Innowacyjna fleksografia na Meet Kodak Polska 2016
1 Jan 1970 12:26

10. doroczne spotkanie Meet Kodak Polska zgromadziło w tym roku blisko 200 osób, wśród których znaleźli się również przedstawiciele drukarń fleksograficznych. Część konferencji oraz dedykowany blok tematyczny poświęcone były zagadnieniom związanym z produkcją opakowań, systemowi Flexcel NX'16 oraz oczywiście rozwiązaniom prepress dla fleksografii. Konferencję otworzyła Jolanta Wiśniewska, dyrektor zarządzająca Kodak Polska, która po przywitaniu gości omówiła trendy rynkowe, jakie można było zaobserwować podczas odbywających się niedawno targów drupa 2016. Wśród nich były główne nurty: automatyzacja, systemy workflow działające w „chmurze”, stale rosnący trend ograniczania wpływu na środowisko, dynamiczny rozwój technologii fleksograficznej, ale również ciągły rozwój technologii cyfrowych (w tym podniesienie jakości i wydajności druku inkjetowego). Podczas targów drupa 2016 zaprezentowano nowe atramenty inkjetowe niewymagające powlekania podłoża, maszyny cyfrowe drukujące na kartonach (także z wykorzystaniem personalizacji), 20 różnych maszyn do cyfrowego zadrukowywania etykiet oraz rozwiązania w zakresie zastosowania druku inkjetowego na podłożach giętkich. Jolanta Wiśniewska przypomniała także o polskich akcentach tegorocznej edycji targów drupa. 21-tysięczna naświetlarka termiczna marki Kodak została zakontraktowana do drukarni opakowaniowej Karton-Pak z Nowej Soli, która tym samym stała się użytkownikiem drugiego już systemu CtP tego producenta. „Jubileuszowy” system to wielkoformatowy Kodak Magnus VLF Q2400, wykorzystujący technologię Kodak SQUAREspot. Karton-Pak dotychczas z powodzeniem użytkował wielkoformatową naświetlarkę Kodak Magnus VLF 5570 Q oraz termiczne płyty Electra XD wraz z proekologiczną chemią Kodak 400 xLo. Kolejnym ważnym wydarzeniem podczas targów drupa 2016 był oficjalnie podpisany kontrakt na dostawę 500. systemu Flexcel NX (o czym pisaliśmy w lipcowym Opakowaniu). Jego nabywcą została firma Multidruk z Płocka, dla której było to już drugie rozwiązanie z serii Flexcel. Ostatnim polskim akcentem było uroczyste wręczenie certyfikatu „Certified Kodak Partner” firmie Chespa. Prelegentka podkreśliła elementy, które – w kontekście targów drupa 2016 – są dla firmy Kodak szczególnie ważne w najbliższej przyszłości: firma nadal stawia na automatyzację sprzętu, a także na rozwój i najwyższą jakość płyt. Są to globalne trendy, w które Kodak wpisuje się od lat i zamierza to kontynuować w najbliższej przyszłości. Rozwój oferty dla fleksografii Część konferencji Meet Kodak Polska była poświęcona rozwiązaniom skierowanym na rynek fleksograficzny. Jacek Galiński, prelegent tej części spotkania, również odniósł się do prezentacji firmy podczas targów drupa 2016. Podkreślił, że podczas tej imprezy Kodak zaprezentował m.in. nowy system produkcji form fleksograficznych – Flexcel NX System’16. To bazujące na technologii NX Advantage rozwiązanie ma zapewnić jeszcze wyższą jakość drukowania, jak też wydajność produkcji. Wśród jego kluczowych funkcji jest m.in. zaawansowany moduł tworzenia struktur na powierzchni form drukowych (Digicap NX Patterning), bazujący na opatentowanej przez Kodaka technologii Advanced Edge Definition, która poprawia transfer farby w różnych aplikacjach, a także kontroluje jej przepływ na krawędziach obiektów. W efekcie uzyskuje się czystszy druk, wyższy kontrast oraz lepsze od strony wizualnej odwzorowanie krawędzi. Proces implementacji usprawnia tu funkcja tagów NX, wykorzystywana przy nanoszeniu wielu wzorców na jednej formie. Nowe funkcje systemu Flexcel NX’16, wraz z zaawansowaną technologią naświetlania i specjalistycznymi materiałami eksploatacyjnymi, tworzą kombinację pozwalającą sprostać wymaganiom różnych zastosowań druku fleksograficznego: szerokowstęgowej produkcji na podłożach giętkich, wąskowstęgowej produkcji etykiet, jak też zadrukowywaniu papierów oraz druku bezpośrednio na tekturach falistych. Jacek Galiński wspomniał również o nowej technologii Ultra NX, którą Kodak zaprezentował w ramach tzw. pokoju doświadczalnego na swoim stoisku. To – jak zapowiada firma – nowa generacja materiałów do druku fleksograficznego, łącząca w sobie najwyższą jakość, wydajność i przyjazność dla środowiska. Wykorzystano w niej wszystkie najważniejsze opcje dostępne w systemach Flexcel NX, kładąc szczególny nacisk na proekologiczną produkcję form drukowych. Po pierwszej części spotkania, wspólnej dla wszystkich uczestników, zostało ono podzielone na dwa bloki tematyczne. Pierwszy poświęcony był oprogramowaniu firmy Kodak dla drukarń komercyjnych i opakowaniowych, drugi – rozwiązaniom i oprogramowaniu dla drukarń fleksograficznych. Taka formuła spotkania pozwala uczestnikom Meet Kodak Polska zapoznać się bliżej z informacjami na tematy ich interesujące i od wielu lat spotyka się z przychylnym przyjęciem przez uczestników, a także wysoką frekwencją w każdym z bloków. W bloku tematycznym dedykowanym fleksografii Dorota Kałowska z firmy Cobalt Spark zaprezentowała korzyści, jakie mogą wypływać ze sprzedaży eksperckiej i partnerstwa w relacjach drukarni ze zleceniodawcami. Następnie Paweł Skotarczak z firmy Netflex omówił problemy, jakie mogą się pojawić z odwzorowaniem kolorów dodatkowych w systemach odbitek próbnych. Na zakończenie Jacek Galiński z firmy Kodak Polska zaprezentował Kodak Prinergy Workflow Screening Tower for Flexo – RIP dla flekso oraz nowe narzędzie – Tiff Assambler Plus wersja 4.1. Rastrowanie a`la Kodak Kodak Flexo Screening to szeroka gama funkcji rastrowania, których podstawą są właściwości maski TIL. Dzięki tym właściwościom oraz technologii SQUAREspot Imaging wytwarzane są płaskie punkty rastrowe o wierzchołku szerokości 10 mikronów. Jacek Galiński zauważył, że jakość wypalania maski krytyczna jest dla druku procesowego CMYK. Aby ułatwić zgromadzonym zrozumienie problemu, przybliżył podstawy rastrowania. Tradycyjny raster AM (amplitude modulated) polega na zmniejszaniu punktów w światłach. Ograniczenia rozdzielczości płyt fleksograficznych powodują, że punkty w wysokich światłach giną, a w głębokich cieniach – zalewają. Wartości tonalne są obcinane, a obraz traci dynamikę. Raster standardowy AM, który wciąż znajduje zastosowanie, nosi w ofercie firmy Kodak nazwę Maxtone. Jego odmianą jest „hybrydowy” raster AM Maxtone CX, z minimalnym punktem zależnym od liniatury, zachowujący siatkę AM w światłach i cieniach. W przypadku zastosowania tego rastra niektóre punkty są losowo usuwane z siatki AM. Nowością w ofercie Kodaka jest Maxtone SX – raster hybrydowy z gładkimi przejściami, poprawiający jakość reprodukcji, dający wyraźny efekt na drukowanej odbitce. Zastosowanie tego rozwiązania redukuje koszty retuszu i czas obróbki oraz zapewnia gładsze przejścia w wysokich światłach. Maxtone FX to z kolei hybrydowy raster AM/FM (frequency modulated, tzw. stochastyczny) dedykowany systemom Flexcel NX, z minimalnym punktem zależnym od liniatury, pozwalający na wytworzenie struktur stochastycznych (FM) w światłach i cieniach. Jest to optymalne rozwiązanie dla uzyskania najszerszych zakresów tonalnych, wykorzystujące możliwość tworzenia małych punktów dzięki technologii Flexcel NX. Rozwiązanie to charakteryzuje krótkie przejście z FM do AM przy bardzo niskich wartościach tinty. Staccato NX to raster stochastyczny opracowany wyłącznie dla technologii Flexcel NX. Wykorzystanie technologii Staccato z gładkimi przejściami w wysokich światłach maksymalnie poprawia jakość odwzorowania, a także redukuje czas i koszty obróbki. Jacek Galiński omówił również rozwiązanie Hyperflex NX, zbudowane na patencie technologii Hyperflex firmy Kodak i dostępne wyłącznie dla systemu Flexcel NX. Innowacyjna technologia struktury mikropunktów zaworów energetycznych 5x10 mikrometrów, tworz onych wokół punktów w zakresach wysokich świateł na masce TIL daje efekt mocnych stożków oraz optymalnych reliefów wokół najmniejszych płaskich punktów. Zdaniem Jacka Galińskiego jest to najlepszy rezultat wspomagania małych punktów na rynku i może być stosowany dla wszystkich systemów rastrowania. Maxtone SX w połączeniu z Hypertone NX i DigiCap NX Advance dają najlepsze efekty zastosowania płaskiego punktu od wysokich świateł do głębokich cieni i apli, również przy druku na szerokiej wstędze. Artykuł sponsorowany