Inteligentna etykieta: kolor prawdę Ci powie
1 Jan 1970 14:52

Szkocka firma Insignia Technologies wypuściła na rynek nową inteligentną etykietę, która ma poprawić zaufanie klientów do jakości kupowanej przez nich żywności, a jednocześnie zmniejszyć skalę jej niepotrzebnego marnowania. Etykieta monitoruje czas, jaki upłynął od otwarcia opakowania MAP (ze zmodyfikowaną atmosferą) i informuje o tym zmieniając barwę. Swoją opatentowaną nowość o nazwie Embedded Timer firma zaprezentowała po raz pierwszy w czasie międzynarodowej konferencji poświęconej innowacjom w opakowaniach (Packaging Innovations Conference) w Birmingham. Etykieta, którą można w prosty sposób umieścić na wierzchniej warstwie folii w każdym opakowaniu, zostaje aktywowana w chwili otwarcia paczki, gdy do wnętrza przedostaje się dwutlenek węgla. W tym momencie rozpoczyna się odliczanie czasu, którego upływ jest komunikowany przez zmieniającą się barwę pigmentu zastosowanego do zadrukowania etykiety. Pierwsza generacja etykiet zmieniała swój kolor z żółtego (tuż po otwarciu) na ciemnopurpurowy (gdy żywność przestawała nadawać się do spożycia). O wygodzie takiego rozwiązania nie trzeba nikogo przekonywać: sięgając do lodówki po napoczętą przekąskę moglibyśmy na pierwszy rzut oka stwierdzić, czy możemy ją zjeść, czy wyrzucić do kosza. Mieszcząca się w Lanarkshire – hrabstwie leżącym w zachodniej Szkocji – firma ma nadzieję, że jej wynalazek przyczyni się do redukcji gigantycznych strat ekologicznych i finansowych, jakie generuje żywność trafiająca do śmieci. Problem jest niebagatelny, bo tylko w Wielkiej Brytanii co roku wysypiska śmieci są zasypywane 18 mln ton zepsutych artykułów spożywczych, a przeciętny mieszkaniec Wysp wydaje na niezjedzoną żywność 700 funtów rocznie. Oczywiście nie tylko o korzyść dla środowiska tu chodzi. Dyrektor ds. operacyjnych w Insignia Technologies Stephen Currie zdaje sobie sprawę, jaki potencjał rozwoju stoi przed firmą, która zdoła zainteresować swoim rozwiązaniem czołowych producentów pakowanej żywności. Mówimy o przemyśle wartym osiem miliardów dolarów i naszym celem jest rozwój naszego biznesu, by w ciągu najbliższych pięciu lat osiągnąć znaczący udział w tym rynku zarówno w skali lokalnej, jak i międzynarodowej. Jak przyznaje, firma planuje osiągnąć przychody na poziomie 5 mln funtów przez pierwsze trzy lata produkcji etykiety, a od 2017 r. zarabiać rocznie już 40 mln funtów. Wiemy, że istnieją inne podobne technologie, ale nasza opatentowana metoda aplikacji etykiet na opakowaniu oferuje wartość dodaną – uzupełnia Currie. Folia z nadrukowanym „czasomierzem” jest dostarczana do producentów żywności i nakładana jako warstwa wierzchnia w trakcie pakowania produktów spożywczych, co znacznie ułatwia proces produkcji i ogranicza jego koszty. Pozostaje oczywiście kwestia jego opłacalności i nieuchronnej podwyżki cen żywności pakowanej w nowatorskie opakowanie. Jak twierdzi Currie, cena nie zmieni się w znaczący sposób. Nasza propozycja to od 3 do 4 amerykańskich centów za jedno opakowanie. Uważamy, że to wyjątkowo dobra cena zważywszy na funkcjonalność etykiety, którą dostarczamy. I chyba się nie myli, bowiem produkt już teraz wywołał spore zainteresowanie sieci głównych supermarketów w Wielkiej Brytanii, we Francji i w USA. Pierwszych wdrożeń możemy się spodziewać jeszcze w tym roku. Insignia Technologies została założona w sierpniu 2012 r. w rezultacie połączenia dwóch firm: Insigniapack produkującej inteligentne atramenty wykorzystywane jako sensory w opakowaniach artykułów spożywczych oraz założonego przez Uniwersytet Strathclyde przedsiębiorstwa Novas Technologies zajmującego się produkcją inteligentnych pigmentów. Projekt Embedded Timer udało się zrealizować dzięki wsparciu Scottish Enterprise – organizacji zajmującej się rozwojem gospodarczym Szkocji (odpowiednik polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości). Obecnie firma, oprócz opracowywania rozwiązań dla przemysłu spożywczego, tworzy analogiczne wskaźniki przeznaczone dla opakowań w branży kosmetycznej i farmaceutycznej, które zamierza zaprezentować w przyszłym roku. Na podstawie informacji firmy Insignia Technologies opracował TK