Hallmark symbolem nieskończonego recyklingu
1 Jan 1970 12:26

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Przemysł opakowań szklanych wprowadza nowe oznaczenie, które jest symbolem zachowania jakości produktu, dbania o zdrowie konsumenta i środowisko oraz łatwego i nieskończonego recyklingu. 25 listopada br., w ramach Europejskiego Tygodnia Redukcji Odpadów (odbywającego się w dniach 21-29 listopada), ponad 220 osób wzięło udział w spotkaniu online, na którym oficjalnie i po raz pierwszy zaprezentowano nowe oznaczenie. 

Hallmark to symbol ochrony – jakości produktu, zdrowia człowieka i środowiska poprzez wykorzystywanie wyłącznie surowców naturalnych i nieskończony recykling opakowań szklanych. Jest efektem działań podjętych przez przemysł szklarski we współpracy z projektantami, właścicielami marek i konsumentami w celu stworzenia rozpoznawalnego, graficznego znaku, który symbolizuje zdrowie, bezpieczeństwo oraz zrównoważony rozwój w branżach: spożywczej, farmaceutycznej, perfumeryjnej i kosmetycznej. Może być umieszczany bezpośrednio na opakowaniu lub etykiecie, jak również w materiałach informacyjnych.

Na rzecz zrównoważonego rozwoju

To konsumenci głosowali nad ostatecznym wyglądem nowego oznaczenia, które komunikuje cechy szkła opakowaniowego, takie jak: zachowanie jakości produktu, dbanie o zdrowie konsumenta i środowisko oraz łatwy i nieskończony recykling, przez co stanowi cenny surowiec na rynku. 

Oznaczenie jest pierwszym kamieniem milowym na naszej drodze do współpracy z klientami i markami, mającej na celu oferowanie opakowań, które są odpowiedzią na rosnący nacisk, jaki konsumenci kładą na zrównoważony rozwój – skomentował Michel Giannuzzi, prezes Europejskiej Federacji Opakowań Szklanych (FEVE). – Szkło posiada już swoją renomę w aspekcie ochrony zarówno środowiska, jak i zdrowia, dlatego pragniemy przypomnieć światu to, co już ceni w produktach codziennego użytku pakowanych w szkło. Dążymy do tego, aby konsumenci w całej Europie mogli zobaczyć nowe oznaczenie na szklanych opakowaniach wszystkich produktów – czy to konserwowanej żywności, czy to napojów, czy oliwy – a dzięki temu mieć świadomość, że wybierając szkło, przyczyniają się do bardziej zrównoważonej przyszłości.

Aprobatę dla umieszczenia nowego symbolu na szklanych opakowaniach wszystkich produktów wyraził również Arnaud Warusfel, kierownik ds. rozwoju opakowań w Bonduelle – firmie będącej liderem w branży przetwórstwa warzyw: Jeśli spróbujemy podejść do kwestii zrównoważonego rozwoju wyłącznie indywidualnie, obudzimy się w 2030 roku i zdamy sobie sprawę, że nie posunęliśmy się dalej niż o kilka liczb na slajdzie w PowerPoincie. To nowe oznaczenie, odnoszące się zarówno do ochrony środowiska, jak i zdrowia, stanie się cennym narzędziem, koordynującym nasze indywidualne wybory z działaniami dostawców opakowań. W efekcie połączone zostaną interesy biznesu i społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Konsumenci chcą kupować w szkle

Wprowadzenie nowego oznaczenia zostało poprzedzone ankietą obejmującą 10 tysięcy konsumentów w 13 krajach Europy, którą przeprowadziła firma badawcza InSites Consulting. Wyniki ankiety pokazują nie tylko, że Europejczykom coraz bardziej leży na sercu wpływ opakowań na środowisko, lecz także, że większość z nich uważa szkło za najbezpieczniejszy, najzdrowszy i najbardziej ekologiczny materiał opakowaniowy. To przekonanie ma coraz większy wpływ na decyzje zakupowe:
– 42% ankietowanych kupuje więcej produktów w szklanych opakowaniach, ponieważ uważa, że stopień, w jakim można je poddać recyklingowi, jest wyższy niż w przypadku innych rodzajów opakowań.
– 33% robi to, ponieważ uważa, że szkło lepiej zabezpiecza żywność przed zanieczyszczeniem i chroni tym samym zdrowie.
– 31% uważa, że szkło daje im silne poczucie bezpieczeństwa w trosce o zdrowie.
– 30% wybiera szkło, ponieważ przyczynia się to do zmniejszenia zaśmiecenia środowiska naturalnego.

Mimo że konsumenci chcą kupować więcej produktów w opakowaniach szklanych, nie zawsze mają taką możliwość: dla 27% ankietowanych główną przeszkodą jest fakt, że często ich ulubione marki nie są dostępne w opakowaniach szklanych. 

Dla marek, które pragną zwiększyć swój udział w rynku, są to poważne argumenty przemawiające za tym, by poszerzyć dostępność produktów pakowanych w szkło oraz by uwidocznić na sklepowej półce jego ochronne walory.

Hallmark jest najnowszą spośród wielu inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju, jakie podjęła branża opakowaniowa. Należy do nich m.in. zainaugurowany w czerwcu program zarządzania surowcami Close the Glass Loop (Zamknąć Szklaną Pętlę), który łączy cały europejski ekosystem opakowań szklanych w celu zwiększenia ich recyklingu. Z kolei w marcu br. producenci opakowań szklanych połączyli siły, tworząc projekt Furnace for the Future (Piec dla Przyszłości) – pierwszy na świecie wielkogabarytowy, hybrydowy piec tlenowo-paliwowy, przeznaczony do produkcji na masową skalę, który ma obniżyć emisję dwutlenku węgla o 50% dzięki zasilaniu głównie (w 80%) zieloną energią. Ponieważ opinia publiczna oczekuje od biznesu działań na rzecz ochrony środowiska, nowe oznaczenie dla opakowań szklanych stanowi idealny sposób, by marka mogła zademonstrować swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój. 

Na stronie: www.glasshallmark.com można dowiedzieć się, jak na zasadzie licencji marki mogą używać nowego oznaczenia na swoich opakowaniach szklanych.  AN