HolyGrail 2.0: Kolejne firmy przystępują do inicjatywy 
1 Jan 1970 12:45

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Do inicjatywy Digital Watermarks HolyGrail 2.0 przystępują kolejne firmy. Projekt mający na celu promocję szerszego zastosowania cyfrowych technologii nanoszenia znaków wodnych zasiliły w ostatnich tygodniach między innymi Sun Chemical oraz CCL Label. 

Wokół inicjatywy stworzonej pod auspicjami Europejskiego Stowarzyszenia Marek (European Brands Association) zgromadziło się dotychczas prawie 90 firm i organizacji reprezentujących wszystkie szczeble opakowaniowego łańcucha wartości, które stawiają przed sobą ambitny cel ustalenia, czy pionierska technologia cyfrowa rzeczywiście jest w stanie zapewnić dokładniejsze sortowanie i podniesienie poziomu recyklingu opakowań w krajach UE, a co za tym idzie – lepsze dostosowanie działań właścicieli marek do założeń gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Wspomniana inicjatywa stanowi kontynuację HolyGrail 1.0 – projektu stanowiącego część programu Nowa Gospodarka Tworzywami Sztucznymi stworzonego przez Fundację Ellen MacArthur. W latach 2016-2019 wzięły w nim udział różne spółki giełdowe aktywnie zaangażowane w segment produkcji opakowań. Program uwzględniał badania nad innowacyjnymi rozwiązaniami, których celem jest usprawnienie recyklingu produktów konsumenckich – na ich bazie uznano, że cyfrowe znaki wodne to najbardziej obiecująca i przyszłościowa technologia temu sprzyjająca.

Cyfrowe znaki wodne (Digital Watermarks) to niewidoczne gołym okiem specjalne kody nanoszone na powierzchnię opakowania na dobra konsumenckie i obrazujące jego właściwości. Zawierają one szereg informacji takich jak: nazwa producenta, identyfikator SKU, rodzaj tworzywa sztucznego oraz skład obiektów wielowarstwowych, wskazania odnośnie do jego zastosowania do żywności itd. Gdy opakowanie trafia do sortowni odpadów, znak wodny może zostać odczytany i odkodowany przez kamerę zainstalowaną na linii sortującej. Na podstawie zapisanych w nim informacji opakowanie jest kierowane do właściwego strumienia odpadów. W efekcie jakość i precyzja całego procesu zostają znacząco zwiększone, wpływając na wyższą jakość recyklingu i jego rezultatów. Co za tym idzie – polepsza się cały cykl życia opakowania. 

Nicolas Betin, dyrektor ds. strategii produktu w dziale EMEA i Global Sustainability Business Leader w dziale farb i materiałów opakowaniowych Sun Chemical, mówi: (...) Cyfrowe znaki wodne, aplikowane na tzw. inteligentne opakowania, to innowacyjne rozwiązanie zmieniające sposób sortowania odpadów opakowaniowych. (...) Miło nam, że stajemy się częścią tego przełomowego projektu, który może w istotny sposób przyczynić się do ulepszenia procesów recyklingu, a co za tym idzie – poprawić parametry całej gospodarki o obiegu zamkniętym. (...)

CCL Label od kilku lat pozostaje pionierem w wykorzystaniu cyfrowych znaków wodnych w rodzaju Digimarc, których licencjonowanymi użytkownikami jest wiele naszych zakładów pracujących dla branż żywności i napojów oraz artykułów do pielęgnacji domu i urody – mówi Marika Knorr, szefowa działu zrównoważonego rozwoju i komunikacji w CCL Label. – Skoro zaś Platforma Digimarc została wybrana jako podstawowa technologia w międzysektorowej inicjatywie HolyGrail 2.0, nadszedł czas, byśmy uczynili kolejny krok i wsparli ją naszą wiedzą w zakresie technologii etykiet i etykiet termokurczliwych, tak by usprawnić sortowanie i podwyższyć jakość recyklingu. To kolejny milowy krok w naszej podróży ku obiegowi zamkniętemu.

Na podstawie materiałów firm Sun Chemical i CCL Label opracował TK