ISO 12931 walczy z fałszerzami opakowań
1 Jan 1970 12:29

IHMO, organizacja reprezentująca globalny przemysł producentów hologramów, z zadowoleniem przyjęła pojawienie się pierwszego międzynarodowego standardu, który zawiera zalecenia dotyczące sposobów ochrony firmowych produktów przed fałszowaniem. Dokument odnosi się do rozwiązań uwierzytelniających produkty, takich jak hologramy, etykiety RFID, znaczniki i inne technologie stosowane przez firmy dla upewnienia się, że ich produkty da się odróżnić od podróbek. Opracowany przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną dokument ISO 12931 zatytułowany „Performance criteria for authentication solutions used to combat counterfeiting of material goods” (w wolnym tłumaczeniu „Kryteria działania dla rozwiązań potwierdzających autentyczność, stosowanych w walce z fałszowaniem dóbr materialnych”) zapewni znaczące korzyści dla producentów hologramów – przyznaje Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Hologramów (IHMA). Uczyni bowiem łatwiejszym „dostarczenie rzetelnych dowodów identyfikujących autentyczne produkty w ich całym cyklu życiowym”, możliwe dzięki doprecyzowaniu wymagań stawianych narzędziom do weryfikacji – dodaje Stowarzyszenie. ISO 12931 wyszczególnia kryteria działań oraz metodologię oceny rozwiązań służących weryfikacji autentyczności produktów w całym ich cyklu życiowym, ale nie precyzuje, jak konkretnie każde z nich ma te kryteria spełnić. Zapisy normy, które mogą być stosowane przez organizacje wszystkich typów i wielkości, odnoszą się zarówno do produktów, jak i ich opakowań. Prace nad normą ISO 12931 rozpoczęły się w 2009 r. po tym, jak poprosiło o to Francuskie Stowarzyszenie Normalizacyjne AFNOR, poszukujące metod porównania setek dostępnych urządzeń oraz systemów, które mogą być wykorzystane do uwierzytelnienia autentyczności produktów. IHMA, która zaangażowała się we wczesny etap tworzenia standardu, przyznaje, że: „zwiększy on przejrzystość rynku w zakresie wiarygodności i siły rozwiązań uwierzytelniających oraz pomoże firmom w podejmowaniu optymalnych wyborów najlepszych narzędzi służących do zagwarantowania autentyczności ich produktów.” Standard pomoże również dostawcom systemów chroniących przed podrabianiem – i prostych, i tych bardziej skomplikowanych – w ich usprawnianiu, przyznaje Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna. Konsumenci nie zawsze mają czas i wiedzę wystarczające do wykrycia podróbki, i są łatwym celem oszustów wmawiających im, że mają do czynienia z czymś innym niż w rzeczywistości. Zważywszy, że większość globalnych marek pada ofiarą fałszerzy, branża przyjmie ISO 12931 z otwartymi ramionami – przyznał Jean-Michel Loubry, przewodniczący komitetu ISO odpowiedzialnego za opracowanie wspomnianego standardu. Producenci dóbr otrzymują przewodnik pokazujący kierunki działania, który może zachęcić ich do poważniejszego potraktowania kwestii ochrony przed fałszowaniem i przyjrzenia się nowym, efektywniejszym strategiom ochrony przed podróbkami – podkreślił Loubry. Nowy standard jest znaczącym krokiem naprzód i dostarczy oczekiwanych korzyści przemysłowi holograficznemu. Teraz po stronie dostawców hologramów leży zastosowanie się do wymagań ISO 12931 w ich materiałach marketingowych i treningach. Opracowano na podstawie informacji IHMO