Nowa odsłona targów All4Pack – Tomasz Krawczak
1 Jan 1970 10:49

26 kwietnia w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej w Warszawie odbyła się konferencja prasowa poświęcona tegorocznym targom: opakowaniowym All4Pack oraz rolno-spożywczym SIAL, które odbędą się w listopadzie w Paryżu. Informacje na temat All4Pack zaprezentowali dyrektor targów Véronique Sestrières oraz szef Międzynarodowych Targów Francuskich Andrzej Bereda. Nowa nazwa odzwierciedla rynkową ewolucję Targi All4Pack (pełna nazwa: The global marketplace for Packaging, Processing, Printing & Handling) to bezpośredni następca wystaw odbywających się od 2010 roku pod jednym dachem: opakowaniowej Emballage oraz koncentrującej się na tematyce transportu, magazynowania i spedycji Manutention. Pod koniec 2015 r. ich organizatorzy poinformowali opinię publiczną, że wobec rosnącej integracji całego łańcucha produkcyjnego zdecydowali się na połączenie obu imprez pod wspólnym szyldem All4Pack Paris. Nowa formuła ma być lepiej dopasowana do rynkowej ewolucji, w której nabywcy zmierzają ku globalnej polityce zakupów obejmującej opakowania, proces przetwórczy, systemy druku oraz rozwiązania intralogistyczne. Strategiczna decyzja stanowi także odpowiedź na oczekiwania wystawców i wzmacnia kluczowe znaczenie wystawy w regionie EMEA jako wydarzenia o międzynarodowym charakterze, przyciągającego wystawców i obserwatorów z krajów Europy, Środkowego Wschodu oraz Afryki. Tematem przewodnim tegorocznej imprezy jest hasło „Bądźmy kreatywni!”. O nowościach przygotowanych przez organizatorów mówiła dyrektor targów All4Pack, Véronique Sestrières. Nowa marka All4Pack Paris daje wyraz ewolucji na rynku opakowań przede wszystkim poprzez poszerzenie oferty targów oraz bycie na bieżąco ze zmianami zachodzącymi w branży – tłumaczyła. Targi, które tradycyjnie odbędą się w podparyskim Parku Ekspozycyjnym Paris-Nord Villepinte (w dniach 14-17 listopada 2016), zajmą trzy hale wystawowe: dwie poświęcone wyłącznie maszynom – m.in. liniom do pakowania i kodowania produktów spożywczych, napojów, kosmetyków i farmaceutyków oraz urządzeniom wykorzystywanym w procesach magazynowania i intralogistyki – oraz jedną skoncentrowaną wyłącznie na opakowaniach, surowcach i materiałach eksploatacyjnych dla tej branży. Duże zainteresowanie wystawców Choć targi odbędą się dopiero w listopadzie, organizatorzy już teraz mogli pochwalić się pozytywnym odzewem wystawców: na pół roku przed startem tegorocznej edycji 800 firm (w tym 40% spoza Francji) zarezerwowało już 85% całkowitej powierzchni wystawienniczej. Najliczniejszą reprezentację zgłosiły dotychczas Turcja, Hiszpania oraz Belgia i Luksemburg; w porównaniu z edycją sprzed dwóch lat wzrosła również liczba przedstawicieli Holandii i Wielkiej Brytanii, jak również firm azjatyckich, a zwłaszcza chińskich. Część krajów będzie prezentować swoją ofertę w pawilonach narodowych, wśród nich: Belgia, Chiny, Hiszpania, Grecja, Włochy, Tajwan oraz Turcja. Co piąty wystawca jest debiutantem lub powraca po krótszej bądź dłuższej nieobecności – tak jak m.in. DS Smith Packaging oraz Marchesini Group SPA. Szacowana liczba wszystkich wystawców ma sięgnąć 1600, a spodziewana liczba gości – blisko 100 tys. Nowością targów będzie zmieniona segmentacja uczestników, stanowiąca odpowiedź na oczekiwania rynku. Prezentowana oferta zostanie podzielona na sektory: n Opakowania i Przetwórstwo: dwa sektory, które gromadzą całą ofertę branży opakowaniowej od surowców aż do produktu finalnego, jak również maszyny i urządzenia przetwórcze oraz produkcję opakowań; tutaj swoją ofertę pokażą m.in. firmy: Prud'homme/Matequip, Auer Packaging GmbH, Ixapack, Selvex, Aucouturier, RPC oraz Beaurain. n Druk: priorytetowy sektor dla odwiedzających podczas edycji 2014 z drukiem cyfrowym i hybrydowym, drukiem 3D, etykietami, wyposażeniem druku, grafiką; obecni będą m.in.: Domino, MGI Digital Technology, Xeikon International, Konica Minolta/Konica Minolta Sensing, Stratus Packaging. n Obsługa: uwaga skierowana na automatyzację i inteligentne składowanie, bardziej niż kiedykolwiek połączone z końcem linii pakowania. Odnajdziemy tam systemy informacyjne, wózki, logistykę, urządzenia i sprzęt do transportu wewnętrznego, podnoszenia, składowania; obecne będą m.in. firmy: Egemin, Kardex France, Kasto France, Knapp AG, Interroll, Promalyon, Signode Industrial Group. Targi w 2016 są nowe pod kilkoma względami: hal, rozkładu sektorów, polityki cenowej wobec wystawców oraz identyfikacji marki. Bardzo ważne jest wymyślanie na nowo każdej edycji, aby odpowiadać na zmiany rynkowe oraz pozostać interesującym dla klientów. Goście, którzy odwiedzili nas w 2014 r., reprezentowali 12% więcej firm, co przekłada się na dodatkowe okazje biznesowe dla wystawców. Wydajność jest paliwem naszej strategii. I daje zachęcające rezultaty: nasi klienci przekonali się do zmian, a nasze nowe kontakty handlowe są imponujące. To wszystko fantastycznie napędza kreatywność, która – tak się składa – jest również hasłem tegorocznego show: „Let's be creative!” – mówiła Véronique Sestrières. Bogaty program imprez towarzyszących Tradycyjnie paryskim targom będzie towarzyszyć bogaty program wydarzeń specjalnych. Jedną z tradycyjnych już atrakcji będzie Pack Innovation, czyli wydzielona strefa wystawowa w hali 7. To sektor, w którym będzie można odkryć najnowsze innowacyjne produkty oraz zapoznać się z tendencjami opakowaniowymi, jakim hołdują obecni na targach wystawcy. Pack Innovation służy do prezentacji ponad 200 wyselekcjonowanych nowości, spośród których Komitet Pack Experts – gromadzący przedstawicieli tak renomowanych firm jak Nestle, Pfizer, Coca-Cola czy L'Oreal – wybierze laureatów 10 nagród Innovation Awards. Z kolei Best Pack 4.0 to efekt współpracy nawiązanej przez targi ze szkołą wzornictwa Strate: pokaz nowatorskich, niebanalnych opakowań stworzonych przez jej uczniów i okazja do zapoznania się z ich wizją opakowań inteligentnych. Wyjątkowym wydarzeniem będzie również wystawa „10 lat Pentawards” w hali 7. – możliwość kontaktu ze 100 najpiękniejszymi opakowaniami z 26 krajów, docenionymi w prestiżowym konkursie Pentawards w latach 2007-2016 i pogrupowanymi w 10 kategoriach. Nieco inny charakter będą miały pokazy w strefie prób (handling test zone), zarezerwowanej dla urządzeń AGV (automatycznie sterowanych pojazdów) oraz innych urządzeń jeżdżących, których celem jest automatyczna obsługa magazynowa. Organizatorzy przygotowali również wyjątkowy program spotkań biznesowych (pod nazwą Business Meetings). Już przed targami ponad 3500 nabywców z całego świata zostanie skontaktowanych z interesującymi ich wystawcami i może liczyć na pomoc w realizacji ich projektów zakupowych. Organizatorzy chcą położyć szczególny nacisk na kooperację z klientami z krajów Afryki Północnej i Subsaharyjskiej. Wiedzę na temat przemysłu opakowań i nowoczesnego łańcucha dostaw będzie można poszerzyć w trakcie konferencji i warsztatów technicznych odbywających się w ramach tzw. Forum Partnerów; wśród tegorocznych tematów prelekcji nie zabraknie kwestii digitalizacji łańcucha wartości, automatyzacji, robotyki oraz konkurencyjności przemysłowej przedsiębiorstw. Wszystkie wspomniane atrakcje oraz codzienny przebieg targów będą na bieżąco relacjonowane przez dedykowaną targom platformę telewizyjną, gdzie będzie można znaleźć informacje na temat prezentacji, wywiady oraz wystąpienia ekspertów podczas debat telewizyjnych (tzw. TV Stage). Polska obecność Targi Emballage nigdy nie należały do obleganych przez polskich wystawców; firmy z naszego kraju są bardziej skłonne wybierać konkurencyjne targi o globalnym zasięgu odbywające się bliżej, u naszego zachodniego sąsiada, m.in. interpack w Düsseldorfie i FachPack w Norymberdze. O zmianę tej praktyki zabiega od lat Andrzej Bereda z firmy Międzynarodowe Targi Francuskie, zajmującej się kampaniami promocyjnymi na rzecz imprez wystawienniczych odbywających się we Francji. W trakcie warszawskiej konferencji zaprezentował on listę polskich firm, które potwierdziły swoją obecność w roli wystawców na tegorocznych targach. Będą to firmy: Coffee Service, Elplast, Modi oraz Plastmoroz (w obszarze opakowań i pojemników na artykuły spożywcze); Elkom Trade (opakowania i pojemniki przemysłowe); Flexpress i Masterpress (etykiety, rozwiązania i sprzęt drukujący) oraz Veroni-Pak (surowce, materiały eksploatacyjne i folie opakowaniowe). Mamy nadzieję, że uda nam się co najmniej powtórzyć sukces polskich wystawców przed dwoma laty. Doszło wówczas do małej rewolucji w kwestii udziału naszych firm w tych targach, gdy liczba wystawców – w porównaniu z 2012 r. – wzrosła z 5 do 12 przedsiębiorstw, a powierzchnia wystawowa z 90 do 220 metrów. Zwiększyło się również grono zwiedzających, wśród których znaleźli się przedstawiciele Polskiej Izby Opakowań, Polskiej Izby Fleksografów, producenci maszyn i opakowań, importerzy, dystrybutorzy, jak również firmy stosujące opakowania – mówił Andrzej Bereda. Przyznał on, że na tegorocznych targach planowana jest szersza prezentacja polskiego rynku opakowań we współpracy z Polską Izbą Opakowań. Dwa tygodnie po konferencji Andrzej Bereda uściślił kwestię polskiego pawilonu w Paryżu. Jak potwierdził, paryski Wydział Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) podjął się organizacji polskiego stoiska zbiorowego na targach All4Pack 2016. W związku z tym, iż próba zorganizowania pawilonu narodowego podjęta przez PIO okazała się nieudana – wskutek braku dofinansowania realizacji działań promocyjnych przez polskie Ministerstwo Rozwoju – ta cenna inicjatywa została podjęta przez WPHI w Paryżu. Z informacji, które do nas dotarły wynika, że projekt ten wzbudził zainteresowanie wśród niektórych mniejszych firm, dla których udział w targach w formie stoiska indywidualnego byłby zbyt kosztowny. Wszystko wskazuje na to, że już w czerwcu będziemy mieć całkowitą jasność co do wielkości wspomnianego stoiska oraz liczby firm, które potwierdzą swój udział.