Już po raz kolejny inicjatywa Każda Puszka Cenna razem z Fundacją RECAL ruszyły w trasę śladami największych wydarzeń muzycznych w Polsce. Animatorzy wyposażeni w specjalne plecaki będą zbierać puszki podczas koncertów festiwalowych Męskiego Grania, Pol’and’Rock Festival w Jarocinie, Cieszanowie, na Polish Hip-Hop Festival, Audioriver oraz w trakcie International Green Film Festival.
Każda Puszka Cenna wraz ze swoimi edukacyjnymi działaniami wpisuje się w kalendarz tras festiwalowych od 2018 r. i dziś stanowi nierozerwalną część najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce.
Wydarzenia plenerowe z obszaru sztuki doskonale łączą się z tematem recyklingu. Możemy edukować festiwalowiczów na tematy środowiskowe w bezpośredniej rozmowie oraz dzięki serii wcześniej zaplanowanych działań we współpracy z partnerami. W ten sposób z jednej strony mamy możliwość uatrakcyjnić czas w trakcie koncertów, a z drugiej, zainspirować ludzi do zmiany zachowań związanych z selektywną zbiórką puszek – mówi Paweł Wiśnioch, koordynator inicjatywy Każda Puszka Cenna.
Puszka napojowa jest zazwyczaj w całości wykonana z aluminium, które jako materiał permanentny nie traci swoich właściwości w procesie recyklingu i można je przetwarzać praktycznie w nieskończoność. Dlatego tak ważne jest, by opróżniona puszka trafiała zawsze do żółtego pojemnika lub puszkomatu, gdyż wtedy mamy pewność, że ten cenny surowiec możemy w całości odzyskać.
Puszki są najczęściej poddawanymi recyklingowi opakowaniami na świecie, a wskaźniki recyklingu są znacznie wyższe niż w przypadku innych typów opakowań. Według danych Fundacji Recal w 2021 r. w Polsce ten wskaźnik wyniósł nie mniej niż 79%. I choć jest to bardzo dobry wynik, staramy się podnosić poprzeczkę. Jesteśmy zmotywowani, by osiągnąć 100%, a wspierają nas w tym producenci puszek, przetwórcy aluminium oraz producenci napojów w puszkach – dodaje Paweł Wiśnioch.
Inicjatywa Każda Puszka Cenna jest obecna już w 19 krajach w Europie oraz m.in. w Brazylii. Powstała, aby zachęcić do recyklingu puszek po napojach, zwłaszcza poza domem – w pracy, w miejscach publicznych, na wydarzeniach, podczas zakupów, wypoczynku czy w podróży. Innowacyjnym podpisem projektu jest PIXELATA – pop-upowa instalacja każdorazowo wykonana z ok. 2 tys. puszek po napojach, ułożonych w oszałamiające pikselowe malowidła ścienne.
Pojawiamy się na największych na świecie festiwalach i wydarzeniach sportowych, takich jak Karnawał w Rio, festiwal Exit w Serbii, wyścigach Silverstone, Tour de France, a nawet podczas skoków narciarskich. Cieszy nas, że z roku na rok spotykamy się z coraz większą dojrzałością konsumentów na całym świecie, którzy ze zrozumieniem podchodzą do kwestii recyklingu puszek po napojach – podkreśla Bartłomiej Wojdyło, przewodniczący Every Can Counts Global Programme.
Na schemacie przedstawiamy listę 13 wydarzeń w Polsce, na których obecni będą animatorzy Każda Puszka Cenna:
– Męskie Granie: Żywiec, Szczecin, Gdańsk, Poznań, Wrocław, Kraków i Warszawa;
– Polish Hip-Hop Festival w Płocku;
– Audio River w Łodzi;
– Jarocin Festiwal w Jarocinie;
– Pol’and’Rock w Czaplinku;
– International Green Film Festival w Krakowie;
– Cieszanów Rock Festiwal w Cieszanowie.
Opracowano na podstawie materiałów Fundacji RECAL