27 marca 2012 r. zostało otwarte w Paryżu Laboratorium Projektowania Opakowań Szklanych firmy Verallia. Laboratorium jest zlokalizowane w budynku stowarzyszonej partnerskiej dla firmy Verailla, firmy Saga Décor.
Laboratorium mieści się w peryferyjnej dzielnicy Pont-Sainte-Maxence w odległości 30 minut jazdy samochodem od portu lotniczego CDG Charles de Gaulle, co ułatwia dobre stosunki z klientami. Firma Verallia, która powstała w kwietniu 2010 r. na bazie znanej, mającej 100-letnią tradycję w produkcji szkła i wyrobów szklanych francuskiej firmy Saint-Gobain, jest drugim największym na świecie producentem opakowań szklanych, mającym 48 hut szkła z 97 piecami szklarskimi. Firma zatrudnia ok. 15 500 pracowników w 58 ośrodkach produkcyjnych w 14 krajach, 6 ośrodkach technicznych do spraw badań, rozwoju i innowacji oraz 13 laboratoriach projektowych, w tym 3 we Francji –w Paryżu, Albi i Chalon-sur-Saône, 2 we Włoszech – w Gazzo Veronese i Dego oraz po 1 w Niemczech w Bad Wurzach, w Hiszpanii w Madrycie, w Portugalii w Figueira da Foz, w Rosji w Kamyszynie, na Ukrainie w Zorya, w USA w Muncie, w Brazylii w Sao Paulo i w Argentynie w Mendozie. W 2010 r. firma wyprodukowała prawie 25 miliardów butelek i słoików szklanych, a jej sprzedaż wyniosła 3,6 miliarda euro, zaś zysk operacyjny 432 miliony euro, z czego 272 miliony euro przeznaczono na inwestycje i rozwój. Sprzedaż według regionów wyniosła w 2010 r.: w Europie Zachodniej 55,5%, w Europie Wschodniej 3,3%, w Stanach Zjednoczonych 32,7%, w Ameryce Płd. 8,5%. W ramach inwestycji w 2010 r. kompletnie przebudowano 7 pieców szklarskich i dodatkowo dokonano renowacji dalszych 10 pieców szklarskich we Francji, w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Rosji, USA i Brazylii oraz zbudowano całkowicie nowy piec szklarski w Rosji.
Firma Verallia jest czołowym globalnym dostawcą opakowań szklanych do wina, napojów alkoholowych i żywności oraz ma silny udział również w dostawach opakowań do piwa i na-
pojów bezalkoholowych. Ma przedstawicielstwa handlowe w 47 krajach świata i około 10 000 klientów. W 2010 r. dostawy butelek do wina stanowiły 29,5%, do win musujących 7,3%, do napojów alkoholowych 10,4%, do żywności 19,5%, do piwa 18,9%, innych butelek 7,9%, innych opakowań (oprócz butelek i słoików) 6,5%. Opakowania szklane wysokiej jakości są produkowane pod marką Selective Line. Ta marka powstała w wyniku wykorzystania wyjątkowego doświadczenia produkcyjnego firmy i współpracy w skali światowej specjalistów ze wszystkich dziedzin produkcji szkła i technik dekoracyjnych, która skierowana jest na pomaganie klientom firmy w osiągnięciu ich celów opakowaniowych.
Działanie Laboratorium Creativ’Lab obejmuje trzy zakresy:
n COLLECTION – wzorcownia i wystawa wyrobów standardowych, dostępnych z zapasów magazynowych o pojemności 50 ml do 1,75 litra oraz na zamówienie o pojemności 500, 700 i 750 ml, przeznaczonych do wysokiej jakości (typu „premium”, czyli takich, których cena detaliczna jest powyżej 25-30 USD z wyjątkiem napojów bezalkoholowych i wody) wina i szampana, napojów alkoholowych i bezalkoholowych napojów orzeźwiających, wody i luksusowej oliwy z oliwek, wykonywanych ze szkła jakości Extra Flint (wysoko bezbarwne szkło ołowiowe), także w kolorze czarnym Extra Black i innych modnych kolorach, uzyskiwanych bezpośrednio z zasilacza masy szklanej lub przez lakierowanie. Główne ośrodki produkcyjne firmy są we Francji: ośrodek w Cognac, mający 3 piece szklarskie, 10 linii produkcyjnych, z czego 6 do szkła zielonego i 4 do szkła Extra Flint, produkuje 2 mln butelek/24h, zaś ośrodek w Albi, mający 2 piece szklarskie, 8 linii produkcyjnych, z czego 4 do szkła zielonego i 4 do szkła Extra Flint, produkuje 1 mln butelek/24h.
Butelki mogą być dekorowane przez rytowanie (grawerowanie) zewnętrzne i wewnętrzne, drukowanie sitowe (sitodruk), trawienie szkła, flokowanie, lakierowanie, metalizację, transfer przez zanurzenie, piaskowanie (obróbkę strumieniem piasku), nanoszenie farb luminescencyjnych i termometrycznych, nanoszenie kalkomanii oraz specjalny zastrzeżony proces o nazwie Saticoat® firmy Saga Décor, polegający na natryskiwaniu opakowań proszkiem emaliowym. Dekorowanie, czyli zdobienie butelek jest wykonywane w dwóch firmach stowarzyszonych partnerskich dla firmy Verallia, a mianowicie w firmie Saga Décor w Paryżu, zatrudniającej 150 pracowników i mającej wydajność 50 milionów butelek/rok oraz w firmie Euroverlux w Gnieźnie w Polsce, zatrudniającej 100 pracowników i mającej wydajność 25 milionów butelek/rok. Do firmy Euroverlux butelki są dostarczane z ośrodka produkcyjnego na Ukrainie.
n CREATIV’LAB – ośrodek projektowania i innowacji, wyposażony w najnowocześniejsze systemy komunikacji, dostosowane do projektowania wspomaganego komputerem (CAD = computer-aided design), ma możliwość współdzielenia rysunków technicznych i modeli projektowych z innymi laboratoriami projektowymi firmy na bieżąco. Typowym działaniem jest zapraszanie klienta do współpracy przy projektowaniu. Klient ma wtedy możliwość proponowania wprowadzanych na bieżąco w komputerze poprawek i zmian, które niezwłocznie są uwzględniane i uzgadniane oraz przekazywane do wykonania prototypu, co pozwala na minimalizację czasu od projektu do produkcji, przy czym wykonanie prototypu zwykle zabiera kilka godzin, maksimum 1 dzień. W wyniku tej współpracy z klientami zaprojektowano i opracowano wiele opakowań o unikatowych, jedynych w swoim rodzaju kształtach i wspaniałym, olśniewającym wzornictwie.
n SPEED TO MARKET – specjalne usługi szybkiego rozwoju wyrobu. Zadaniem tej służby jest maksymalne ograniczenie czasu potrzebnego do wypuszczenia na rynek nowego wyrobu.
Zapewnia ona wszechstronną pomoc dla klientów od etapu wstępnej fazy projektu do dostawy gotowego wyrobu, czyli od pomysłu do produkcji. Obejmuje ona następujące czynności: spotkanie z klientem, wykonanie trójwymiarowego modelu wyrobu, rysunek techniczny wyrobu w komputerze z uwzględnieniem wprowadzanych na bieżąco poprawek i zmian proponowanych przez klienta, wykonanie próbek-prototypów, próba na linii produkcyjnej, produkcja. Zespół SPEED TO MARKET ma szczególne fachowe doświadczenie w koordynacji różnych aspektów opracowywania nowych wyrobów w ograniczonych ramach czasowych.
Wprowadzane przez firmę Verallia innowacje dotyczą 4 dziedzin: materiałów do produkcji, procesów produkcyjnych, wyrobów i usług. Innowacje w materiałach obejmują skład chemiczny, zróżnicowanie obróbki powierzchni, zawartość środków ochronnych, np, przed działaniem promieniowania nadfioletowego UV, odporność na zarysowanie i uderzenia. Innowacje w procesie produkcyjnym obejmują maksymalizację użycia materiałów z recyklingu, w tym zachęcanie do zbiórki poużytkowych opakowań szklanych oraz stosowanie stłuczki szklanej w piecach szklarskich z docelowym poziomem 60% w hutach w Europie i 50% w USA, minimalizację zużycia energii przy wzięciu pod uwagę, że koszty energii spadają o 2-3% na każde
10% stłuczki szklanej użytej w procesie produkcji nowego szkła, zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych przy uwzględnieniu, że każde 6 ton stłuczki szklanej użytej w procesie produkcyjnym zmniejsza o 1 tonę emisję dwutlenku węgla (gazów cieplarnianych), modelowanie i optymalizację procesów wydmuchiwania i formowania wyrobów. Innowacje w wyrobach obejmują wprowadzenie marki Selective Line oraz serii ECOVA/ECO przyjaznych dla środowiska opakowań szklanych, które mają wszystkie techniczne i estetyczne walory przy jednoczesnej optymalizacji masy i kształtu oraz dostosowaniu do wymagań lokalnych rynków, a także ofertę ponad 900 nowych wyrobów. Innowacje w usługach obejmują ośrodki badawczo-rozwojowe i laboratoria projektowe w różnych krajach, interaktywne współprojektowanie i wspólne prace rozwojowe z klientami, redukcję czasu potrzebnego do wypuszczenia nowego wyrobu na rynek oraz mobilne linie butelkujące. Ta ostatnia
usługa polega na dostarczaniu właścicielom winnic i niewielkim producentom wina głównie we Francji (zlokalizowanym przeważnie koło zamków i zameczków, stąd nazwa „Château”, na przykład Château Bouyot dla wina marki Sauternes), wraz z odpowiednim zapasem butelek, często zdobionych unikatowym wzorem dla danej marki lub właściciela winnicy i napisem także na etykiecie „Mis en bouteille au château”, mobilnych (umieszczonych na samochodach ciężarowych lub przyczepach samochodowych) linii butelkujących (napełniających i zamykających butelki szklane) na zasadzie JIT (just-in-time), tj. dokładnie na czas po zbiorach winogron (winobraniu), dojrzewaniu i innych zabiegach pielęgnacyjnych, gdy wino jest gotowe do rozlewu do butelek.
Opracował: mgr inż. Marian Feldman