Nestlé i opakowania łatwe w użyciu
1 Jan 1970 10:20
Firma Nestlé postanowiła zmienić opakowania części swych produktów w taki sposób, by ułatwić korzystanie z nich ludziom w każdym wieku. Jednym z projektów, stworzonym przez brytyjski Uniwersytet Cambridge, nosi nazwę Projektowania Włączającego (Inclusive Design).
Nestlé jest pierwszą firmą z sektora żywności i napojów, która adaptuje tę metodę – to efekt współpracy z uniwersytetem nawiązanej w 2009 r. Wikipedia opisuje Projektowanie Włączające (zwane również projektowaniem uniwersalnym, projektowaniem dla wszystkich oraz projektowaniem bez barier) jako działanie mające na celu tworzenie przedmiotów w takim kształcie, który pozwala używać ich możliwie najszerszemu gronu odbiorców, ale jednocześnie uwzględniające potrzeby jednostek i odzwierciedlające wrażliwość projektantów na istotne problemy społeczne. Firmy mogą używać szerokiej gamy specjalistycznych narzędzi Projektowania Włączającego dla ustalenia, jak uczynić produkty łatwiejszymi w użyciu.
David Wiggins, szef działu opakowań w firmie Nestlé UK, powiedział: Nestlé przejmuje rolę przodownika w rozwoju tej filozofii projektowania. Projektowanie Włączające pozwala nam pokonać dystans między dobrym a doskonałym projektem. To pionierskie działanie, które przynosi korzyści wszystkim naszym konsumentom.
Firma chce osiągnąć jeszcze jeden cel: tworzyć produkty bezpieczne w użyciu, podtrzymujące świeżość, łatwe w obsłudze oraz zmniejszające ilość odpadów. Przykładowo sprzedawana w Australii specjalna para rękawic, stworzona przez badaczy z Georgia Tech Research Institute w amerykańskiej Atlancie, pomaga Nestlé zrozumieć problemy powodowane przez artretyzm. Eksperci ds. opakowań w firmie, którzy wykorzystali rękawice do obsługi pięciu najpopularniejszych produktów, mogli się przekonać, w jaki sposób choroba osłabiająca fizyczną sprawność ogranicza zakres ruchów oraz siłę kończyn chorego. W rezultacie badań Nestlé opracowała w ubiegłym roku, wspólnie z towarzystwem Arthritis Australia, tzw. Accessibility Benchmarking Scale – czyli skalę pozwalającą przewidzieć, jaki procent populacji (żyjącej z artretyzmem lub nie) będzie w stanie otworzyć bez trudu ich opakowanie.
Konsumenci potrzebują opakowań łatwych do otwarcia oraz produktów łatwych w użyciu – powiedział Fergal Barry, Strategic Partnership Manager w Arthritis Australia. – Ale dotychczas wyzwaniem dla producentów pozostawało określenie, jak radzi sobie w tym względzie ich opakowanie. Skala zmienia ich postrzeganie.
Przykładem praktycznego wcielenia w życie koncepcji Nestlé może być wdrożone w 2011 r. opakowanie kawy Nestlé Gold, które dzięki zmianom w projekcie (słoik o kształcie ułatwiającym utrzymanie, zamknięcie typu „click and lock” oraz łatwa do zerwania membrana z folii) uczyniła produkt łatwiejszym w użyciu.
Chcieliśmy stworzyć nowy słoik, dlatego zrozumienie potrzeb naszych klientów było pierwszym krokiem – wyjaśnił Philippe Domansky, który kierował zespołem pracujących przy tym zadaniu projektantów z Nestlés Product and Technology Centre w szwajcarskim Orbe. „Nie ulegało wątpliwości, że konsumenci lubią kształt poprzedniego opakowania, zatem była to kluczowa wartość marki, którą chcieliśmy zachować. W efekcie nowy projekt słoika jest bardziej nowoczesny, ale generalnie pozostaje opakowaniem, które mówi: oto kawa Nescafé Gold.
Kawa nie jest jedynym projektem koncernu, który został poddany odświeżeniu. W Stanach Zjednoczonych firma wypuściła w lutym na rynek nowe opakowanie odżywczego napoju Boost, stworzonego z myślą o starszych ludziach cierpiących na niedożywienie lub bliskich tego stanu. Aby ułatwić im korzystanie z produktu, zespół ekspertów Nestlé z całego świata podjął wspólny trud przetworzenia opakowania. W efekcie powstała łatwa do uchwycenia butelka wyposażona w zamknięcie łatwe do otwarcia (bez wewnętrznej uszczelki), a także wygodne do trzymania opakowania typu multipack.
Na podstawie informacji firmy Nestlé opracował TK