Magnes na klienta – Janusz Kuzioła
1 Jan 1970 08:49
W sytuacji, w której klient ma do wyboru ogromną liczbę produktów konkurencyjnych marek, jedną z możliwości wyróżnienia się na sklepowej półce jest opakowanie przyciągające uwagę potencjalnego klienta. Jak powinno wyglądać pudełko zachęcające do kupna znajdującego się w nim produktu? Odpowiedź jest zgoła banalna – interesująco.
Wzbudzenie zainteresowania jest jedną z podstawowych cech – oprócz zabezpieczenia produktu – jakie ma spełnić opakowanie. Interesujące pudełko to magnes przyciągający wzrok klienta, którego w gąszczu konkurujących ze sobą produktów trzeba zainteresować tym właśnie, a nie innym artykułem. To również możliwość wykreowania własnego stylu produktów powiązanego z daną marką, uzyskania rozpoznawalności swego znaku towarowego. Banalna prawda mówi, że „jemy oczami”, dlatego tak ważna jest zewnętrzna prezencja. Forma musi się spodobać, aby klient zainteresował się treścią znajdującą się wewnątrz.
Świadome zmieniających się trendów, nieustannej ewolucji rynków oraz coraz to nowych rozwiązań technologicznych, firmy uszlachetniające druk oferują coraz ciekawsze usługi wykańczania druku pozwalające zrealizować najbardziej wymagające projekty. Całkowitą nowością na polskim rynku usług poligraficznych jest laminowanie arkuszy foliami soczewkowymi, zarówno transparentnymi – nakładanymi na zadrukowany arkusz – jak i rejestrowymi, nadającymi się do późniejszego zadruku. Folie te pozwalają uzyskać efekt głębi (3D) coraz bardziej pożądany przez szerokie grono klientów.
Kolejną nowością w dziedzinie uszlachetniania jest foliowanie arkuszy z wyciętymi okienkami. Technologia ta, choć znana już od wielu lat, na rynku krajowym została wykorzystana w całkiem nowy sposób, który pozwala zalaminować całość arkusza z wyciętymi otworami. Dzięki tej innowacyjnej metodzie klient oszczędza czas (dzięki krótszym terminom wykonywania usługi), a w wielu przypadkach także pieniądze, gdy okazuje się ona tańsza (bowiem, w odróżnieniu od opakowań z pojedynczymi okienkami wmontowywanymi na tradycyjnych maszynach, ta metoda może być wykonana w jednym przelocie).
Udoskonaleniu technologicznemu została również poddana folia rainbow, która w najlepszych firmach dostępna jest w opcji seamless (bez linii szwów). Jest ona przeznaczona do pokrycia arkusza przed drukiem, aby uzyskać efekt mieniącej się tęczy na następnie zadrukowanej powierzchni. W przeciwieństwie do tradycyjnej folii rainbow, nie spotkamy się tutaj z liniami szwów przebiegającymi przez arkusz, dlatego można ją wykorzystać w znacznie większej liczbie aplikacji (także w opakowaniach typu premium). Warto zainteresować się ofertą firm wykonujących laminowanie folią rainbow seamless, ponieważ ceny tego interesującego materiału – które dotychczas były barierą dla jej wykorzystania – znacząco zmalały.
Zamierzony efekt może przynieść również umiejętne łączenie znanych od dawna materiałów do uszlachetniania. Metoda „mixlaminatów” pozwala na łączenie różnych rodzajów folii, np. folii poliestrowej złotej, następnie folii polipropylenowej matowej, a następnie końcowego wyróżnienia wybranych elementów lakierem UV położonym miejscowo. Tak uszlachetniony arkusz kumuluje wszystkie zalety powyższych materiałów i zapewnia imponujący efekt.
W odstawkę nie pójdą z pewnością tradycyjne metody uszlachetniania, takie jak lakierowanie UV (zarówno wybiórcze, jak i aplą), hot-stamping, foliowanie do formatu B0 przy użyciu folii matowych oraz błyszczących, wytłaczanie, wykrawanie i inne. Jednak z całą pewnością będą musiały oddać część swego rynkowego udziału droższym, ale bardziej efektownym metodom służącym do wyróżnienia produktu. W finalnym rozrachunku koszt opakowania stanowi zaledwie znikomą część ceny, może więc warto pozwolić sobie na trochę luksusu?