Już po raz drugi przedstawiciele polskiej branży fleksograficznej spotkali się na kilkudniowej konferencji pt. „Przyszłość fleksodruku. Grafikus i Partnerzy.” W tym roku wydarzenie miało miejsce w Turcji – kraju na styku dwóch kontynentów, z jednym z najszybciej rozwijających się rynków opakowań na świecie.
W październikowej konferencji pt. „Przyszłość Fleksodruku. Grafikus i Partnerzy 2012” wzięło udział ponad 80 osób z 23 firm specjalizujących się w druku fleksograficznym lub prepressie dedykowanym tej technologii. Do Stambułu przyjechali przedstawiciele firm, takich jak Agpak, Dekor, Drukpol Flexo, Etiko, Fleksar, Flexergis, Foldruk, Grafpol, Koliber Sp. z o.o., Marpol, Opako Sp. z o.o., Opolgraf, Packplus, PAK, Pałucka Drukarnia Opakowań, Prograf, PPHU Mas-pol, Ram-Wist, Rasterflex, Skanem Introl, Tewex Sp. z o.o., Tomex oraz Wistar. Organizatorzy, czyli firma Grafikus Systemy Graficzne Sp. z o.o. i jej partnerzy: Comexi, DB Bank, Esko, DuPont, Gallus, GMG, Michael Huber Polska, Praxair, Rossini oraz Sistrade zadbali o ciekawy program prezentacji. Po raz kolejny ideą Wojtka Karlickiego, dyrektora działu flekso w firmie Grafikus, głównego koordynatora przedsięwzięcia było przedstawienie wielu możliwych scenariuszy rozwoju fleksografii, jak również holistyczne podejście do zagadnienia produkcji opakowań i etykiet.
Elementy nowoczesnej fleksografii
Część merytoryczna konferencji w Stambule rozpoczęła się prezentacją Andrzeja Mikołajczuka z firmy Sistrade, który omówił zalety systemu MIS/ERP Sistrade Print, dostosowanego zarówno do szerokiej, jak i wąskiej wstęgi i zapewniającego pełną integrację z maszynami. Dodatkowo system umożliwia pracę w wielu językach równocześnie, co jest szczególnie ważne w przypadku dużych drukarń, mających swoje oddziały w różnych krajach. Przedstawiciele firmy Huber wygłosili dwie prezentacje: Jerzy Kempiński omówił system farb do druku wąskowstęgowego Gecko oraz Hydro-X, zaś Mariusz Matuszewski farby do druku opakowań do żywności. Geert Penne z firmy Praxair skupił się na wałkach aniloks, dzięki którym technologia flekso osiągnęła wyższy poziom jakości ze względu na znacznie lepsze przenoszenie farby. Nowa seria aniloksów Praxair Novaline oferuje – jak stwierdził Geert Penne – od 20 do 30 proc. większy transfer farby dla tej samej liniatury. Sonja Haesen z firmy Rossini omówiła nową serię adapterów Carbo Bridge, natomiast Mustafa Dilek z GMG skoncentrował się na systemie OpenColor, który miał swoją premierę na targach drupa 2012. OpenColor to oprogramowanie do tworzenia profili wielobarwnych dla opakowań, stanowiące bazę danych dla pomiarów spektralnych. Charakteryzuje się bardzo dokładną symulacją barw na proofie, zwłaszcza jeśli chodzi o kolory specjalne i znajduje zastosowanie tak w technologii fleksograficznej, jak i rotograwiurze i offsecie. Zbigniew Jemioło na przykładzie rozwiązań firmy Esko omówił kierunki rozwoju oprogramowania dla branży opakowań oraz technologii naświetlania. Coraz popularniejsza staje się technologia HD Flexo, która doczekała się 450 implementacji na całym świecie (10 w Polsce), z czego 175 klientów otrzymało certyfikację HD Flexo (6 w Polsce). Zbigniew Jemioło stwierdził, że podniesienie jakości fleksografii do jakości offsetu czy rotograwiury jest już tylko kwestią czasu. Podkreślił również, że drugim kierunkiem, w jakim zmierza fleksografia, jest uproszczenie przygotowalni, tak jak ma to miejsce w przypadku offsetu. Można je osiągnąć poprzez zminimalizowanie czynności wykonywanych przez operatora oraz integrację naświetlarki z wywoływarką. Przyczyni się to do zmniejszenia kosztów przygotowalni fleksograficznej oraz ograniczenia ryzyka uszkodzenia płyty. Jako przykład zautomatyzowanego rozwiązania Zbigniew Jemioło podał naświetlarkę Esko CDI Spark 4835 Auto, charakteryzującą się cyfrowym systemem naświetlania wstępnego oraz głównego. Zalety cyfrowego naświetlania to m.in. stała wysokość podstawy punktu na całej powierzchni płyty, uproszczenie procesu produkcji płyty fotopolimerowej i powtarzalność procesu. Przedstawiciel firmy Esko wspomniał również o najnowszej technologii Pantone Live, czyli zarządzaniu kolorem w chmurze, którą opisywaliśmy w kwietniowym Opakowaniu. Tomasz Nojszewski oraz Steffan Huber z firmy DuPont omówili 11 innowacji dla przygotowalni fleksograficznej, które przedstawione zostały na ostatniej drupie, a które przybliżaliśmy we wrześniowym wydaniu miesięcznika Poligrafika. Josep Santiago z firmy Comexi przedstawił trendy z perspektywy producenta maszyn, do których zaliczył przewidywany 10 proc. wzrost zużycia klejów bezrozpuszczalnikowych w ciągu najbliższych 5 lat, wzrost zużycia BOPP o 7 proc. rocznie, wzrost zużycia poliamidów o 50 proc. w ciągu najbliższych 5 lat oraz duży wzrost zapotrzebowania na maszyny do powlekania grubą warstwą. Josep Santiago przewiduje również wzrost cen na podłoża, takie jak PET, PA, ALU i metalizowane OPP, jak również wzrost liczby cięć i spadek grubości folii. Jacek Kuśmierczyk, prezes firmy Grafikus Systemy Graficzne Sp. z o.o. dodał, że jego firma, będąca wyłącznym przedstawicielem firmy Comexi w Polsce jest właśnie w trakcie szkolenia serwisantów, którzy będą mogli znacznie szybciej reagować na potrzeby klientów niż serwisanci z Hiszpanii.
Trendy w teorii i praktyce
Finalną prezentację wygłosili Andrzej Turski oraz Kishore Sarkar z firmy Gallus, którzy omówili trendy produkcyjne w dekoracji opakowań. W kryzysie duży wpływ ma na nie presja klientów na niższe ceny, co może, niestety, nie być zjawiskiem tymczasowym. Według badań przytoczonych przez przedstawicieli firmy Gallus, 85 proc. robiących codzienne zakupy to kobiety, które najchętniej odbierają komunikaty w postaci obrazu, w związku z czym można spodziewać się coraz większej liczby zdjęć na opakowaniach. Sprzedawcy sieciowi mają coraz większą siłę – roczne przychody sieci Wal-Mart sięgają 408 miliardów USD, podczas gdy koncernu Nestle – 111 miliardów USD. Obecnie już 10 proc. sprzedaży w Wal-Mart stanowią marki własne i szacowany jest dalszy wzrost ich udziału. W niektórych przypadkach stają się one pełnoprawnymi markami. Dla drukarń oznacza to spadek nakładów, ale większą liczbę zleceń, zwłaszcza na etykiety premium, wysoko przetworzone i uszlachetnione. Przedstawiciele firmy Gallus spodziewają się w związku z powyższymi trendami wzrostu sprzedaży maszyn wąskowstęgowych wraz z uszlachetnianiem i finiszingiem w linii.
Ciekawym punktem wydarzenia była wizyta w jednej z największych drukarń w Turcji – zatrudniającej ponad 400 osób – kompleksowej drukarni Bilnet, położonej w azjatyckiej części Stambułu i świadczącej usługi druku w niemal każdej technologii – od druku cyfrowego, przez offset arkuszowy i rolowy, po fleksografię wąsko- i szerokowstęgową. Drukarnia mieści się w dwóch budynkach o łącznej powierzchni 40 tys. m² i wyposażona jest w aż 6 linii produkcyjnych Gallus, w tym dwie RCS.
Za rok w Brazylii
Ideą przyświecającą nam przy organizacji drugiego spotkania z cyklu „Przyszłość fleksodruku” było stworzenie dla Państwa atrakcyjnego forum wymiany opinii i doświadczeń – powiedział Jacek Kuśmierczyk, prezes firmy Grafikus Systemy Graficzne Sp. z o.o. – Rzeczywistość, z którą mamy do czynienia wyrasta poza nasze przyzwyczajenia. Przez ostatnie 20 lat budowania wolnej gospodarki byliśmy w stanie dość dobrze żyć z tego, co nas otaczało w promieniu 100-200 km. Ale to już przeszłość – stwierdzenie „rynek polski” jest już absolutnym anachronizmem. Nie ma rynku polskiego, jest rynek, dla którego opłaca się produkować. Dziś równie ważne jak inwestowanie w maszyny jest inwestowanie w kapitał ludzki, który pozwoli na ekspansję na rynki zagraniczne. W dobie Internetu niezwykle ważne jest również, aby spotykać się osobiście i móc rozmawiać mniej fo
rmalnie. Dlatego proponuję spotkanie na trzeciej konferencji o przyszłości fleksografii za rok – tym razem w Brazylii.
Uczestnicy konferencji w Stambule mogli również liczyć na ciekawy program turystyczny oraz wieczorne spotkania integracyjne. Podczas jednego z nich Jacek Kuśmierczyk jako Kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga intronizował nowych członków zwyczajnych organizacji: Annę Zimniak ze Skanem Introl oraz Romana i Marka Rowickich z firmy Ramwist.
Honorowym kawalerem Bractwa został Serkan Araz z tureckiej firmy Aras Grup, któremu Jacek Kuśmierczyk udzielił przywileju stworzenia Tureckiego Bractwa Kawalerów Gutenberga.