Mleko wielką szansą przemysłu opakowaniowego
1 Jan 1970 11:11
Z badania przeprowadzonego przez firmę Tetra Pak wynika, że 2,7 mld osób zamieszkujących kraje rozwijające się, które notują niskie dochody, zapewnia wielki potencjał rozwoju dla przemysłu mleczarskiego, a w konsekwencji również dla producentów opakowań. Wynika on z przewidzianego rozwoju zamożności tych społeczeństw, spodziewanego wzrostu siły nabywczej oraz zapotrzebowania na zapakowane płynne produkty mlecze (LDP).
Konsumpcja w gronie słabo zarabiających mieszkańców krajów rozwijających się może wzrosnąć z poziomu ok. 70 mld litrów w 2011 r. do blisko 80 mld litrów w 2014 r. – wynika z oceny Tetra Pak Dairy Index, badającego fakty, liczby i trendy w światowym przemyśle mleczarskim. Wielu spośród nich zastąpi zwyczaj picia mleka „prosto od krowy” spożywaniem zapakowanego napoju.
Dennis Jönsson, prezes i dyrektor zarządzający Tetra Pak, powiedział: Konsumenci o niskich dochodach stanowią dla przemysłu mleczarskiego doskonałą okazję do rozwoju. Kluczem do jutrzejszego sukcesu jest dotarcie do nich już dzisiaj. Stanowią oni blisko 40 proc. światowej populacji, żyją w gospodarkach napędzających wzrost naszego przemysłu i są coraz lepiej sytuowani.
Do grona słabo zarabiających zalicza się osoby przeżywające dzień za kwotę od 2 do 8 dolarów, które praktycznie wypadają poza obszar zainteresowania firm przetwarzających mleko. Nazywani przez Tetra Pak „konsumentami z niższych stopni piramidy”, stanowią ok. 50 proc. populacji krajów rozwijających się i konsumują 38 proc. produktów LDP.
Połowa tych konsumentów zamieszkuje Indie i Chiny. Badacze Tetra Pak skoncentrowali się na sześciu krajach, które odpowiadają za ponad 76 proc. konsumpcji płynnych produktów mlecznych: Indiach, Chinach, Indonezji, Brazylii, Pakistanie i Kenii. Wielu z ich mieszkańców ma szansę do końca dekady na wzrost zarobków i przejście z poziomu niskich do średnich dochodów, zwiększając swoją siłę nabywczą i gamę produktów, które kupują. Wzrost zamożności w połączeniu z rosnącym zainteresowaniem kwestią bezpieczeństwa żywności i zapotrzebowaniem na wygodne produkty gotowe do spożycia, będą skutkowały skokowym przyrostem sprzedaży towarów w opakowaniach.
Światowa populacja osób o niskich dochodach powinna spadać w latach 2009-2020 o 3 proc., zaś liczba konsumentów wydających na życie ponad 8 dolarów dziennie wzrosnąć o 4 proc., wynika z oceny Boston Consulting Group, która pomogła Tetra Pak w opracowaniu tej klasyfikacji. Dzisiejsi konsumenci o niskich dochodach staną się jutro klasą średnią – powiedział Dennis Jönsson. Podkreślił również, że „to świetna okazja dla producentów artykułów mlecznych na budowanie lojalności wobec ich towarów wśród nowych generacji konsumentów z krajów rozwijających się”.
Na podstawie informacji firmy Tetra Pak opracował TK