Firma Koenig & Bauer nie zniechęciła się przełożeniem na przyszły rok czerwcowych targów drupa 2020 i zorganizowała serię codziennych prezentacji w sieci pod wspólnym tytułem „Koenig & Bauer LIVE”. Producent maszyn do druku i wykańczania zaprezentował w dniach 16-25 czerwca nowości produktowe, zastosowania cyfrowe i nowe rozwiązania serwisowe dla przemysłu poligraficznego. W codziennych sekwencjach pokazów internetowych partnerzy, klienci oraz inni zainteresowani mogli śledzić, jakie innowacje opracowała firma Koenig & Bauer dla branży.
Data nie była przypadkowa, bo to właśnie w tych dniach przypadał pierwotny termin drupy, największych na świecie targów dla poligrafii, które – podobnie jak inne imprezy branżowe – padły ofiarą pandemii koronawirusa. I choć ich organizator podał nowy terminarz (20-28 kwietnia 2021), dla firmy Koenig & Bauer 10 miesięcy czekania na okazję do zaprezentowania na globalnym forum swych nowości okazało się zbyt długie. Nasze przygotowania były w fazie końcowej, kiedy dotarła do nas wiadomość, że drupa zostanie odłożona w czasie – tłumaczyła Dagmar Ringel, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i marketingu w firmie Koenig & Bauer. – Nie chcieliśmy czekać kolejny rok, by powiedzieć światu poligraficznemu o naszych innowacjach.
W trakcie transmisji streamingowych odbywających się każdego dnia roboczego na stronie internetowej Koenig & Bauer firma prezentowała różnorodne rozwiązania ze swego portfolio dla druku komercyjnego, opakowaniowego i specjalistycznego. Z uczestnikami wirtualnej wystawy łączyli się eksperci ds. druku z K&B, którzy na bieżąco przekazywali informacje dotyczące rozwoju dotychczasowych oraz nowych produktów. Każda sesja trwała około 20 minut i odbywała się w języku angielskim lub niemieckim, a można było ją obejrzeć trzykrotnie w ciągu dnia (tak by dotarła do odbiorców w różnych strefach czasowych).
Sesje Koenig & Bauer LIVE rozpoczynały się każdorazowo od „przeglądu” tematów targów drupa 2021. Dalsze prezentacje umożliwiały wgląd w zagadnienia związane z drukiem cyfrowym oraz rolowym (druk na tekturze falistej, druk cyfrowy i fleksograficzny), usługami cyfrowymi w obszarze druku arkuszowego oraz rozwiązaniami dla produkcji akcydensowej i opakowaniowej. Systemy znakowania, druk na blasze, szkle i korpusach szklanych oraz rozwiązania przeznaczone do druku papierów wartościowych omawiano pod hasłem „Special Solutions”.
Nowa generacja maszyn Rapida 106 X
Główną atrakcją wydarzenia Koenig & Bauer LIVE była prezentacja nowej generacji maszyn Rapida. Całkowicie przebudowany, z dodatkowymi funkcjami i nowoczesnym wyglądem model flagowy w segmencie offsetu arkuszowego został przedstawiony przez Ralfa Sammecka – członka zarządu Koenig & Bauer – i jego zespół. Rapida 106 X pracująca w średnim formacie (B1), z systemem odwracania do 20 000 ark./h, ze zmianą zleceń „w locie” i logistyką form drukowych nigdy dotychczas nie była tak potężna pod względem wydajności.
W trakcie czerwcowych pokazów nowy model został zaprezentowany dwukrotnie – najpierw 23 czerwca jako rozwiązanie skrojone pod potrzeby drukarzy opakowaniowych, w wersji 7-kolorowej z podwójnym zespołem lakierowania i dodatkowym zespołem drukującym, a następnie dwa dni później w 8-kolorowej konfiguracji przeznaczonej dla rynku komercyjnego. Obie wersje mają trafić do sprzedaży w listopadzie br.
Jak usłyszeliśmy w trakcie pokazu, Rapida 106 X została stworzona całkowicie od podstaw, a z możliwością zadruku 20 tys. ark./h jest najszybszą maszyną do druku arkuszowego opakowań spośród dostępnych na rynku. Producent obiecuje oszczędności rzędu 25 minut na zleceniu dzięki optymalizacji harmonogramów produkcji i profilów zadań.
Rapida 106 X robi wrażenie już na pierwszy rzut oka. Tym, którzy przyzwyczaili się do typowego dla KBA „grzecznego” wzornictwa (jasnoszare panele boczne, korpus utrzymany w tonach ciemnoszarych i niebieskich), widok czarno-szarych barw i podświetlanych, szklanych paneli może przywodzić na myśl gładkie powierzchnie kokpitów współczesnych samochodów albo wyświetlacze tabletów. Ta zmiana na pewno wypada na plus. Jednak liczy się głównie to, co w środku. A nowa Rapida 106 X zapewnia niezrównany poziom wydajności: dzięki dużej prędkości drukowania, narządowi liczonemu w minutach i pełnej łączności to prawdziwa maszyna nowej ery. Wyposażono ją w nowy dotykowy panel obsługi oraz wyświetlacz informujący o statusie maszyny w strefie wykładania. Operator może również skorzystać ze specjalnej aplikacji, która informuje go o szczegółach aktualnie realizowanego zlecenia oraz następnego oczekującego w kolejce. Wykorzysta- ne do obsługi zleceń nowe oprogramowanie Job Optimiser stanowi pomost między systemem MIS drukarni a systemem zarządzania pracą maszyny Koenig & Bauer Logotronic. Komentując możliwość optymalizacji procesów produkcyjnych na Rapida 106 X, szef technologii druku w Koenig & Bauer Dirk Winkler stwierdził: W chwili, gdy wszyscy – również my sami – uznaliśmy, że potencjał skrócenia czasów narządu został wyczerpany, pojawia się Koenig & Bauer i prezentuje zupełnie nowe rozwiązania.
Postpress – od druku do gotowego opakowania
W dziedzinie rozwiązań postpressowych firma Koenig & Bauer zaprezentowała nową rodzinę sztanc płaskich CutPRO Q 106 hiszpańskiej siostry Koenig & Bauer – firmy Iberica oraz sztancę rotacyjną CutPRO X 106. Podczas sesji na żywo arkusze wydrukowane poprzedniego dnia zostały poddane dalszej obróbce – tłoczeniu, bigowaniu, sztancowaniu i usunięciu odpadu na maszynie CutPRO X 106. Gotowy produkt został następnie przeniesiony do składarko-sklejarki Omega Allpro 110 firmy Koenig & Bauer Duran.
Rozwiązania cyfrowe dla rynku opakowań
Robert Stabler, dyrektor zarządzający spółki joint venture Koenig & Bauer Durst, przedstawił innowacje na rynku opakowań cyfrowych. Oprócz nowości wprowadzonych w maszynach Delta SPC 130 i CorruJET 170, nacisk został położony także na rozwój nowej maszyny cyfrowej w średnim formacie VariJET 106. Maszyna ta integruje technologię druku cyfrowego z platformą wysokowydajnej arkuszowej maszyny offsetowej Rapida 106.
Usługi cyfrowe – cenne w czasach kryzysu
W związku z pandemią koronawirusa na wirtualnych targach przyjrzano się również usługom cyfrowym. Kiedy wizyty techników u klientów z dnia na dzień stały się niemożliwe ze względu na wprowadzone restrykcje, reakcje serwisowe przeistoczyły się w działania cyfrowe. Firma Koenig & Bauer od lat korzysta z takich aplikacji jak np. Visual Press Support – cyfrowej usługi z obsługą wizualną. Istniejące rozwiązania w rzeczywistości rozszerzonej i możliwości konserwacji proaktywnej przyniosły korzyści również klientom w czasie kryzysu koronawirusa. Firma Koenig & Bauer opracowała też specyficzne dla branży pakiety serwisowe.
W celu wsparcia społeczności i wysiłków organizacji na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania się COVID-19, Koenig & Bauer wyprodukował 100 tys. osłon na twarz i przekazał je na rzecz społeczności dotkniętych kryzysem zdrowia publicznego.
Wgląd w druk cyfrowy i offset zwojowy
Członek zarządu Christoph Müller i jego zespół z działu Digital & Webfed na przykładzie druku dekoracyjnego oraz opakowaniowego zaprezentowali możliwe zastosowania maszyny RotaJET w cyfrowym druku zwojowym. Müller ogłosił również ponowne wejście firmy na rynek tektury falistej z nowymi maszynami CorruCUT i CorruFLEX. Firma obsługuje tutaj silnie rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania w zakresie opakowań, np. od producentów markowych towarów i żywności.
Różnorodność produktów poligraficznych
W krótkich prezentacjach sesje na żywo umożliwiły przedstawienie produktów z szerokiego portfolio firmy Koenig & Bauer. Spółki zależne zaprezentowały m.in. rozwiązania w zakresie drukowania i wykańczania podłoży metalowych, szklanych i korpusów plastikowych. Słuchacze dowiedzieli się także, w jaki sposób można zintegrować aplikację KI w technologii znakowania i dlaczego banknoty są nadal niezbędnym i bezpiecznym środkiem płatniczym w dzisiejszym świecie. W trakcie wirtualnych targów poinformowano również o zmianie dotychczasowej nazwy spółki-córki Notasys odpowiedzialnej za druk papierów wartościowych, która zaczęła funkcjonować jako Koenig & Bauer Banknote Solutions.
Do zobaczenia na drupie!
W pierwszych dniach lipca br. Koenig & Bauer potwierdził, że nie zmienia zdania w kwestii swego uczestnictwa w przeniesionych na kwiecień 2021 r. targach drupa i że – tak jak działo się to w trakcie wszystkich edycji imprezy od 1951 r. – zaprezentuje w Messe Düsseldorf swoje rozwiązania. To ważna deklaracja w obliczu wycofania się z targów głównego konkurenta Koenig & Bauer, koncernu Heidelberg. Nadal postrzegamy drupę (…) jako istotny element składowy branży graphic arts, a jej wspieranie uznajemy za własny obowiązek. (…) Ufamy w koncepcję Messe Düsseldorf dotyczącą utrzymania higieny i w poczucie odpowiedzialności wszystkich zwiedzających. Zdaniem Ralfa Sammecka pandemia koronawirusa trwale odciśnie swój ślad na imprezach wystawienniczych, dlatego Koenig & Bauer rozszerza możliwości komunikacji z klientami w środowisku wirtualnym oraz na drodze spotkań w ograniczonym gronie, np. w nowym Centrum Prezentacyjnym w Radebeul. Ale mimo to te nowe sposoby kontaktu pozwalają tylko w ograniczonym stopniu przekazać informacje na temat szerokiego portfolio produktów. Nie ma niczego lepszego od bliskiego kontaktu z najnowszymi technologiami w akcji, z widzami i wrażeniami zapewnianymi tylko przez imprezy targowe.
Na podstawie materiałów firmy Koenig & Bauer opracował TK