Innowacja kluczem do sukcesu firmy Eurocast – Karol Suski
1 Jan 1970 11:48

W każdym biznesie, bez względu na charakter działalności, kreatywność pracowników i kadry zarządzającej odgrywa niezwykle istotną rolę. Bez niej rozwój przedsiębiorstwa byłby niemożliwy. Zwłaszcza w wysoce nasyconej branży opakowaniowej jest to szczególnie ważna kwestia. Dlatego właśnie ciągły rozwój, poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, z powodzeniem wpisuje się w strategię spółki Eurocast – pomorskiego lidera w zakresie produkcji folii przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Firma Eurocast swoją działalność w branży opakowaniowej rozpoczęła w 1997 r. jako centrum dystrybucji folii miękkich. Od tamtego czasu wiele się zmieniło. Zwłaszcza rok 2012 był dla spółki okresem pozytywnej metamorfozy. Spółce udało się z sukcesem przeprowadzić niezbędne działania restrukturyzacyjne, które przyniosły istotny wzrost produkcji oraz osiągniecie bardzo dobrego wyniku finansowego za 3 kwartały 2012 roku, przekraczającego znacząco założenia budżetowe. Zmiana w zarządzie spółki, oprócz aspektu wizerunkowego Eurocast, stworzyła przed spółką kolejne możliwości dalszego rozwoju poprzez otwarcie na nowe rynki oraz segmenty produktowe. Obecnie spółka zatrudnia 140 osób i dysponuje nowoczesnymi pomieszczeniami magazynowo-produkcyjnymi o powierzchni 11 tys. m2, zlokalizowanymi na terenie liczącym 88 tys. m2. Eurocast jest pierwszą w Polsce firmą, która rozpoczęła produkcję wielowarstwowej nieorientowanej folii polipropylenowej (CPP) oraz folii APET/PE. Poza rynkiem lokalnym jej produkty można spotkać na terenie Afryki Północnej oraz niemal całej Europy –łącznie z rynkami wschodzącymi Europy Wschodniej i krajami nadbałtyckimi. Struktura handlowa firmy opiera się zarówno na sprzedaży bezpośredniej, jak i pośredniej (przez agentów i dystrybutorów), zaś produkcja bazuje na trzech głównych procesach, jakimi są ekstruzja, metalizacja i laminacja. Jak już wcześniej zostało wspomniane, w szerokim asortymencie firmy można znaleźć folie APET, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem na rynku opakowań. Są one najszybciej rozwijającą się gałęzią w tym segmencie. Obecny trend jest spowodowany m.in. wciąż przyspieszającym trybem życia ludzi, a co za tym idzie rosnącą popularnością produktów typu „convenience”. Przy ich produkcji często wykorzystuje się właśnie folie APET, które znakomicie sprawdzają się w tej roli. APET i jego laminaty, oprócz możliwości ekskluzywnego wyeksponowania produktu, zapewniają jego solidną ochronę. Są to dwie bardzo ważne cechy opakowania, na których zależy wszystkim producentom. Pomimo iż większość konsumentów nie potrafi określić funkcji, jakie spełniają opakowania, to pewne jest, że wielu spośród nich wybierze ten produkt, którego opakowanie przyciągnie wzrok i będzie spełniało ich estetyczne oczekiwania. Dlatego też firma Eurocast przy produkcji folii opakowaniowych przykłada bardzo dużą wagę do właściwości zarówno technicznych, jak i estetycznych – począwszy od odporności mechanicznej, poprzez stopień przezroczystości, aż do doboru odpowiedniego koloru według uznania klienta. Oferta firmy Eurocast obejmuje następujące rodzaje folii: n CastfolApet – APET mono, możliwy wariant kolorowy i metalizowany; n CastfolRPET – RPET mono, folia produkowana z przemiałem, możliwy wariant kolorowy i metalizowany; n LamfolApet – laminat APET/PE oraz APET/PE/EVOH/PE, możliwy wariant kolorowy i metalizowany oraz folia z metalocene, folia z PEEL lub SEAL; n LamfolRPET – laminat RPET/PE oraz RPET/PE/EVOH/PE, możliwy wariant kolorowy i metalizowany oraz z metalocene, folia z PEEL lub SEAL. W celu zapewnienia kompleksowej obsługi klienta spółka Eurocast z powodzeniem wprowadziła na rynek opakowaniowy folie laminowane górne. Dzięki temu jest w stanie dostarczyć swoim kontrahentom komplet folii dolnej i górnej, czyli: LamfolAPET oraz LidFol. Takie rozwiązanie spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony klientów, którzy cenią sobie komplementarne rozwiązania. Od kilku lat w Strzebielinie pracuje laminarka firmy Nordmeccanica. Co istotne, oprócz laminacji folii sztywnych APET z PE firma może laminować także wszelkiego rodzaju folie giętkie. W szerokiej ofercie Eurocast można znaleźć m.in. takie laminaty jak PET/PE, PET/CPP. Ich nazwa handlowa to LidFol S (laminat niebarierowy folii PET/CPP, PET/PE) i LidFol B (laminat barierowy folii PET/CPP, PET/PE). Laminaty występują w kilku wariantach, m.in. barierowym, peel i antyfog. Eurocast jako jeden z niewielu w Polsce produkuje pięciowarstwową barierową folię polietylenową, która w zdecydowanej większości jest wykorzystywana pod wewnętrzne potrzeby firmy do termolaminacji ze sztywnymi foliami APET. Bogate doświadczenie w zakresie produkcji folii polipropylenowych typu CAST, zdobywane przez spółkę od 10 lat, zaowocowało osiągnięciem przez nią pozycji lidera na rynku polskim pod względem jakości i innowacyjności w tym segmencie produkcyjnym. CPP to materiał często wykorzystywany przy produkcji opakowań giętkich, który znakomicie nadaje się do procesów zgrzewania, druku i laminacji. W ofercie firmy można znaleźć szeroką gamę tego typu materiałów, wykorzystywanych m.in. do głębokiego mrożenia, sterylizacji, metalizacji, produkcji laminatów z właściwościami peel (easy open), antyfog i wielu innych zastosowań. Trójwarstwowa, wylewana, nieorientowana folia polipropylenowa (CPP) o nazwie handlowej CASTFOL PP cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku opakowań giętkich. Dzięki połączeniu właściwości mechanicznych, charakterystycznych dla PE i optycznych zbliżonych do OPP jest ona bardzo często wybierana przez producentów z tej branży. Ponadto folia charakteryzuje się: wysoką odpornością na przebicie i rozdarcie; wysoką przezroczystością i połyskiem; zwiększoną odpornością termiczną i barierowością na przenikanie pary wodnej i zapachów; dobrymi właściwościami przetwórczymi (zgrzewalność) na automatach pakujących różnego typu (regulowane cechy poślizgowe i antyblokingowe); najmniejszą spośród folii opakowaniowych gęstością wpływającą na wydajność folii z kilograma; możliwością aktywacji w celu umożliwienia laminacji lub zadruku techniką fleksograficzną bądź rotograwiurową. W stałej ofercie firmy Eurocast można znaleźć następujące typy folii CASTFOL PP: n CASTFOL PP BS – przeznaczona do pakowania produktów spożywczych, tekstylnych, galanteryjnych oraz warzyw i kwiatów; n CASTFOL PP BW – przeznaczona do pakowania produktów spożywczych, tekstylnych, galanteryjnych oraz warzyw i kwiatów w warunkach zimowych; n CASTFOL PP BF – przeznaczona do pakowania produktów spożywczych przechowywanych w niskich temperaturach, nie niższych niż -20°C (folia do głębokiego mrożenia); n CASTFOL PP LS – przeznaczona do laminacji z innymi foliami, dostępna również jako: LS-PEEL (easy open); LS-AF (antyfog); LS-AS (o właściwościach antystatycznych) lub LS-W (biała); n CASTFOL PP LRT – przeznaczona do pasteryzacji/sterylizacji z możliwością jej wcześniejszego zadrukowania i laminacji; n CASTFOL PP MSH/M – przeznaczona do metalizacji (MSH) lub metalizowana (MSHM). Oprócz ekstruzji i laminacji spółka Eurocast już od 12 lat prężnie rozwija działalność związaną z metalizacją folii różnego rodzaju. Przygoda firmy z tą gałęzią przemysłu rozpoczęła się w 2000 r., kiedy jej zarząd zdecydował się na zakup metalizatora o szerokości 1,65 m. Od tamtej pory Eurocast osiągnął pozycję lokalnego lidera w tym segmencie produkcyjnym, jest największą firmą w Polsce świadczącą usługi z zakresu metalizacji tworzyw sztucznych. Obecnie w siedzibie firmy zainstalowane są 3 metalizatory – dwa o szerokości 1,65 m i jeden o szerokości 2,4 m – które są wykorzystywane zarówno na użytek własny, jak i do zleceń zewnętrznych. Istotny jest fakt, iż jeden z metalizatorów jest wyposażony w system plazmowy. Dzięki tak roz budowanemu parkowi maszynowemu Eurocast jest w stanie metalizować takie materiały, jak: BOPET, BOPP, CPP, APET, PE, PE twist, PA czy tkaniny. Dążąc do sukcesywnego rozwoju spółki, w ciągu ostatnich 15 lat jej władze zdecydowały się na przeprowadzenie 7 strategicznych inwestycji, których efektem są możliwości produkcyjne firmy na poziomie 22 tys. ton rocznie. Eurocast nie spoczywa jednak na laurach. Mocna pozycja na rynku krajowym oraz szybki rozwój handlu zagranicznego spowodowały podjęcie decyzji o kolejnych inwestycjach na najbliższe trzy lata i zwiększeniu mocy produkcyjnych zakładu o kolejne 10 tys. ton. Poza działalnością produkcyjną Eurocast prowadzi na szeroką skalę działania badawczo-rozwojowe. W wyniku wysiłku pracowników i żmudnych badań firma zgłosiła do ochrony patentowej proces technologiczny oraz zastrzegła wzory przemysłowe dwóch nowych typów folii ekologicznych (LamfolEkoApet i CastfolEkoApet). Produkty te zostały opracowane na podstawie projektu współfinansowanego przez UE w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka 2007-2013” o wartości 28,7 mln PLN. Biorąc pod uwagę coraz częściej spotykane podejście proekologiczne w niemal wszystkich gałęziach przemysłu, jest to niewątpliwie newralgiczne osiągnięcie spółki Eurocast, które z pewnością zaowocuje już w najbliższej przyszłości. W celu wprowadzenia tych innowacyjnych typów folii w ramach powyższego projektu zostanie uruchomiona nowa linia do produkcji folii APET, czego efektem będzie rozszerzenie asortymentu firmy o kolejne produkty przy jednoczesnym skróceniu czasu realizacji zamówień. EUROCAST Sp. z o.o., ul. Wejherowska 9, 84-220 Strzebielino, tel.: +48 58 676 51 00, fax: +48 58 676 51 10, www.eurocast.com.pl Artykuł sponsorowany