Innowacyjność i ekologia spod znaku Unifoil
1 Jan 1970 13:38

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W 2021 r. amerykańska firma Unifoil ogłosiła plany rozwinięcia działań poza kontynentem amerykańskim i wsparcia zrównoważonej przyszłości branży opakowań na bardziej globalną skalę. Jako „przyczółek” swej europejskiej ekspansji wybrała Gdańsk. Dzisiaj zlokalizowany nad Bałtykiem zakład Unifoil dostarcza wysokiej jakości, metalizowane podłoża dla rynków opakowań i produktów na Starym Kontynencie.

Zaczęło się w USA

W lipcu 2021 r. UNIFOIL Corporation, jeden z największych graczy na rynku dostawców rozwiązań do laminowania, powlekania i metalizacji, nabył 100% udziałów w polskiej firmie Achilles, która do tego czasu wyrobiła sobie solidną markę w zakresie technologii do laminowania. Z radością ogłaszam przejęcie nowego zakładu produkcyjnego – mówił wtedy Joe Funicelli, dyrektor generalny i prezes Unifoil. I tłumaczył: Skupiamy się na rozwijaniu produkcji naszego innowacyjnego materiału do metalizacji Unilustre, przyczyniającego się do tworzenia pięknych i trwałych opakowań. To posunięcie wzmacnia nasze zaangażowanie w ekspansję biznesową i inicjatywy środowiskowe realizowane przez ostatnie pięćdziesiąt lat w USA.

Firma Unifoil została założona w 1971 r. w amerykańskim stanie New Jersey, gdzie do dzisiaj – w Fairfield – mieści się jej główna siedziba. Od początku koncentrowała się na działalności poligraficzno-opakowaniowej i dostarczała rozwiązania do laminowania oraz nakładania specjalistycznych powłok na podłoża z papieru i tektury; z jej usług korzystali m.in. producenci popularnych loterii w formie „zdrapek”. W kolejnych latach przedsiębiorstwo dorobiło się pozycji technologicznego lidera w dziedzinie transferu metalicznego i laminacji folii. Dzisiaj Unifoil to czołowy dostawca technologii zrównoważonego uszlachetniania, zapewniających opakowaniom ekskluzywny wygląd i efekt „wow” przyciągający wzrok klientów.

Perła w koronie

Perłą w koronie Unifoil jest Unilustre: opatentowane podłoże z papieru i tektury powstające w technologii metaltransfer, która dzięki unikalnemu procesowi produkcji nadaje papierom i kartonom metaliczny wygląd, ale bez towarzyszącego konwencjonalnym technologiom negatywnego wpływu na środowisko lub procesy produkcyjne. Pozwala tworzyć efektowne i dynamiczne projekty zwracające uwagę konsumentów, dlatego doskonale nadaje się do tworzenia opakowań i zabezpieczeń kosmetyków, środków higieny osobistej, napojów, multimediów i innych artykułów dla punktów sprzedaży, a także do uatrakcyjniania wyglądu broszur, raportów rocznych, okładek czasopism, książek, metek i artykułów promocyjnych. W amerykańskim zakładzie w New Jersey aż 70% laminatów powstaje w technologii metaltransferu. Umożliwia ona uzyskanie arkuszy kartonu pokrytych warstwą metaliczną bez folii PET, która jest w procesie aplikacji usuwana i przekazywana do recyklingu. Firma rozwija tę technologię od 25 lat i przez ten czas – jak podkreśla Himanshu Goel, dyrektor zarządzający gdańskiego oddziału Unifoil – zyskała imponującą wiedzę na temat stosowanych w niej podłoży, klejów, folii, pigmentów metalicznych i wreszcie parametrów laminowania. 

Nielaminowany, wolny od tworzyw sztucznych i rozpuszczalników Unilustre można poddawać procesom recyklingu i repulpacji. O ile większość metalizowanych laminatów foliowych wykorzystuje folię o grubości rzędu 10 µm, to grubość warstwy metalu w produktach Unilustre wynosi mniej niż 1 procent tej wartości. Produkty Unilustre łatwo zadrukować na szybkich maszynach drukujących, nie wymagają tłoczenia na gorąco ani laminowania w celu uzyskania spektakularnych efektów metalicznych lub holograficznych. Do ich wytwarzania wykorzystywane są odpady pokonsumpcyjne. Firmy wykorzystujące ten materiał w swoich procesach uszlachetniania produktów zyskują ograniczając swój ślad węglowy, ilość zużytej energii oraz materiałów.

Przewagi konkurencyjne Unilustre tak podsumowuje w rozmowie z Opakowaniem cytowany już dyrektor gdańskiego oddziału Himanshu Goel: Oferuje wysoki połysk i atrakcyjny efekt wizualny przy zachowaniu właściwości ekologicznych – używane przez nas produkty, takie jak kleje, są na bazie wody. Drukarze i przetwórcy opakowań chcący korzystać z technologii metaltransfer nie muszą przezbrajać swoich maszyn ani zmieniać farb czy lakierów. Kartony laminowane w technologii Unilustre można zadrukowywać na maszynach offsetowych UV i UV LED, a testy wykonane w polskich drukarniach wykazały ich doskonałą drukowność. Wrażenia dotykowe arkusza metalizowanego folią z tworzywem sztucznym i metaltransferem są praktycznie takie same. Unilustre jest dostępny w kolorze srebra metalicznego, z holograficznymi wzorami oraz z zaawansowanymi holograficznymi opcjami zabezpieczeń. Dzięki dodaniu koloru i wytłoczeń możliwości projektowe są w zasadzie nieograniczone. I dlatego wsparcie pracowników polskiego oddziału Unifoil dla klientów nie ogranicza się tylko do laminacji kartonów w arkuszach i roli, ale obejmuje również pomoc przy wcielaniu w życie ich najbardziej kreatywnych pomysłów. 

Gdańskie otwarcie 

Wybór Polski na europejski przyczółek amerykańskiej firmy nie był przypadkowy. O atrakcyjną inwestycję rywalizowało kilka lokalizacji, ale na korzyść Gdańska przemawiały: korzystne położenie obok portu morskiego, technologiczne zaawansowanie (możliwość skorzystania z jedynej w Polsce i rzadkiej w Europie maszyny rolowej do metalizacji), potencjał rozwojowy i dostęp do wyspecjalizowanej kadry pracowników. Przy obecnych problemach z dostępem do siły roboczej jest to wartość nie do przecenienia, dlatego – jak podkreśla Himanshu Goel – ludzie są dla niego nie mniej ważni od technologii: Wierzę, że zaufanie i danie przestrzeni zespołowi rozwija jego kreatywność. Prowadzimy politykę otwartej komunikacji ze wszystkimi pracownikami; wiedzą oni dokładnie, dokąd zmierzamy, mają swój wkład w rozwój firmy. Te same wartości przenoszone są na kontakty z klientami, którzy mogą zawsze liczyć na wsparcie: Budujemy z naszymi klientami zażyłość opartą na zaufaniu, znamy ich specyfikę produkcji i zawsze doradzamy im najkorzystniejsze rozwiązanie – mówi Krzysztof Chmal, kierownik działu obsługi klienta.

Polski oddział przejął na siebie obsługę głównie klientów lokalnych i tych z krajów ościennych, ale liczącymi się odbiorcami jego usług są również brytyjscy producenci opakowań, do których obsługi firma zatrudniła kilku przedstawicieli. Obecnie roczny potencjał wytwórczy gdańskiego oddziału Unifoil to 50 mln m2 kartonu (z czego połowa trafia na eksport). Na razie jest drugim – po amerykańskim – oddziałem produkcyjnym Unifoil na świecie, ale firma planuje jeszcze w tym roku uruchomienie trzeciej, meksykańskiej placówki. Nie wyklucza również w przyszłości kolejnych fuzji na kontynencie europejskim; wszystko po to, by zapewnić swym klientom bezpieczeństwo dostaw, które obok jakości, terminowości i innowacyjności stanowi najważniejszą wartość dodaną oferowaną przez Unifoil. 

Plany rozwoju 

Obecnie Unifoil intensywnie inwestuje w rozwój polskiego zakładu. Wiosną ma zostać ukończona rozbudowa maszyny pracującej w technologii metaltransfer, która podniesie jej wydajność i poprawi ekonomikę produkcji. W nowo powiększonej (o 30%) powierzchni produkcyjno-magazynowej z biegiem czasu planowane jest ustawienie kolejnej, wysoce zautomatyzowanej maszyny laminującej. Unifoil chce też wdrożyć system klasy MIS/ERP, który połączy wszystkie zakłady firmy i umożliwi zintegrowane zarządzanie produkcją, komponentami oraz stanami magazynowymi. Wszystko po to, by zaspokoić rynkowe potrzeby na podłoża uszlachetniane technologią Unilustre, którą Unifoil w ostatnich miesiącach promował wśród największych europejskich producentów opakowań i właścicieli marek. Zyskała ich duże zainteresowanie – podkreśla Himanshu Goel. – Mamy świadomość, że adaptacja technologii metaltransfer na rynku europejskim potrwa, ale z pewnością się dokona. Wielu globalnych producentów, funkcjonujących na rynku amerykańskim, wykorzystuje i ceni Unilustre. Myślę, że naturalną koleją rzeczy jest adopcja tej technologii również w ich europejskich zakładach.

Polskie innowacje

Z pewnością plany wzmacniania rynkowej obecności – nie tylko w Europie – będzie łatwiej zrealizować dzięki wykorzystaniu innowacji, które od chwili przejęcia zdążyły wykiełkować w gdańskim oddziale. Pierwszym jest rozwiązanie barierowe chroniące produkty spożywcze i gastronomiczne przed przenikaniem wody i tłuszczów, które nadaje się do 100% recyklingu. Materiał nie zawiera powłoki z tworzyw sztucznych, więc – jak podkreśla Przemysław Czarnul, kierownik produkcji – nie udaje ekologicznego z wyglądu, ale nim naprawdę jest. Obecnie firma prowadzi testy jego kompostowalności (również w warunkach domowych). To będzie duży krok w kierunku prawdziwie ekologicznych rozwiązań. Naszym celem jest opracowanie szerokiego portfolio zrównoważonych technologii pakowania, aby odpowiadać na kompleksowe potrzeby naszych klientów i pomóc im sprostać wyzwaniom, jakie niosą za sobą kolejne regulacje prawne – dodaje Czarnul. 

Podobne cele przyświecały firmie przy tworzeniu kartonów Baking Board, które dzięki odporności na skrajne temperatury można wykorzystać zarówno przy głębokim mrożeniu, jak i pieczeniu w piekarniku w maksymalnej temperaturze 220 stopni Celsjusza przez 30 minut. W ich skład wchodzą wyłącznie tektura lita i silikonowany papier. Są bardzo wytrzymałe, dlatego mogą służyć jako jednorazowe formy do wypieków lub do mrożenia, a następnie podgrzewania żywności typu fastfood. 

Nowe koncepcje są interesujące dla amerykańskiej centrali. Jeśli testy potwierdzą ich innowacyjność, mogą one w przyszłości trafić do globalnej oferty Unifoil. Czekamy z niecierpliwością. 

Tomasz Krawczak