Kubek z podwójną ścianką: estetyczny i bezpieczny
1 Jan 1970 14:02
Czy papierowy kubek na napoje może być elegancki? Wśród produktów wykonanych z papieru możemy znaleźć kubki proste, białe i niewyróżniające się, a także odporne na wysoką temperaturę, które stanowią znak rozpoznawczy danej marki. Wszystko zależy od projektu, materiałów i stopnia przetworzenia.
Pragnąc przecierać nowe szlaki, firma Iggesund Paperboard postanowiła stworzyć dużych rozmiarów kubek z podwójną ścianką. Tego rodzaju konstrukcja jest dosyć powszechnie stosowana na rynku. Umożliwia ona wykorzystanie różnych rodzajów materiału w części wewnętrznej i zewnętrznej kubka. Zabieg ten zapewnia ochronę przed wysokimi temperaturami, a jednocześnie podkreśla estetykę marki.
Jako materiał wewnętrzny postanowiliśmy zastosować powlekaną polietylenem tekturę Invercote. Warstwa zewnętrzna została natomiast wykonana z materiału Aluvision. Składa się on z kartonu Invercote powleczonego cienką warstwą folii aluminiowej i polietylenu na powierzchni – tłumaczy Anna Adler z działu komunikacji rynkowej firmy Iggesund Paperboard, która odpowiada za koordynację projektu. – Chcieliśmy zastosować metaliczne wykończenie, aby dodać produktowi elegancji i blasku pomimo wykorzystania jednobarwnego druku w klasycznym odcieniu oranżu.
W projekcie użyto ozdobnego wzoru, co podkreśliło walory materiału Invercote. Naszym zamiarem było pokrycie kubka kolorem pomarańczowym na całej powierzchni z wyjątkiem wspomnianego wzoru, który mieliśmy uwypuklić wraz z nazwą produktu. Precyzyjne narzędzie do wytłaczania dostarczyła szwajcarska firma SMR Stanztechnik AG, z kolei nadruk został wykonany przez włoskich specjalistów w dziedzinie produkcji kubków, firmę SDG Scatolificio del Garda S. p. A.
Przeprowadziliśmy kilka testów, aby przekonać się, które elementy należy uwypuklić. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na wytłoczenie całego wzoru i nazwy marki – wyjaśnia Alex Guglielmi, kierownik ds. obsługi technicznej w firmie Iggesund Paperboard. – Tłoczenie dodało niezwykłego blasku metalicznym odcieniom, które nie zostały pokryte kolorem pomarańczowym, co pozwoliło uzyskać ciekawy efekt. Rezultat zdecydowanie przyciąga uwagę.
Dopasowanie obszaru pokrytego kolorem do wytłaczanego okazało się prawdziwym wyzwaniem. Aby uniknąć błędów, postanowiono zmniejszyć liczbę kubków drukowanych na jednym arkuszu z 27 do 24.
Tekturę Invercote wyróżnia doskonała stabilność wymiarów, woleliśmy jednak nie ryzykować – dodaje Alex Guglielmi. – Zdecydowaliśmy się na drukowanie 24 kubków, co uznaliśmy za bezpieczniejsze rozwiązanie. Nadal stanowią one świetny wybór dla każdej firmy, której zależy na elegancji oraz wzorze wzmacniającym wizerunek marki.
Jednakże firma Iggesund Paperboard zdecydowała się na powrót do tekturowych kubków na napoje nie tylko ze względu na szeroki zakres możliwości wykonania nadruku i wysoce eleganckiego wykończenia. W porównaniu z konkurencyjnymi materiałami, np. tworzywem czy styropianem, kubki wykonane z kartonu i pokryte cienką warstwą polietylenu cechuje znacznie niższy poziom sumarycznej emisji CO2.
Jeśli uwzględnimy przykładowo emisję ekwiwalentu CO2 okaże się, że w przypadku pokrytego polietylenem kubka z tektury Invercote do atmosfery przedostaje się zaledwie około 25% ilości wytwarzanej przy produkcji jego plastikowego odpowiednika – podkreśla Anna Adler. – Nawet tyle wystarczy, aby zorientować się, że tekturowe kubki wygrywają pod każdym względem. Jeśli dodamy do tego wydajne systemy recyklingu i możliwość odzyskiwania bioenergii, wybór kartonu wydaje się strzałem w dziesiątkę.
Iggesund podkreśla długoterminowe korzyści płynące z zastosowania produktu, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie obecnie toczy się burzliwa debata na temat wpływu kubków styropianowych na środowisko naturalne. W niektórych amerykańskich miastach dąży się do wprowadzenia zakazu wykorzystywania styropianu do produkcji kubków na napoje i opakowań na żywność.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Iggesund Paperboard