Odwzorowanie barw w cyfrowym druku opakowań
1 Jan 1970 10:49

Dobór charakterystyki koloru do opakowania zaczyna się na długo przed wysłaniem go do drukarni. Czasami uzyskanie odpowiedniej barwy z użyciem wybranych podłoży w danym procesie drukowania jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Zmienność i niespójność kolorów na opakowaniu danej marki produktu, etykiety czy znacznika mogą spowodować gorszą prezencję na półce i niższą spójność marki, a w rezultacie niezadowolenie klientów. Z drugiej strony dokładne zarządzanie spójnością kolorów za pośrednictwem globalnego łańcucha dostaw może okazać się niezmiernie czasochłonne i do tego kosztowne. Błędy powodują potrzebę wprowadzania licznych poprawek, zmniejszają wydajność oraz spowalniają czas dotarcia towaru na rynek. Projektanci i właściciele marek chcieliby uniknąć tak kosztownych działań zyskując gwarancję, że ostateczne projekty wzorów opakowań jasno odzwierciedlają kolory, które mogą być rzeczywiście uzyskane w trakcie produkcji. Jest to łatwiejsze do osiągnięcia, gdy właściciel marki, agencja projektowa oraz agencja zarządzająca drukiem stosują wspólną cyfrową bazę danych (proces znany również pod nazwą zarządzania aktywami). Jednak aby upewnić się, że odtwarzane kolory będą zgodne z naszymi oczekiwaniami, musimy pójść krok dalej. W ostatnim czasie osiągnięto duży postęp w zakresie narzędzi, technik i technologii pomiaru, monitoringu, zarządzania oraz – co najważniejsze – odwzorowania kolorów. Pozostając na bieżąco w tym temacie, twórcy opakowań i właściciele marek mogą lepiej zagwarantować spójne i odpowiednie kolory w całym łańcuchu produkcyjnym. Dobra wiadomość jest taka, że następna generacja sprzętu, technik i technologii jest dostępna dla producentów opakowań i pozwala na usprawnienie i i uproszczenie procesów określania, komunikacji, mierzenia oraz zarządzania kolorem niezależnie od tego, jak złożony i rozległy jest łańcuch dystrybucji. Dzisiejsze podejście do kwestii zarządzania kolorem pozbawia cały proces emocji związanych z podejmowaniem decyzji odnośnie do kolorów, opierając się na analizie faktów oraz danych spektralnych w celu upewnienia się, że wszystkie zainteresowane strony korzystają z tych samych podstawowych informacji, rozumują tak samo i używają identycznego języka. Kolory można obiektywnie zatwierdzić w procesie kreacji i upewnić się, że są one osiągalne przy zastosowaniu pożądanych technologii drukowania i na danym podłożu. Rezultat końcowy? Brak niepożądanych niespodzianek oraz znacznie wydajniejszy i tańszy proces produkcyjny. Mówiąc krótko, upewnij się, że dbasz o następujące kwestie w swym łańcuchu dostaw: 1. Spełniaj oczekiwania klientów. Niekiedy, ze względu na stosowane materiały i procesy produkcyjne, nie jest możliwe pełne uzyskanie pożądanego wzorca kolorystycznego Master Standard na docelowym podłożu i wybraną techniką drukowania. „Zależne standardy” (Dependend Standards) z ustalonym, powtarzalnym i zaakceptowanym odchyleniem reprezentują „Master Standard”, czyli unikalną barwę zdefiniowaną spektralnie na referencyjnym podłożu, jednocześnie biorąc pod uwagę, jaki wpływ na ostateczny kolor ma wykorzystanie różnych podłoży i technik drukowania. Zależne standardy PantoneLIVE zapewniają optymalne rezultaty w druku aplikacji i gwarantują zgodność kolorystyczną niezależnie od upływu czasu i zmieniających się dostawców. Jeśli poziom zgodności nie spełnia oczekiwań klienta, można stworzyć kolory specjalne, które sprawdzają się w specyficznym zestawie odpowiednich warunków druku. 2. Kalibruj urządzenia wejściowe i wyjściowe. W większości przypadków współczesne urządzenia do pomiaru kolorów są w 100% cyfrowe. W praktyce stosuje się w nich bardzo niewiele komponentów analogowych, z wyjątkiem żarówek. Chociaż są one bardziej stabilne od swych analogowych poprzedników, ich tolerancja jest znacznie węższa i wymagają regularnej kalibracji, by nie wychodzić poza wyznaczony obszar. 3. Unikaj niespodzianek w procesach produkcyjnych. Efektywne działanie wymaga stosowania właściwych technik zarządzania kolorem. Oznacza to zapewnianie pomiarów spektralnych oraz porównywanie ich z akceptowanymi standardami na różnych etapach procesów produkcyjnych. Zdolność do zbierania, monitorowania, mierzenia i udostępniania danych dotyczących wydajności jest absolutnie kluczowa w zamkniętym obiegu, jakim charakteryzuje się ten workflow. 4. Przeprowadzaj regularną kontrolę procesów i jakościową. Niespójność barwy w cyklu życiowym produktu nie jest niczym niezwykłym w przypadku kolorów brandowych, zwłaszcza tych, które funkcjonują na rynku od dłuższego czasu. Kolory mogą zmieniać się z upływem czasu; różnice mogą być znaczące z uwagi na rodzaj stosowanej technologii drukowania, farby, podłoża oraz region, w którym wykonywane jest zlecenie. U konsumenta, który dokonuje wyboru produktu w ciągu sekund, różnice kolorystyczne mogą powodować wątpliwości odnośnie do jego jakości lub źródła pochodzenia. Każdy z elementów tego połączonego procesu ma swoje zalety, dostarczając właścicielom marek innowacyjne i przełomowe pod względem technologicznym narzędzia. W połączeniu działają one jeszcze silniej. Dlatego firma X-Rite zachęca do pozbycia się emocji i subiektywności z procesu zarządzania kolorem raz na zawsze. Odwiedzając stronę firmy dowiecie się Państwo więcej o tym, jak wspólnie możemy zrewolucjonizować sposób, w jaki uczestnicy procesu określają, monitorują, mierzą, zarządzają i odwzorowują kolor w oparciu wyłącznie o dane spektralne. Opracowano na podstawie materiałów firmy X-Rite