Folie BOPP beneficjentem zrównoważonego rozwoju
1 Jan 1970 11:34

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Popyt światowych rynków na folie BOPP (dwuosiowo orientowane folie polipropylenowe) rósł w ostatnich 5 latach w średniorocznym tempie niemal 5%, wynika z raportu „Globalny popyt i podaż folii BOPP” opublikowanego ostatnio przez firmę konsultingową Wood Mackenzie. Za ten sukces odpowiada przede wszystkim region azjatycki (Chiny i kraje Azji Południowo-Wschodniej).

Sektor azjatyckich producentów BOPP, którego wartość w regionie szacuje się na 15 mld dolarów, dostarczył w minionym roku ponad 8,4 mln ton tego surowca. Dzięki jego aktywności na niedostatki podaży folii nie narzekają również inne światowe rynki, do czego przyczynia się także rosnące znaczenie producentów z Indii, coraz śmielej wypuszczających się ze swą ofertą poza subkontynent. Specjaliści spodziewają się stabilnego wzrostu popytu na folie BOPP przez kolejne 5 lat, w średnim tempie 4,7% rocznie; ponownie najszybciej rozwijającymi się rynkami będą Chiny i Indie, których wzrost do 2023 roku Wood Mackenzie przewiduje na – odpowiednio – 6,3% i 9,4% rocznie. 

Na rynkowy sukces BOPP wpływa zainteresowanie klientów recyklingiem i zrównoważonym rozwojem, dlatego w przypadku określonych aplikacji są oni skłonni chętniej wybierać folie wykonane z polipropylenu niż z innych rodzajów polimerów. Międzynarodowe marki liczą, że dzięki wykorzystaniu folii monomateriałowych do produkcji opakowań plastikowych zdołają zrealizować swoje zobowiązania dotyczące ochrony środowiska. 

Robert Gilfillan, szef działu folii i opakowań giętkich w Wood Mackenzie, wyjaśnia: Globalny popyt na folie BOPP nadal rośnie w zadowalającym tempie i to mimo negatywnej reakcji opinii publicznej na opakowania z plastiku. Co ciekawe, za ten korzystny dla BOPP zbieg okoliczności odpowiadają przede wszystkim kwestie recyklingu i zrównoważonego rozwoju. Z uwagi na wymagania gospodarki w obiegu zamkniętym marki odczuwają presję klientów, by poszukiwały bardziej przyjaznych dla środowiska metod pakowania swoich produktów. Skutkiem stało się odejście od wielomateriałowych i wielowarstwowych laminatów, które na razie nie są odpowiednie do recyklingu, ku laminatom monomateriałowym.

Fakt, że folia BOPP należy do chemicznej rodziny poliolefin, oznacza, że nadaje się do laminowania – na przykład folią polietylenową – a mimo to pozostaje nadal powszechnie akceptowana jako surowiec odpowiedni do recyklingu. Nasze badania wskazują, że w niektórych zastosowaniach wzrost zużycia folii BOPP wynikający z działań na rzecz zrównoważonego rozwoju odbywał się kosztem innych polimerów.

Kluczowym odbiorcą końcowym folii BOPP pozostanie w najbliższych 5 latach sektor opakowań giętkich. Autorzy raportu przekonują, że przyszły popyt na ten typ folii będzie też napędzać utrzymujące się zapotrzebowanie na standardowe przezroczyste folie, często stosowane w opakowaniach do żywności. Dzięki pozytywnym krótkoterminowym perspektywom możliwości inwestycyjne w sektorze stają się bardziej atrakcyjne. 

Z uwagi na dużą aktywność na rynku fuzji i przejęć globalnym liderem produkcji folii BOPP – w zakresie rzeczywistej wydajności – była w 2018 r. firma Jindal Poly Films, zwłaszcza po ukończeniu procesu przejmowania europejskiej działalności przedsiębiorstwa Treofan. Wiedza technologiczna, którą dzięki temu zyskała Jindal Poly Films, znacząco zwiększyła możliwości produkcyjne globalnej sieci jej zakładów. Umowa zakończyła też proces porzucania przez Treofan sektora folii BOPP, zapoczątkowany przez sprzedaż meksykańskiej fabryki i północnoamerykańskiego działu sprzedaży Treofan spółce CCL Industries (właścicielowi Innovia Films).

W pierwszych miesiącach bieżącego roku byliśmy świadkami innej ważnej fuzji. Taghleef Industries zakończyła proces przejmowania Biofilm, drugiego pod względem wielkości producenta folii BOPP w Ameryce Łacińskiej. Tym samym pozycja Taghleef w tym regionie znacząco się wzmocniła. Co więcej, dzięki uzyskaniu dodatkowego potencjału produkcyjnego możliwe stało się wskoczenie tej firmy do pierwszej piątki największych globalnych graczy BOPP na świecie – podsumowuje Robert Gilfillan.

Na podstawie materiałów firmy Wood Mackenzie opracował TK