Ilość informacji, jaką każdego dnia przyswaja przeciętny konsument, jest ogromna. W tym nadmiarze wiele z nich zostaje przez niego zupełnie niezauważonych, pominiętych i ginie bezpowrotnie. Konica Minolta w swojej ofercie ma rozwiązanie, które pozwala nie tylko pozyskać więcej informacji, ale również zaprezentować je w atrakcyjny dla odbiorców sposób. Aplikacja genARate, bazująca na technologii „augmented reality”, to przykład narzędzia jeszcze do niedawna uważanego za futurystyczne.
Jeśli jednak zastanowimy się, w jaki sposób skierować uwagę odbiorcy na treści, które chcemy mu przekazać, to okazuje się, że skanowanie opakowań, plakatów i ulotek w celu pozyskania i analizy danych online może być dla niego ciekawą i już dostępną opcją. W tym kontekście narzędzie proponowane przez Konica Minolta nie jest wizją przyszłości, ale czymś, na co czekają i czego potrzebują współcześni konsumenci. Pozwala im bowiem budować ciekawsze doświadczenia, które docelowo mają przełożyć się na pozytywne emocje i w efekcie wpłynąć na ich zainteresowanie czy zakup danego produktu.
Mimo że rozwiązanie wykorzystujące technologię augmented
reality (AR) mamy w naszej ofercie stosunkowo od niedawna, zarówno zakres jego zastosowań, jak i zainteresowanie nim wykazywane z różnych stron rynku systematycznie rosną – mówi Łukasz Rudziński, Product Manager w polskim oddziale Konica Minolta odpowiedzialny za ten obszar jej działalności. – Najlepiej świadczą o tym reakcje klientów i zwiedzających targi RemaDays Warsaw, w czasie których aktywnie je promowaliśmy: podczas pokazów na stoisku, prezentacji w ramach warsztatów RemaCongress czy zastosowań w mediach branżowych oraz różnych wydrukach dostępnych dla gości targowych. Dla wielu osób z branż poligraficznej i reklamowej było to swoiste novum, inni z kolei – już zaznajomieni z tematem – mieli okazję do rozszerzenia swojej wiedzy i świadomości tego, co oferuje technologia AR.
Nowy sposób komunikacji, edukacji, pracy i... rozrywki
Możliwości technologii AR, jak również oferowanego przez Konica Minolta narzędzia są bardzo szerokie; ograniczać je może jedynie wyobraźnia. Sytuacja, gdy stajemy w sklepie przy półce i nie wiemy, jaki produkt wybrać spośród wielu, nie jest nam obca. Często decydujemy przypadkowo, zniechęceni wybieramy pierwszy z brzegu albo odchodzimy i decydujemy się na coś, co już znamy. Tymczasem skanując opakowanie produktu możemy pozyskać szereg informacji, które pomogą nam wybrać lepiej i bardziej świadomie. Dzieje się tak przede wszystkim z uwagi na fakt, że otrzymujemy dokładnie te informacje, których poszukujemy.
AR to pewnego rodzaju rewolucja technologiczna w rozwoju interakcji człowiek-komputer czy człowiek-smartfon – kontynuuje Łukasz Rudziński. – Oferuje zupełnie nową wartość dla użytkownika. Pozwala bowiem na możliwość uzupełnienia treści świata drukowanego o informacje znajdujące się w przestrzeni cyfrowej, w której coraz bardziej funkcjonujemy i od której nie ma odwrotu. Można zatem powiedzieć, że AR to nowy sposób komunikacji, edukacji, pracy, ale też rozrywki. To narzędzie, dzięki któremu klienci mogą wprowadzać „rozszerzoną” wizję do swojego miejsca pracy, integrować ją z kampaniami marketingowymi i czynić ją częścią swojej codziennej działalności, uzyskując tym samym przewagę konkurencyjną. AR jest technologią, która miesza rzeczywistość cyfrową ze światem, w którym przebywamy fizycznie. Obrazy z fizycznego świata rejestrowane przez kamerę zostają następnie zsynchronizowane z komputerowymi grafikami i animacjami 3D. AR łączy te dwa równoległe porządki i buduje lepsze doświadczenia klienta.
Łukasz Rudziński podkreśla jeszcze jeden aspekt jej zastosowania: Niezależnie od tego, czy pracujemy z biura, czy też zdalnie, w prosty sposób można nie tylko zarządzać projektami AR, ale także zmieniać je lub tworzyć nowe. W kilka minut jesteśmy w stanie zrobić zdjęcie telefonem lub tabletem, użyć go jako triggera, czyli obrazu startowego w platformie online, dodać elementy, które mają być zdigitalizowane oraz – po użyciu funkcji „publikuj” – uzyskać gotowy projekt AR, który jest publikowany w czasie rzeczywistym. Właśnie ten model przyjęliśmy w oferowanym przez Konica Minolta rozwiązaniu – genARate.
„Ożywiony” druk to przełom
Dzięki technologii AR i bazującemu na niej rozwiązaniu Konica Minolta – genARate można „ożywić” druk. Za pomocą smartfona czy tabletu może on do nas „przemówić”. Jak to działa?
Naszym klientom oferujemy kompleksowe rozwiązanie, na które składają się: aplikacja genARate, którą należy pobrać na urządzenie mobilne, oraz dostęp do platformy online, gdzie klient ma do dyspozycji określoną liczbę tzw. triggerów. Zarządzając takim zasobem, może następnie tworzyć konkretne projekty, z jednej strony wykorzystujące druk, z drugiej – rozbudowujące go o elementy tekstowe, animowane czy 3D. Jako trigger należy wykorzystać całą grafikę lub jej część, która jest lub będzie umieszczona na danym produkcie czy jego opakowaniu. Dzięki temu skierowany na nią smartfon otwiera przed nami zupełnie nowy świat, w którym produkt może „opowiedzieć” o sobie lub „zaprosić” konsumenta np. do wzięcia udziału w jakimś konkursie, a jego producent może zaproponować nam szereg wartości dodanych. Na plakacie genARate może powiadomić odbiorców o specjalnych ofertach dostępnych np. w pobliskim sklepie czy ciekawych propozycjach teatru lub kina. Skanując obraz możemy od razu pozyskać informacje na temat filmu, przedstawienia, aktorów biorących w nich udział bez przeszukiwania internetu i bez tracenia na to czasu lub też zobaczyć zwiastun filmu. Odpowiednia grafika może także przenieść np. książkę dla dzieci w zupełnie nowy wymiar, w którym ożyją jej postaci itd. AR można również wykorzystać do znalezienia drogi w nieznanym miejscu lub budynku.
Zastosowania rzeczywistości rozszerzonej są bardzo duże i liczne. Korzystają z nich – oprócz marketingu – medycyna, lotnictwo, motoryzacja, branża szkoleniowa, związana z nieruchomościami, muzealnicza i wiele innych. To pewnego rodzaju przełom, ale już nie technologia przyszłości. To narzędzie na obecny czas i współczesnych, świadomych nowych możliwości odbiorców, które pozwala wyróżnić każdy produkt.
Nawiąż komunikację z odbiorcą – poznaj jego oczekiwania i potrzeby
Bazujące na technologii AR narzędzie genARate to aplikacja umożliwiająca nawiązywanie kontaktu z odbiorcą poprzez budowanie jego pozytywnego doświadczenia z daną marką czy produktem. Jak podkreśla Łukasz Rudziński, dodatkowo można wyróżnić się na rynku poprzez zintegrowanie funkcjonalności, jakie oferuje aplikacja genARate z już posiadaną, własną aplikacją, bądź też genARate może funkcjonować jako oddzielna aplikacja z nazwą i logiem danej firmy. Jest to również narzędzie do szybszego rozwiązywania problemów, przeglądania analiz biznesowych z myślą o klientach, a także rewolucjonizowania sposobów różnego rodzaju działań biznesowych i związanych z gromadzeniem informacji. Dzięki niemu można przygotowywać cyfrowe kampanie marketingowe i wdrażać technologie rozszerzonej rzeczywistości.
Od pewnego czasu aktywnie promujemy to rozwiązanie wśród naszych klientów z segmentu poligraficznego, ale staramy się docierać z informacjami na jego temat także do partnerów biznesowych współpracujących z drukarniami: agencji reklamowych i kreatywnych czy właścicieli marek. Warto bowiem uświadomić sobie, że jest to narzędzie dla osób o różnym stopniu zaawansowania, jeżeli chodzi o znajomość samej technologii. Intuicyjność genARate pozwala na szybkie poznanie i wdrożenie tego narzędzia, jak też aktywne nim zarządzanie w trybie online. Mamy zatem nadzieję, że grono firm poznających jego możliwości i aktywnie z nich korzystających będzie rosnąć. Wszystkich zainteresowanych aplikacją genARate i technologią, jaka za nią stoi, zapraszamy do kontaktu z nami – podsumowuje Łukasz Rudziński.
Zapraszamy do obejrzenia wideo genARate: Nowe technologie w druku – Augmented Reality: https://www.youtube.com/watch? v=YCcNXnc8XeI
Przekonaj się, jakie to proste – pobierz aplikację genARate oraz zeskanuj materiały ze strony: https://genarate.konicaminolta.eu/ eu-en/genarate/demos
Artykuł sponsorowany