Georg Utz Polska zakończył rozbudowę podwrocławskiego zakładu
1 Jan 1970 10:05

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma Georg Utz Sp. z o.o. – szwajcarski producent pojemników i palet z tworzywa sztucznego dla logistyki i magazynowania – zakończyła rozbudowę zakładu produkcyjnego w Kątach Wrocławskich o dodatkowe 12 tys. m2 powierzchni. Z okazji zakończenia inwestycji do zakładu zostali zaproszeni dziennikarze pism branżowych, by w trakcie spotkania z dyrektorem generalnym Wojciechem Bytnerem zapoznać się z działalnością przedsiębiorstwa.

UTZ_POL_2014_06_064-079.inddWiększy zakład, większe możliwości
W wyniku rozbudowy podwrocławski oddział wzbogacił się o nową halę produkcyjną, dodatkowy magazyn wysokiego składowania oraz zwiększony metraż pomieszczeń socjalno-biurowych. Trwająca niespełna rok budowa nie zakłóciła normalnej działalności produkcyjnej firmy. Inwestycja oznacza uzupełnienie dotychczasowego parku maszynowego o nowe wtryskarki oraz urządzenia do termoformowania o większej wydajności. Dzięki niej firma może rozszerzyć gamę produktów oferowanych na rynek polski (gdzie trafia ok. 70% produkcji), czeski i rosyjski, a także zwiększyć elastyczność i szybkość reakcji na potrzeby klientów. W konsekwencji przeprowadzonej inwestycji dwie technologie wykorzystywane przez producenta – formowanie wtryskowe oraz termoformowanie – zostały ulokowane w dwóch odrębnych halach produkcyjnych.
Jak podkreślił Wojciech Bytner, dyrektor generalny Georg Utz Sp. z o.o.: Decyzja o rozbudowie fabryki była podyktowana przede wszystkim potrzebą dalszego rozwoju firmy. Doszliśmy do momentu wykorzystania mocy produkcyjnych w 100%. Specyfika naszego biznesu związana z używaniem skomplikowanych urządzeń o dużych gabarytach oraz form na pojemniki i palety powoduje, że możliwość współpracy z firmami podwykonawczymi jest bardzo ograniczona. Chcąc się dalej rozwijać, potrzebowaliśmy przestrzeni dla nowych maszyn oraz powierzchni magazynowej. Kierowaliśmy się również chęcią polepszenia warunków socjalnych naszych pracowników.
Spółka Georg Utz w Polsce powstała w 1997 roku jako trzecia w Europie (po szwajcarskiej i niemieckiej). Budowa hali produkcyjno-magazynowej rozpoczęła się w 1999 r.; na początku 2000 r. przedsiębiorstwo opuściły pierwsze pojemniki z tworzyw sztucznych. Po kolejnych pięciu latach dobudowano oddzielną halę magazynową. W 2015 r. zapadła decyzja o dalszej rozbudowie – firma zdecydowała się uzupełnić swój metraż o dodatkową halę produkcyjną, magazynową, a także powiększyć biura i część socjalną dla pracowników. Obecnie w firmie pracuje 95 osób.

Myśl globalnie, działaj lokalnie
Historia firmy Georg Utz rozpoczęła się w 1947 r. od produkcji form do wtryskarek; kilka lat później przedsiębiorstwo przeniosło swoją siedzibę do Bremgarten pod Zurychem, gdzie mieści się do dzisiaj. W 1960 r. w firmie zapoczątkowano produkcję pojemników do magazynowania z tworzywa sztucznego wykonanych w technologii formowania wtryskowego, a w 1985 r. – termoformowania. Kolejne lata upłynęły na stopniowej ekspansji przedsiębiorstwa: do fabryki w Niemczech (założonej w 1971) dołączyły kolejne: brytyjska, francuska, polska (utworzona w 1997 r.), amerykańska i chińska. W 2015 r. spółka zatrudniająca ponad 1000 pracowników zanotowała obrót w wysokości 219 mln euro; w swej ofercie posiada 2000 standardowych produktów oraz ok. 5000 produktów wytwarzanych na specjalne zamówienia klientów. Obecnie koncentruje się na produkcji pojemników transportowych, palet i wyprasek na części techniczne z tworzywa sztucznego. Przedsiębiorstwo jest dostawcą oferującym bogatą gamę produktów, m.in.: pojemniki do składowania w stosie, obrotowe, składane, kurierskie, izotermiczne, antyelektrostatyczne czy opakowania na materiały niebezpieczne oraz palety.
Głównymi odbiorcami produktów Georg Utz są rynki: motoryzacyjny (głównie do transportu części samochodowych), chemiczny i farmaceutyczny, spożywczy (stosowane w magazynach i przy procesach produkcyjnych m.in. w mleczarstwie i przetwórstwie mięsa), poza tym również dla branży tekstylnej, pocztowej i kurierskiej, magazynowej, elektronicznej oraz handlu internetowego.
Filozofią Grupy Utz jest zasada: „Myśl globalnie, działaj lokalnie”, która zakłada koncentrowanie produkcji w zakładach zlokalizowanych blisko klientów i umożliwia dopasowanie oferowanych rozwiązań do ich specyficznych potrzeb i dominujących w danym regionie gałęzi gospodarki. Obecnie firma, prócz wspomnianych zakładów produkcyjnych w siedmiu państwach, posiada również rozbudowaną sieć przedstawicielstw na całym świecie.

Korzystne perspektywy
Jak podkreślał Wojciech Bytner, cechą wyróżniającą firmę wśród innych producentów pojemników z tworzywa sztucznego jest wykorzystanie dwóch technologii. Pojemniki i palety produkowane są wtryskowo, natomiast wypraski na części techniczne – w procesie formowania próżniowego. Pozwala to zaproponować klientom szeroką gamę rozwiązań dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb, a także wymagających zastosowania elementów obydwu technologii. O ile się orientuję, jesteśmy jedyną firmą na rynku, która wykorzystuje w procesach produkcyjnych zarówno formowanie wtryskowe, jak i termoformowanie.
Zdaniem Wojciecha Bytnera perspektywy dalszego rozwoju firmy są korzystne. Z jednej strony powinno go zapewniać utrzymujące się zapotrzebowanie na pojemniki z tworzyw sztucznych w tych sektorach gospodarki, które już z nich korzystają na masową skalę (m.in. motoryzacyjny i spożywczy). Z drugiej – oczekiwana ekspansja w branżach, które w Polsce jeszcze nie doceniają zalet takich pojemników, m.in. chemiczno-farmaceutycznej, systemów magazynowych czy e-handlu. Zwłaszcza w tej ostatniej najczęściej wykorzystywane są opakowania z papieru, zwłaszcza tekturowe pudła, które – jak mówi dyrektor generalny Georg Utz w Polsce – mają wiele wad. Przede wszystkim trzeba kupować nowe do każdego zamówienia, co stanowi koszt rosnący wraz ze skalą biznesu. Dlatego jego zdaniem rynek powinien zwrócić się w stronę opakowań wielorazowych: Nie tylko zmniejszają one koszty wynikające z kupowania wciąż nowych kartonów na zakupy klientów, ale dodatkowo gwarantują, że produkt dotrze do nich w doskonałym stanie.
Ideą biznesu Utz jest oferowanie klientom bardzo trwałych opakowań wielokrotnego użytku, które mogą być wykorzystywane przez długi czas. Plastikowe pojemniki po zakończeniu swojego cyklu życia są poddawane recyklingowi i dzięki temu ponownie wracają do procesu produkcyjnego. Ekologia i troska o środowisko naturalne są również bardzo ważne w innych aspektach funkcjonowania fabryki – w zakładach Utz woda wykorzystywana do chłodzenia maszyn krąży w obiegu zamkniętym. W ten sposób odzyskane ciepło służy do ogrzewania pomieszczeń, dzięki czemu straty energii są zredukowane do minimum.