Konsumenci stawiają na opakowania szklane 
1 Jan 1970 12:07

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

8 na 10 Polaków deklaruje, że opakowania szklane najlepiej chronią żywność i nadają się do powtórnego recyklingu. Tylu samo Europejczyków wierzy, że opakowania szklane są materiałem przyszłości ze względu na ich prośrodowiskowe właściwości, a także starania hut szkła, aby osiągnąć neutralność klimatyczną. W młodzieżowym slangu opakowania szklane są po prostu slay. 

Najważniejszym wnioskiem płynącym z niezależnych badań ankietowych, przeprowadzonych wśród ponad 4000 konsumentów w 13 europejskich krajach, jest wyraźna potrzeba stawiania na zdrowe i zrównoważone opakowania nadające się do recyklingu. Wyniki opublikowane w trakcie trwania Europejskiego Tygodnia Redukcji Odpadów potwierdzają, że szkło jest jedynym materiałem opakowaniowym, którego wykorzystanie wśród respondentów wyraźnie się zwiększa. W Polsce aż 40% z nas kupuje więcej produktów w opakowaniach szklanych niż trzy lata temu. 

Opakowania szklane są slay

A to dlatego, że szklane butelki, słoiki i flakony do perfum uważane są za integralną część zdrowego stylu życia. Wykonane są tylko z naturalnych surowców i w 100% nadają się do nieskończonego recyklingu. Chronią i nie wpływają negatywnie na zawartość. Konsumenci wierzą w recykling opakowań szklanych, przy czym 8 na 10 respondentów twierdzi, że „zawsze” lub „często” poddaje je recyklingowi, a 82% deklaruje, że wie, jak to robić. W Polsce odpowiednio 96% i 95% osób segreguje szklane butelki i słoiki, a 56% szklane opakowania po perfumach. Niepokoi jednak fakt, że wciąż 26% z nas wrzuca do pojemników na opakowania szklane talerze, 22% kubki, a 9% żarówki. 

Wyniki badań potwierdziły, że nadal jest jeszcze wiele do zrobienia. Dlatego cieszy nas tak liczny udział dzieci i młodzieży w IV edycji ogólnopolskiego projektu edukacyjno-ekologicznego EduPak Polska. Dzięki niemu możemy przekazać przedszkolakom i uczniom szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych nie tylko zasady prawidłowej segregacji, ale też wiedzę pozwalającą uwierzyć, że za pomocą zmiany nawyków i małych kroków można zmienić świat – zaznacza Barbara Maciałczyk, marketing manager w Ardagh Glass Packaging – Europe, reprezentująca Friends of Glass w Polsce. 

Dla zdrowia Ziemi i ludzi

Połowa europejskich respondentów stwierdziła, że kupuje więcej opakowań szklanych, ponieważ można je poddać recyklingowi skuteczniej niż inne materiały opakowaniowe. Wyniki te potwierdzają najnowsze dane Close the Glass Loop dotyczące wskaźników recyklingu w Europie, pokazujące średnio 79% zbiórki opakowań szklanych wśród wszystkich frakcji.

Co więcej, zdrowie i ochrona produktów pozostają wysoko na liście priorytetów osób kupujących. Respondenci wskazują na ewolucję w zakresie postrzegania zrównoważonego rozwoju, który wykracza już poza ukierunkowanie wyłącznie na aspekty ochrony środowiska. 6 na 10 konsumentów uważa ograniczenie marnotrawienia żywności, recykling, ochronę zdrowia fizycznego i psychicznego oraz dobre samopoczucie za trzy najważniejsze elementy zrównoważonego rozwoju w ich codziennym życiu. Ponad jedna trzecia ankietowanych konsumentów stwierdziła, że wybiera więcej opakowań szklanych właśnie dlatego, że lepiej chronią ich zdrowie i dłużej utrzymują produkty zdatnymi do bezpiecznej konsumpcji. Jest to widoczne szczególnie w Polsce, gdzie konstatuje tak aż 43% z nas. Natomiast 7 na 10 Europejczyków wierzy, że opakowania szklane pochodzące z recyklingu chronią żywność i napoje przed wszelkimi zagrożeniami dla zdrowia – dzięki czemu szkło jest najlepszym materiałem pochodzącym z recyklingu spośród badanych. W Polsce ta liczba jest jeszcze większa, bo wynosi aż 83%. Pewnie dlatego też aż 62% Polaków jest w stanie zapłacić więcej za produkty w opakowaniach szklanych wierząc, że zwiększają one wartość artykułów (80%) oraz ich jakość (70%). 

Firmy powinny stawiać na zrównoważony rozwój wykorzystując opakowania szklane

Większość konsumentów twierdzi, że opakowania szklane to materiał przyszłości i oczekuje od swoich ulubionych marek, aby wybierały zrównoważone opcje pakowania produktów – oczywiście ze szkłem opakowaniowym na czele. 

4 na 5 ankietowanych Europejczyków zgodziło się, że firmy mają moralny obowiązek stosowania zrównoważonych opakowań. W Polsce aż 80% ankietowanych jest tego samego zdania i oczekuje, że marki jasno określą, co dotychczas zrobiły w zakresie zrównoważonego rozwoju. 75% Polaków twierdzi nawet, że bardziej ufa jakości produktu, gdy jest on zapakowany w opakowanie szklane. Jednym ze sposobów na komunikację marek w zakresie zrównoważonych działań może być wdrożenie nowego znaku Glass Hallmark. Został on zaprojektowany jako narzędzie wizualne dla marek i sprzedawców detalicznych w celu lepszego informowania konsumentów o zaletach zdro-wotnych i środowiskowych opakowań szklanych. Znak ma na celu przypomnienie konsumentom o tym, co kochają w szkle i jak łatwo jest je poddać recyklingowi. 

W ramach Międzynarodowego Roku Szkła 

2022 decydenci skupiają się na nowych celach w zakresie redukcji odpadów. Wyniki naszych badań dowodzą, że konsumenci coraz częściej postrzegają opakowania szklane jako zdrowy, w 100% poddawany recyklingowi materiał opakowaniowy do codziennego użytku – taki, który już udowodnił, że pomaga w tworzeniu czystszego świata, w którym żyją zdrowi ludzie. Jako branża nieustannie poszukujemy sposobów na innowacje, aby zapewnić, że szkło nadal będzie zrównowa- żonym materiałem, na którym możemy polegać, aby chronić nasze zdrowie i poprawiać kondycję naszej planety. Cieszymy się, że ludzie również to dostrzegają i wiedzą, że szkło jest materiałem opakowaniowym, który wprowadzi nas w przyszłość. Teraz firmy i marki, które jeszcze o tym nie mają pojęcia, pod naciskiem wymagań nabywców muszą się o tym przekonać – mówi Adeline Farrelly, Sekretarz Generalny FEVE, Europejskiej Federacji Szkła Opakowaniowego.

O badaniu InSites

Niezależne badanie zostało przeprowadzone w 2022 roku przez niezależną firmę badawczą InSites Consulting na zlecenie Europejskiej Federacji Szkła Opakowaniowego (FEVE) na rzecz platformy konsumenckiej Friends of Glass. Skierowane było do konsumentów w 13 krajach europejskich: Austrii, Chorwacji, Czechach, we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w Polsce, Portugalii, Słowacji, Hiszpanii, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Uczestnicy zostali zrekrutowani za pośrednictwem internetowego panelu badawczego, z podziałem płci. W sumie w ankiecie wzięło udział 75% kobiet i 25% mężczyzn. Finalnie było to 4107 Europejczyków.

W badaniu sprawdzono perspektywy konsumentów dotyczące opakowań do napojów i żywności oraz ich wpływ na ich decyzje zakupowe, w tym świadomość ekologiczną, postawy i zachowania związane z możliwością recyklingu oraz postrzeganie i preferencje dotyczące różnych form opakowań. Celem było lepsze zrozumienie głównych postaw wobec zrównoważonego rozwoju i opakowań szklanych. Badanie opierało się na wcześniejszych ustaleniach z lat 2020 i 2016.

Opracowano na podstawie materiałów Ardagh Glass Packaging