość targów FachPack w 2015 roku reprezentował branże takie jak: artykuły spożywcze i używki, papiernictwo i druk, logistyka opakowań, farmacja i medycyna, przemysł samochodowy, budowa maszyn i urządzeń oraz chemia. Był on płci męskiej (75%), spędził na targach średnio 1,2 dnia, a ponieważ był zadowolony z oferty targów FachPack (99%), planuje je odwiedzać również w przyszłości (96%). Nieco ponad połowa gości przyjechała do Norymbergi, aby uzyskać informacje o nowościach, ponadto kierowała nimi chęć pielęgnowania kontaktów biznesowych (35%), wymiany doświadczeń i informacji z osobami z branży (31%) oraz uzyskania ogólnej orientacji w rynku (30%) – istniała możliwość zaznaczenia kilku odpowiedzi. 88% specjalistów z branży opakowań podało, że ma wpływ na decyzje o zakupach i zaopatrzeniu w swojej firmie. Goście targowi byli zainteresowani materiałami i środkami opakowaniowymi (niecała połowa), na drugim miejscu znalazły się maszyny pakujące (ponad jedna trzecia). Po jednej czwartej uwagi przypadło peryferyjnym maszynom i urządzeniom pakującym, pomocniczym środkom opakowaniowym, logistyce opakowań oraz branży zadruku i uszlachetniania (istniała możliwość zaznaczenia kilku odpowiedzi). Koncepcja się sprawdziła – wystawcy dotarli do najważniejszych grup docelowych Targi Fachpack 2015 były udaną imprezą nie tylko dla odwiedzających, lecz także dla wystawców. 90% pozytywnie oceniło swój udział w targach, a 96% potwierdziło, że dotarło do najważniejszych grup docelowych. Również 96% chwaliło wartościowość gości odwiedzających ich stoiska i oceniło ich pozytywnie, co z kolei sprawiło, że 87% wystawców spodziewa się potargowych zamówień. Bernd Rögner, dyrektor sprzedaży w Kardex Deutschland GmbH, Neuburg/Kammel: Targi FachPack 2015 znów potwierdziły, że są ważnym punktem spotkań z kompetentnymi przedstawicielami branży intralogistycznej. Rozmowy z planistami i decydentami były bardzo wartościowe i tworzą punkt wyjścia dla ciekawych projektów. Sektor średnich firm wykazuje coraz większe zainteresowanie zautomatyzowanymi rozwiązaniami magazynowymi. Dlatego również w przyszłości targi FachPack będą stałym elementem naszej koncepcji marketingowej. Na targach FachPack wystawiło się w tym roku 1565 firm, przede wszystkim z niemieckiej branży opakowań, z której w Norymberdze było obecnych 1069 firm. Utrzymał się jednak również trend europeizacji targów. W br. do Norymbergi przyjechało 496 wystawców zagranicznych (32%, 2013: 28) z łącznie 37 krajów – głównie z krajów ościennych jak Holandia, Włochy, Szwajcaria, Austria i Polska. O atrakcyjności targów FachPack stanowi ich bogata oferta produktów i usług z całego łańcucha procesów opakowaniowych: opakowania (728 wystawców), technika (558), uszlachetnianie (255) i logistyka (349). Nie wszystkie ze średnich firm, które przeważały na targach, prezentowały rozwiązania wyłącznie w jednym segmencie; ofertę około jednej piątej z nich można przyporządkować do wielu obszarów. Również 20 niemieckich start-upów nie zaprzepaściło szansy na skorzystanie z renomy targów FachPack i zaprezentowało siebie oraz swoje pomysły na produkty na dofinansowanym wspólnym stoisku dla młodych nowatorskich firm – dla wielu był to ważny krok w branżę. Tim Buschmann, wspólnik zarządzający VerPaPort UG, Salzgitter: Nasz udział we wspólnym stoisku „Młode nowatorskie firmy” opłacił się pod każdym względem. Ta optymalna koncepcja umożliwiła nam prezentację na targach bez zbędnych komplikacji i w rozsądnych ramach finansowych. Przeprowadziliśmy wiele ciekawych rozmów. Zaskoczyło nas duże zainteresowanie naszym stoiskiem ze strony firm z zagranicy. Centralny temat „Oznaczanie i etykietowanie” Po raz pierwszy targi FachPack ogłosiły temat centralny. Temat „Oznaczanie i etykietowanie” związany z całym łańcuchem procesów w branży opakowań był obecny na targach FachPack od początku, a w 2015 roku stał się tematem centralnym. Zainteresowanie było ogromne. Dużą popularnością cieszył się między innymi pokaz specjalny „Smart Labelling – spojrzenie w przyszłość” Instytutu Przepływu Materiałów i Logistyki (Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik IML) z Dortmundu. Jestem pod wrażeniem zainteresowania, z jakim się spotkaliśmy – reasumuje Philipp Wrycza, pracownik naukowy w Instytucie Przepływu Materiałów i Logistyki. – Nasze stoisko odwiedziło wielu gości, którzy zwrócili się do nas z konkretnymi pytaniami na temat etykietowania. Wielu z nich skorzystało też po prostu z okazji do obejrzenia naszych eksponatów i chciało się dowiedzieć, jak ta dziedzina oraz nasze życie codzienne będą wyglądały w przyszłości. W pawilonie „Etykiety i więcej” producenci etykiet wspólnie z niemieckim Stowarzyszeniem Producentów Etykiet Samoprzylepnych (VskE) zaprezentowali rozwiązania dla przemysłu spożywczego, branży napojów i przemysłu farmaceutycznego oraz handlu. Na wspólnym stoisku poszczególni wystawcy korzystali z żywego zainteresowania gości. Stefan Bisping, dyrektor handlowy firmy Wilhelm Bähren GmbH & Co. KG, Mönchengladbach: Na targach FachPack jesteśmy po raz pierwszy. Skorzystaliśmy z możliwości zaprezentowania się w ramach tematu centralnego w pawilonie „Etykiety i więcej”. Wszystko się znakomicie udało: od koncepcji i doradztwa na wstępie, aż po liczbę odwiedzających i ich wartościowość – jesteśmy zachwyceni! Opakowania i więcej w programie ramowym Kto poza swoją codzienną działalnością interesuje się zagadnieniami, które zajmują branżę, i chciał dowiedzieć się więcej na ten temat, ten znalazł coś dla siebie w programie ramowym ze wszystkimi jego atrakcjami: fora, pokazy specjalne, parki tematyczne oferowały wiele możliwości i poruszały wiele ważnych zagadnień. 90% gości pozytywnie oceniło tę ofertę. Przykładowo 3836 spragnionych wiedzy gości uczestniczyło w Forum PackBox, które wspólnie z renomowanymi partnerami z branży oferowało urozmaicony program składający się z 33 wykładów i dyskusji pod hasłem „Inspiracja, innowacja, informacja”. Tym, co także przyciągnęło wielu zwiedzających, był świat atrakcji Tektura lita, którego stoisko z tektury litej budowano na żywo w trakcie targów; Forum Tektura falista, którego gościem był ekspert internetowy Sascha Lobo; a także: portal „Procesy i materiały”, park tematyczny „Opakowanie w technice medycznej i farmacji” oraz pokazy specjalne „airpop”, „Packaging Design” i nagroda „Deutscher Verpackungspreis”. „Compet ence meets Future” to bogaty program związany ze wspieraniem młodych i szansą na zdobycie wykształcenia, który zaprezentowano ostatniego dnia targów i który był skierowany do przyszłych inżynierów, projektantów i logistyków opakowań. Wielu studentów szkół wyższych, między innymi z Berlina, Hamburga i Drezna, skorzystało z zaproszenia na targi FachPack w Norymberdze, aby u doradców personalnych z branży opakowań uzyskać informacje na temat możliwości kariery i doskonalenia zawodowego. Kolejne targi FachPack odbędą się w dniach 27-29 września 2016 roku w Norymberdze. Opracowano na podstawie materiałów organizatorów