Luxe Pack – luksusowe innowacje
1 Jan 1970 08:15

9. edycja targów Luxe Pack New York, odbywająca się w dniach 18-19 maja br. zgromadziła rekordową liczbę 131 wystawców, prezentujących innowacje w zakresie produkcji opakowań luksusowych. Targi Luxe Pack New York oraz Luxe Pack Shanghai to odpowiednio amerykańska oraz azjatycka edycja słynnych targów Luxe Pack Monaco, które na stałe wpisały się do kalendarza producentów opakowań wysoko przetworzonych oraz dostawców materiałów do ich produkcji. I – jak wynikało z rozmów z wystawcami – edycje będące jedynie namiastką europejskiej imprezy. Przede wszystkim – stoiska 131 wystawców, prezentujących swoją ofertę w Nowym Jorku zostały zunifikowane do takich samych, niewielkich z założenia, jedynie informacyjnych wystaw, nie pozostawiających zbyt wiele miejsca ani na kreatywność, ani na prezentację szerokiej oferty. Duże grono wystawców stanowili dostawcy opakowań szklanych dla branż perfumowej i kosmetycznej – tu innowacje ograniczały się przede wszystkim do nowych kształtów czy rodzajów zamknięć. Wśród producentów materiałów do produkcji opakowań luksusowych pojawiły się m.in. takie firmy, jak Stora Enso ze swoim najbardziej ekskluzywnym kartonem Ensocoat o wysokiej, stabilnej białości, producenci folii – Clarifoil oraz Kurz Group, a także Henkel Corporation promujący lakiery Mirafoil UV, pozwalające na osiągnięcie efektów metalicznych i stanowiące bardziej ekologiczną alternatywę dla typowych folii metalicznych. Firma Iggesund Paperboard promowała swój najbardziej ekskluzywny karton Invercote, zachęcając jednocześnie zwiedzających do odwiedzenia pobliskiej wystawy dedykowanej projektowi „Black Box” (piszemy o niej osobno na s. 22). Wśród producentów opakowań pojawiła się firma Cartondruck, mająca swój polski oddział w Tczewie, ale ze względu na ograniczoną powierzchnię wystawienniczą bez słynnego już kartonowego Smarta. Organizatorzy, aby jeszcze bardziej ułatwić zwiedzającym poruszanie się po i tak niewielkich targach zorganizowali stoiska według 3 głównych ścieżek: kosmetycznej i perfumowej, winiarskiej i alkoholowej oraz spożywczej. Nie zabrakło rozwiązań z zakresu ekologicznej produkcji opakowań – oprócz wspomnianych już lakierów firmy Henkel, firma Amcor promowała laminaty do torebek stojących SUP (Stand-Up Pouch), stanowiące bardziej ekologiczną alternatywę dla opakowań sztywnych, a oferujące dużą powierzchnię zadruku. Jak twierdzi firma Amcor, cykl życia opakowań wykonanych z laminatów SUP jest nawet do 80% krótszy w stosunku do opakowań sztywnych. Firma Chicago Paper Tube & Can proponowała ekologiczne, wielowymiarowe opakowania papierowe jako alternatywę dla metalowych puszek i tub. CTL-TH Packaging promowała innowacyjną tubę wykonaną w 100% z jednego tworzywa sztucznego – zarówno rękaw, zakrętka, jak i etykieta wykonane były z polipropylenu, co w znaczący sposób ułatwia recykling. Targom Luxe Pack towarzyszył także cykl interesujących seminariów prowadzonych przez studia projektowe oraz przedstawicieli firm kupujących opakowania, traktujących o najnowszych trendach w produkcji opakowań, a także o lokalnych uwarunkowaniach i rosnącej roli opakowań w budowaniu wizerunku marki. Europejska edycja targów Luxe Pack w Monaco odbędzie się w dniach 19-21 października br. AN