Nowoczesne opakowania bazujące na druku cyfrowym
1 Jan 1970 11:48

Koncern Stora Enso podejmuje nowe działania zmieniające dotychczasowy wygląd i kształt opakowań kartonowych do wyrobów luksusowych i kosmetycznych. Ich przejawem jest z jednej strony promocja opakowań rzucających wyzwanie obowiązującym trendom oraz aktywne dzielenie się swoją wiedzą w tym zakresie, z drugiej oferowanie innowacyjnych rozwiązań do druku, bazujących na technologii cyfrowej. „Recreate Packaging 2012” Przykładem działań promocyjnych jest zaangażowanie firmy w konkurs „Recreate Packaging 2012”, skierowany do studentów projektowania z wybranych uczelni i akademii sztuk pięknych z całego świata. Nagrodzone w konkursie prace zostały zaprezentowane na stoisku Stora Enso podczas targów Luxe Pack 2012 w Monako. Zwiedzający stoisko będą mogli zapoznać się także z innowacyjnymi opakowaniami Stora Enso dedykowanymi dla branży kosmetycznej. Celem konkursu „Recreate Packaging 2012”, organizowanego wspólnie przez skandynawski koncern i Uniwersytet Aalto w Helsinkach było stworzenie opakowań, które stanowiłyby wyzwanie dla obecnych trendów, a jednocześnie uwzględniałyby większą ilość surowców odnawialnych przy produkcji opakowań konsumenckich. Uczestnicy mieli za zadanie stworzyć innowacyjne projekty opakowań wyrobów kosmetycznych w różnych kategoriach, przy użyciu produkowanego przez Stora Enso tektury Ensocoat. Wśród kryteriów oceny przyjętych przez jurorów były m.in.: innowacyjne zastosowanie materiału opakowaniowego, estetyka opakowania, potencjał rynkowy finalnego rozwiązania, jego zgodność z polityką zrównoważonego rozwoju oraz funkcjonalność. W Monaco Stora Enso wzięła też aktywny udział w dwóch sesjach eksperckich, organizowanych w ramach towarzyszącego targom Forum Innowacji. W środę 24 października przedstawiciel firmy wystąpił z prezentacją zatytułowaną: „Marketing wymusza szybkie działania – jak na nie odpowiedzieć za pomocą opakowania”. Wśród poruszanych podczas niej zagadnień znalazły się m.in. korzyści wynikające z zastosowania druku cyfrowego do produkcji opakowań, a także związane z tym elastyczność działań oraz oszczędności czasowe i finansowe. Z kolei w czwartek 25 października prelegent ze Stora Enso skupił się na zagadnieniach związanych z nowymi projektami opakowań oraz związanymi z tym nowymi modelami biznesowymi. Tytuł wystąpienia to: „Kształtowanie przyszłości na nowo z wykorzystaniem opakowań opartych na surowcach odnawialnych”. Cyfrowy druk opakowań wkracza na rynek kosmetyków Stora Enso była jednym z pionierów w dziedzinie cyfrowego drukowania opakowań, nad którym badania rozpoczęła w połowie lat 90. ubiegłego wieku. Od początku koncentrowała się w nich na kompatybilności podłoży i technologii drukowania cyfrowego. Poza wyprodukowaniem odpowiednich mediów, Stora Enso stworzyła też rozwiązania bazujące na technologii cyfrowej i dedykowane konkretnym zastosowaniom. Rok 2012 przyniósł m.in. premierę drugiej generacji Stora Enso Gallop – linii do cyfrowej produkcji opakowań, na którą składa się maszyna drukująca Xerox iGen4 oraz urządzenie do lakierowania Stora Enso Pinta. W nowej wersji, która jest już zainstalowana u kilku klientów Stora Enso, rozwiązanie to może być wykorzystywane do cyfrowej produkcji opakowań przeznaczonych na nowe segmenty rynkowe. Jednym z nich jest branża kosmetyczna. W roku 2013 firma wprowadzi na rynek zupełnie nowe rozwiązanie w zakresie cyfrowej produkcji opakowań, bazujące na maszynie drukującej HP i skierowane do producentów opakowań konsumenckich wytwarzanych z tektury. Linia, pokazana po raz pierwszy szerokiej publiczności na tegorocznych targach drupa, składa się z nowej półformatowej lakierówki Stora Enso Lakka i cyfrowej maszyny drukującej HP Indigo 30000, umożliwiającej zadrukowywanie arkuszy o szerokości do 750 mm i zaprojektowanej specjalnie z myślą o produkcji opakowań tekturowych. Najważniejsze zalety technologii HP Indigo to zastosowanie siedmiu stacji drukujących, możliwość zmiany między trybami druku 4-, 5-, 6- i 7-kolorowego, a także stosowanie barw specjalnych i nietypowych (np. białej). Maszyna pozwala na dokładne odwzorowanie większości barw z biblioteki Pantone oraz oficjalnych kolorów korporacyjnych. Maszyny HP Indigo zadrukowują też tektury metalizowane, co jest istotne przy produkcji opakowań na wyroby klasy premium, np. luksusowe trunki czy perfumy. Pierwsze dostawy linii produkcyjnych w wersji beta, składających się z lakierówki Stora Enso Lakka i maszyny HP Indigo 30000 są przewidywane na rok 2013. Opracowano na podstawie informacji firmy Stora Enso