Innowacje dla branży opakowań stalowych
1 Jan 1970 14:33

Puszki stalowe jako trwałe opakowania żywności mogą poszczycić się już ponad 200-letnią historią. Podstawowa zasada ich użytkowania – konserwowanie żywności poprzez obróbkę termiczną w szczelnie zamkniętym pojemniku - pozostała bez zmian, ale nowoczesna technika pozwala nam zaoferować pod postacią puszek coraz bardziej wyrafinowane opakowanie. Firma Can-Pack General Line Sp. z o. o., należąca do Grupy Can-Pack, jest największym producentem opakowań metalowych dla przemysłu spożywczego i chemicznego na polskim rynku. Oferuje klientom szeroki wachlarz opakowań dostosowanych do indywidualnych potrzeb i wymagań, doradztwo techniczne w zakresie technologii pakowania, jak również współpracę w zakresie kreowania produktu. Najbardziej oczywistym narzędziem marketingowym jest w przypadku opakowań metalowych nowoczesna litografia, odpowiednio wykonana dzięki zastosowaniu wielokolorowego druku wysokiej rozdzielczości. Jest ona szczególnie doceniana przez klientów, którzy prezentują na opakowaniu zdjęcie produktu. Warzywa, dania gotowe czy produkty mięsne wyglądają naturalnie i apetycznie, uzyskany efekt jest zbliżony do druku na papierze, co dotychczas było bardzo trudne do osiągnięcia. Dodatkowo komputerowy nadzór nad procesem drukowania pozwala na stuprocentową powtarzalność kolorystyki przy wykonywaniu kolejnych partii opakowań. Dużym zainteresowaniem klientów cieszy się drukowanie kolorów transparentnych, bez tradycyjnego dla blach stalowych podkładu z białej emalii. Taka technologia jest wybierana najczęściej przy drukowaniu litografii przygotowanych z wykorzystaniem koloru złotego, ale bardzo ciekawie efekty można uzyskać przy drukowaniu transparentnych odcieni niebieskiego, granatu czy bordo. Sześciokolorowa drukarka pozwala na wykonanie większości takich wzorów w jednym przejściu drukarskim i wiąże się z takim samym kosztem jak przy wykonaniu tradycyjnej litografii. Ciekawe efekty można osiągnąć dzięki selektywnemu lub całkowitego pokryciu litografii lakierem dającym efekt matu, dzięki czemu opakowanie nabiera szlachetności. Druk taki daje atrakcyjną możliwość podkreślenia marki pakowanego produktu. Oryginalne efekty mogą być również osiągnięte dzięki lakierom perłowym, fluorescencyjnym czy zmieniającym kolor po osiągnięciu określonej temperatury – najlepszej dla konsumpcji danego produktu. Są to rozwiązania ciągle bardzo rzadko stosowane przez producentów żywności w opakowaniach stalowych, a w związku z tym efekt ich wprowadzenia na rynek na pewno zostanie zauważony. Bardzo duże możliwości dla lepszej promocji produktu daje wieczko. Mamy tutaj przede wszystkim możliwość jego zadruku litografią, z wykorzystaniem wszystkich powyżej opisanych technologii, niezależnie od rodzaju wykonania: standardowego czy łatwo otwieranego. Ciekawym rozwiązaniem jest również druk promocyjny na wewnętrznej stronie wieczka, pod lakierem konserwowym, który może informować finalnego nabywcę produktu o wygranej. Istnieje również możliwość laserowego nadruku na powierzchni kluczyka lub pod jego spodem – co jest kolejnym pomysłem na przeprowadzenie akcji promocyjnej. Ciekawą propozycją wyróżnienia opakowania stalowego jest embossowanie, czyli wytłoczenie części jego powierzchni: wieczka, denka lub pobocznicy opakowania. Embossowane może być logo producenta, marka produktu lub inne wybrane elementy litografii. Efekty embossingu są interesujące zarówno w przypadku wykonania na blasze lakierowanej lakierami transparentnymi (najczęściej bezbarwnym lub złotym), jak i na powierzchniach litografowanych. Wyjątkową propozycją dla koneserów opakowań metalowych jest możliwość stworzenia wspólnie z producentem własnego opakowania, o unikatowym kształcie i specjalnej litografii podkreślającej walory takiego wzoru. Jest to jednak rozwiązanie wymagające największego zaangażowania finansowego i niejednokrotnie wiążące się z wielomilionowymi zamówieniami, tak, aby jednostkowy koszt opakowania pozostał atrakcyjny. Opracowano na podstawie informacji firmy Can-Pack