Forum FINAT 2021 łączy społeczność etykietową
1 Jan 1970 10:34

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Tegoroczna edycja Europejskiego Forum Etykiet, zorganizowana przez stowarzyszenie producentów etykiet samoprzylepnych FINAT wyjątkowo w środowisku sieciowym, przeszła do historii. Zapewniła branży etykietowej pierwszą od momentu wybuchu pandemii w 2020 r. okazję do ponownego kontaktu na taką skalę. W spotkaniu, które poświęcono aktualnej ocenie sytuacji tego sektora i jego perspektyw, uczestniczyło ok. 750 przedstawicieli firm etykietowych i dostawców oraz reprezentantów organizacji etykietowych z całej Europy. 

Naszym sloganem jest od początku „łączenie społeczności etykietowej” i nabiera on teraz wyjątkowego sensu. Realizacja działań w środowisku sieciowym była dla nas trochę nietypowa, jednak stała się wspaniałą okazją do poznania kluczowych trendów w branży, nawiązywania relacji oraz do spotkań ze starymi przyjaciółmi – komentuje nowy prezes FINAT Philippe Voet (i jednocześnie szef belgijskiej firmy Etivoet). 

Odkrywanie trendów

Pierwszego dnia Forum, po otwarciu obrad przez dotychczasowego prezesa FINAT Chrisa Ellisona (OPM Labels & Packaging, Wielka Brytania), uczestnicy wysłuchali dyrektora zarządzającego FINAT Julesa Lejeune'a i Jennifer Dochstader z LPC, którzy wspólnie przeanalizowali niektóre z nowych trendów i zmian, jakie dokonały się w branży etykiet w ostatnim burzliwym roku. Część czasu przeznaczono również na rozmowę z uczestnikami, którzy dzielili się swymi poglądami na temat przyszłej strategii FINAT w warunkach spodziewanego ożywienia gospodarczego. 

Koncentracja na strategii biznesowej

Dzień drugi został poświęcony tematowi strategii w biznesie i rozpoczął się wykładem prof. Andrea Boltho, włoskiego ekonomisty i wykładowcy Uniwersytetu w Oxfordzie. Zaproponował on przyjrzenie się z dystansu obecnej dynamice gospodarki europejskiej, ożywieniu gospodarczemu w warunkach słabnącej pandemii koronawirusa, a także siłom kształtującym globalną gospodarkę. Następnie Nick Mockett z Moorgate Capital i Norman Bremer z IK Investment Partners opowiedzieli o wyzwaniach i możliwościach stojących przed branżą etykiet, odpowiednio przez pryzmat fuzji i przejęć oraz funduszy private equity. 

Wdrażanie gospodarki obiegu zamkniętego

Zrównoważony rozwój jest jednym z sześciu głównych filarów strategii FINAT, a skoro zmiany klimatyczne są obecnie głównym zagadnieniem światowej agendy politycznej i gospodarczej, dzień trzeci poświęcony był próbie zrozumienia, w jaki sposób branża etykiet może służyć klientom, jednocześnie ograniczając swój wpływ na środowisko. Maja Desgrées-Du Loȗ opowiedziała uczestnikom Forum o swojej pracy urzędnika ds. polityki Unii Europejskiej, który zajmuje się opracowywaniem dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Zaprezentowała też swoje poglądy na temat przyszłości opakowań i ich roli w gospodarce obiegu 

zamkniętego oraz w Zielonym Ładzie UE. 

Kolejnym punktem programu trzeciego dnia Forum było wystąpienie Ophelie Gourdou, która opowiedziała o CELAB-Europe i o tym, w jaki sposób ta inicjatywa postrzega materiały etykietowe w kontekście GOZ. Następnie An Vossen przedstawiła projekt HolyGrail 2.0, który polega na inteligentnym sortowaniu odpadów z wykorzystaniem cyfrowych znaków wodnych. Dzień zakończył się panelem dyskusyjnym z udziałem właścicieli marek, z którymi eksperci ds. opakowań dyskutowali na temat zrównoważonego rozwoju. 

Pozyskiwanie i utrzymywanie talentów

Czwarty dzień skoncentrował się na przyszłości pracy i siły roboczej. Gość specjalny Markus Wörner z niemieckiej firmy einhorn wyjaśnił swoją koncepcję „fairstainability”, czyli podejścia do biznesu, które łączy w sobie zarówno sprawiedliwy handel, jak i zrównoważony rozwój. Opisał, w jaki sposób jego koncepcja oraz realizowane przez niego alternatywne modele biznesowe są nie tylko korzystne dla planety, ale także pomagają w przyciąganiu młodych talentów dzięki zapewnianiu im źródeł inspiracji w miejscu pracy. Prelegent uczestniczył też w dyskusji z obecnymi i przyszłymi liderami branży. Dzień zakończył się specjalnym warsztatem poprowadzonym przez Mind Gym, który poświęcono najważniejszym elementom kultury integracji w firmie oraz sile inkluzywności przy budowaniu realnego sukcesu w biznesie. 

Różnorodność to więcej niż fajny pomysł

„Różnorodność się opłaca”. To przekaz, który ostatniego dnia Forum płynął z wystąpienia prelegenta Pellegrino Riccardiego. Wyjaśnił on znaczenie, jakie ma bliski, koleżeński kontakt z ludźmi z innych krajów, o specyficznych życiowych doświadczeniach i odmiennej kulturze, i jak wykorzystać jego często pomijaną wartość przy 

wzmacnianiu własnej organizacji lub biznesu.

Święto społeczności etykiet

W dalszej części programu Philippe Voet wygłosił swoje pierwsze przemówienie w roli prezesa FINAT, po czym oddał głos moderatorowi Bertowi van Loon, który poprowadził ceremonię wręczenia cenionych nagród FINAT, podczas której 16 firm zostało wyróżnionych za doskonałość w 25 różnych kategoriach. 

Ostatnim punktem programu Europejskiego Forum Etykiet 2021 był interaktywny, wciągający quiz online, podkreślający międzykulturowy i interpersonalny charakter spotkań w ramach międzynarodowego stowarzyszenia.

Choć fizycznie byliśmy daleko od siebie, wspaniale było zobaczyć się w wirtualnym środowisku i świętować wszystko to, co nasza branża ma najlepszego do zaoferowania. Już teraz cieszymy się na myśl o tym, że w przyszłym roku znów spotkamy się osobiście – komentuje Niklas Olsson, odpowiedzialny za przygotowanie tegorocznego Forum.

Opracowano na podstawie materiałów FINAT