Ocena cyklu życia produktu korzystna dla środowiska – Vesa Puoskari
1 Jan 1970 13:44

Firmy Unilever i UPM Raflatac nawiązały współpracę w celu stworzenia modelu oceny wpływu na środowisko etykiet opakowaniowych podczas cyklu ich eksploatacji. Ocena cyklu życia produktu (LCA) umożliwia firmie Unilever określenie rodzaju oddziaływania etykiet opakowanio-wych na środowisko w obrębie całego łańcucha wartości: od pozyskiwania surowców, przez użytkowanie konsu-menckie, aż do utylizacji odpadów. Poziom bezpośredniego wpływu działalności firmy Unilever na środowisko jest dość niski i dotyczy głównie pozyskiwania surowców. Naszym celem jest bliska współpraca z dostawcami surowców w celu znalezienia nowych sposobów na ograniczenie obciążenia środowiska. Ponadto zabiegi te pomogą zmniejszyć poziom oddziaływania naszych produktów na ekosystem – mówi Dave Hall, dyrektor ds. globalnych zakupów surowców dekoracyjnych w Unilever. Strategia rozwojowa Unilever zakłada podwojenie obrotów do 2020 roku przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko. Uwzględnia ona ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz znaczne obniżenie zużycia wody i ilości wytwarzanych odpadów. Ocena LCA umożliwia nam wgląd w cały łańcuch wartości. Dzięki tej metodzie możemy określić największe zagrożenia środowiskowe oraz podjąć działania, które mogą je złagodzić. Jan Hasselblatt, globalny dyrektor ds. klientów i wizerunku marki w firmie UPM Raflatac podkreśla, że wspólnie opracowana metoda LCA to najbardziej zaawansowany model oceny w całej branży. Uwzględnia pozyskiwanie surowców naturalnych, transport, proces produkcji i drukowania etykiet oraz utylizację odpadów. Poprzednie modele nie uwzględniały etapu odpadów czy procesu drukowania etykiet, które odgrywają bardzo ważną rolę w łańcuchu wartości. W zakresie utylizacji materiałów podkładowych istnieją trzy różne rozwiązania: składowanie, spalanie lub recykling. W firmie UPM Raflatac podkłady mogą zostać poddane recyklingowi, a następnie użyte do produkcji nowego papieru, co w znacznym stopniu zmniejsza wpływ tego procesu na środowisko – podkreśla Hasselblatt. W projekcie wzięła udział także jedna z czołowych światowych drukarń. Z punktu widzenia ochrony środowiska najważniejsze czynniki w procesie drukowania to: liczba etapów, wykorzystane rozpuszczalniki oraz ilość energii zużywanej na każdym z etapów. Ten projekt to doskonały przykład, jak dostawcy etykiet, drukarnie oraz czołowe marki mogą współpracować w celu stworzenia rozwiązań przyjaznych środowisku – mówi Hasselblatt. Firma UPM Raflatac dostarczyła firmie Unilever dane dotyczące wpływu materiałów etykietowych na ekosystem. Pomogą jej one w projektowaniu etykiet bezpiecznych dla środowiska oraz w odpowiedzialnym pozyskiwaniu surowców. Ponadto informacje te pozwolą firmie zwiększyć konkurencyjność i przyniosą wiele korzyści dla jej działalności. Mocno wierzymy w stworzenie łańcucha dostaw przyjaznego środowisku. Aby wdrożyć proces recyklingu na skalę światową, potrzebna jest współpraca wszystkich partnerów. Zebranie jak największej ilości informacji o wpływie naszych materiałów na środowisko pozwoli nam ulepszyć proces pozyskiwania surowców w przyszłości – podkreśla Hall.