Korzystne perspektywy rynku przetwórstwa i pakowania żywności
1 Jan 1970 12:22

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W 2015 r. światowe zapotrzebowanie na urządzenia do przetwórstwa i pakowania żywności wzrosło o 6% i osiągnęło wartość 38 mld euro. W ciągu ostatnich 10 lat sprzedaż maszyn wzrosła zatem o 52%. Niewiele segmentów przemysłu inżynierii mechanicznej może pochwalić się równie dynamicznym rozwojem.

Robotic factory line for processing and bottling of pure springPopyt na urządzenia i wyposażenie do produkcji, napełniania oraz pakowania napojów pozostaje wysoki i w 2015 r. przekroczył rekordowy poziom, co stanowi odzwierciedlenie dużego spożycia napojów w skali globalnej. Związek Niemieckich Producentów Maszyn i Urządzeń (VDMA) z siedzibą we Frankfurcie nad Menem ocenia, że około 1/3 światowego handlu maszynami do przetwórstwa i pakowania żywności trafia właśnie do segmentu napojów i płynnej żywności. Należy pamiętać, że jest on również odbiorcą urządzeń, które są klasyfikowane w innych grupach produktowych takich jak: maszyny rozdmuchowe do produkcji butelek z PET, wymienniki ciepła, pompy, rozwiązania logistyczne oraz systemy automatyki przemysłowej.

Niemcy na czele

Przy uśrednionym eksporcie na poziomie 87% oraz 21% udziale w światowym handlu, niemieckie firmy produkujące maszyny do przetwórstwa i pakowania żywności dominują na rynkach międzynarodowych. W niektórych podsektorach, zwłaszcza tych związanych z napojami, ich udział w globalnym rynku jest jeszcze wyższy: przykładowo zapewniają one 50% światowych dostaw maszyn do produkcji piwa oraz 30% urządzeń służących do jego pakowania. 

Na drugim miejscu listy największych dostawców maszyn do przetwórstwa i pakowania żywności lokują się Włochy, zaś na kolejnych – ale już ze znacząco niższymi udziałami (w zakresie od 8% do 3% międzynarodowego handlu) – Stany Zjednoczone, Chiny, Szwajcaria, Holandia, Francja i Japonia. 

Handel międzynarodowy w podziale na regiony

W 2015 r. 40% maszyn do przetwórstwa i pakowania żywności sprzedanych na całym świecie trafiło do producentów z Europy, w przeważającej części działających w krajach Unii Europejskiej (31%). Drugim pod względem skali zakupów regionem była Azja z udziałem na poziomie 22%, a na kolejnych miejscach znalazły się: Ameryka Północna (13%), Ameryka Łacińska (10%), Afryka (8%) oraz Środkowy Wschód (5%). 

Listę największych państw-importerów maszyn w 2015 r. otwierają – podobnie jak w latach ubiegłych – Stany Zjednoczone, które wyprzedziły: Chiny, Niemcy, Francję, Wielką Brytanię, Rosję, Meksyk, Kanadę, Polskę oraz Indonezję. Specjaliści VDMA wskazują jednak szybki wzrost popytu na specjalistyczne urządzenia w Brazylii, Iranie, RPA, Nigerii, Indiach oraz Tajlandii (by wymienić tylko część krajów aspirujących do zwiększenia swego udziału w globalnym rynku). Podsumowując, wyposażenie do produkcji i pakowania żywności oraz napojów w 2015 r. zostało sprzedane do ponad 100 krajów na całym świecie. 

Poziom inwestycji w krajach wysoko uprzemysłowionych pozostaje znaczący, jednak najsilniejszy i najdynamiczniejszy popyt na takie urządzenia notowany jest w krajach pozaeuropejskich. Generalna tendencja, jaką obserwujemy w ostatnich latach, to wzrost znaczenia – z punktu widzenia eksporterów – regionów Azji i Ameryki Łacińskiej. VDMA przewiduje, że w kolejnych latach podobny proces będzie się stopniowo nasilał, w miarę rozwoju siły nabywczej rynków krajów Azji, Ameryki Łacińskiej, a nawet Afryki. 

Pozytywne perspektywy 

dzięki wzrostowi globalnej konsumpcji

VDMA pozytywnie ocenia perspektywy rozwoju biznesu dostawców urządzeń dla segmentu napojów i żywności. W miarę wzrostu światowej populacji rosną wydatki na artykuły spożywcze, co jest widoczne zwłaszcza w krajach rozwijających się, w których warunki ekonomiczne tłumiły dotychczas popyt konsumpcyjny. 

Takie założenie potwierdzają dane dostarczone przez brytyjski instytut badania rynku Euromonitor International. Przewiduje on, że do 2020 r. poziom sprzedaży napojów bezalkoholowych wzrośnie w skali globalnej o 18%. Największym odbiorcą tego typu produktów jest Azja, która do 2020 r. zwiększy popyt na napoje o 29%. Wysokie poziomy wzrostu sprzedaży napojów są spodziewane także w krajach Ameryki Łacińskiej (14%) oraz Środkowego Wschodu i Afryki (gdzie z uwagi na niski punkt startowy konsumpcja powinna wzrosnąć aż o 44%). Do 2020 r. poziom sprzedaży napojów bezalkoholowych w skali globalnej powinien wynieść 790 mld litrów. 

Światowa wymiana handlowa napojów alkoholowych także ma wzrosnąć – o 9% – i do 2020 r. wynieść 270 mld litrów. Największy poziom wzrostu jest spodziewany w krajach Ameryki Łacińskiej (15%) oraz Azji (11%). 

Wzrost konsumpcji będzie zachętą do inwestycji w rozbudowę i modernizację zdolności produkcyjnych firm wytwarzających napoje. W większości krajów, w których produkcja napojów nadal rozwija się w dynamicznym tempie, popytu na nowoczesne technologie nie są w stanie zaspokoić lokalni wytwórcy maszyn i urządzeń, dlatego są one kupowane od dostawców międzynarodowych. W krajach rozwiniętych Europy Zachodniej oraz Ameryki Północnej, w których poziom spożycia napojów utrzymuje się od lat na wysokim poziomie, sprzedaż maszyn będzie rosła w wyraźnie wolniejszym tempie, a w niektórych przypadkach może wręcz wyhamować. Jednocześnie, jak wynika z przewidywań firmy Euromonitor International, wydatki na napoje będą się nadal zwiększać, a to oznacza, że przyszłość będzie należeć do firm konsekwentnie inwestujących w unowocześnienie swoich parków maszynowych. Trendy prozdrowotne, poszukiwanie nowych smaków oraz zainteresowanie niestandardowymi pojemnościami i kształtami opakowań wpływają – i to nie zmieni się także w przyszłości – na zachowania konsumentów. Produkty sezonowe zyskują na znaczeniu, podobnie jak artykuły luksusowe. Skróceniu ulega cykl życia produktów. Przemysł napojowy musi znaleźć odpowiedź na te oczekiwania. Firmy, które mają środki i chęci do inwestowania w nowoczesne linie produkcyjne, poszukują rozwiązań zwiększających elastyczność produkcji oraz ekonomiczną i ogólną efektywność systemu produkcji.

Na podstawie informacji VDMA i Euromonitora opracował TK