Paliwa kopalne oraz złoża metali kiedyś się skończą, ale my już dzisiaj powinniśmy sprawdzać i uczyć się, jak można zastąpić je surowcami odnawialnymi. Dzięki takiemu perspektywicznemu myśleniu będziemy mogli zabezpieczyć przyszłość nie tylko swoją, ale też kolejnych pokoleń. Kwestia ta dotyczy także biznesu spożywczego i opakowaniowego. W przyszłości wygrają producenci wykorzystujący opakowania wytwarzane z surowców odnawialnych, czyli takich,
które są w stanie szybko się odtworzyć.
Zielona przyszłość
Firma Tetra Pak, która z uwagą śledzi wyzwania i szanse stawiane przed producentami żywności oraz stara się znajdować rozwiązania pozwalające im sprostać, już wiele lat temu doszła do wniosku, że opakowania z surowców odnawialnych to przyszłość. Rozpoczęła więc pracę nad ich tworzeniem i może się już pochwalić pierwszymi sukcesami, np. pierwszym na świecie opakowaniem kartonowym do żywności składającym się w całości z surowców odnawialnych pochodzenia roślinnego oraz wprowadzeniem na rynek zamknięć, w których wykorzystano polietylen o wysokiej gęstości (HDPE) uzyskiwany z trzciny cukrowej. Firma wierzy, że zwiększenie zawartości surowców odnawialnych w jej opakowaniach jest nie tylko dobre dla środowiska, lecz także przyniesie wymierne korzyści jej klientom.
Tetra Pak nie tylko dostarcza kompleksowe rozwiązania do przetwarzania, pakowania i dystrybucji produktów żywnościowych, ale dba także, aby oferowane przez firmę rozwiązania były bardziej energooszczędne, zużywały mniej wody i zajmowały mniej miejsca, czyli były coraz bardziej ekonomiczne w użytkowaniu dla producentów żywności oraz miały mniejszy wpływ na środowisko naturalne. Jest to kolejny element strategii Tetra Pak, polegającej na zmniejszeniu oddziaływania działalności jej klientów na środowisko naturalne. Sama firma także podejmuje wiele inicjatyw na rzecz środowiska.
Ekożycie jest modne!
Już całe społeczności prowadzą w Polsce ekożycie – stało się ono bardzo modne, szczególnie w miastach. Ludzie starają się oszczędzać wodę i energię elektryczną, wybierając rozwiązania wodo- i energooszczędne, segregują odpady, zakładają kompostowniki i uprawiają założone przez siebie ogródki warzywne. Coraz częściej wybierają też produkty spożywcze, kierując się zasadami zdrowego żywienia oraz informacją, skąd pochodzą. Badania przeprowadzone przez GfK w 2014 roku wykazują, że 43% mieszkańców największych polskich miast woli produkty ekologiczne, a ponad połowa zwraca uwagę na zawartość tłuszczu i cukru decydując się na zakup produktów spożywczych. W ciągu trzech miesięcy poprzedzających badania 73% konsumentów zaopatrzyło się w ekoprodukt, uzasadniając swoją decyzję troską o zdrowie.
Ten trend jest kolejnym dowodem, że w świecie, w którym ekologia ma coraz większe znaczenie w życiu codziennym, biznes również musi przestawić się na „zielone” myślenie. Innowacyjne rozwiązania Tetra Pak doskonale wpisują się w dzisiejsze ekotrendy.
Zielone opakowania od Tetra Pak
Jednym ze sposobów na dotarcie do rosnącej grupy konsumentów, którzy posiadają wiedzę na temat ekologii i podejmują świadome wybory zakupowe, jest oferowanie rozwiązań pozwalających im wieść ekologiczny tryb życia. Takie podejście jest istotne także dla przemysłu spożywczego, który w najbliższych latach będzie musiał zmierzyć się ze zmianami w preferencjach konsumentów oraz nowymi trendami na rynku opakowań.
Aby pomóc swoim klientom odpowiedzieć na te wyzwania przyszłości, Tetra Pak już teraz inwestuje w stworzenie opakowań do żywności wyprodukowanych w 100% z surowców pochodzących z odnawialnych źródeł i odnosi pierwsze sukcesy. Przykładem jest karton Tetra Rex, który jako pierwszy na rynku składa się wyłącznie z surowców odnawialnych pochodzenia roślinnego. Mowa tu o biopolietylenie o niskiej gęstości (LDPE), który wykorzystano w opakowaniu w postaci folii oraz biopolietylenie wysokiej gęstości (HDPE) używanym w zamknięciach. Obydwa elementy wyprodukowano z trzciny cukrowej. Papier wykorzystywany w kartonach posiada certyfikat Forest Stewardship Council, organizacji gwarantującej, że pochodzi on z odpowiedzialnie zarządzanych i kontrolowanych lasów. Do 2020 roku firma planuje używać we wszystkich swoich opakowaniach wyłącznie celulozy z certyfikatem FSC.
Na uwagę zasługują też zamknięcia wykorzystywane w opakowaniach Tetra Pak, które mogą być wytwarzane z surowców odnawialnych. Dotychczas polietylen wykorzystywany do produkcji zamknięć pochodził głównie z paliw kopalnych, jednak dzięki współpracy firm Tetra Pak i Braskem bioodpowiednik tego materiału udało się pozyskać z trzciny cukrowej (fot. obok). W 2014 roku ponad 1,7 miliarda tego typu nakrętek trafi na światowe rynki, co oznacza wzrost o 45% w porównaniu do zeszłego roku.
Odpowiedzią Tetra Pak na potrzeby konsumentów w zakresie łatwego segregowania odpadów jest karton Tetra Top z odrywaną górną częścią. Opakowanie zostało zaprojektowane tak, aby maksymalnie ułatwić jego selektywną zbiórkę i recykling. Dzięki perforacjom w zewnętrznej warstwie papieru, z które-
go wykonano Tetra Top, można z łatwością oddzielić element z tworzywa i nakrętkę od reszty opakowania. W 2014 roku podczas gali World Beverage Innovation Awards opakowanie otrzymało tytuł „Najlepszy Karton”.
Natomiast opakowanie Tetra Top Carton Shot z otwarciem Lokka, które znajduje zastosowanie do całej gamy produktów sprzedawanych w małych pojemnościach i przeznaczonych do spożywania poza domem, ma najniższy na rynku ślad węglowy.
Jeszcze więcej dla środowiska
Wprowadzanie na rynek i promowanie opakowań oraz technologii, które mają wywierać coraz mniejszy wpływ na środowisko, to niejedyne działania Tetra Pak mające na celu ochronę środowiska. Dodatkowo firma dokłada wszelkich starań, aby na wszystkich poziomach jej działalności stosowane były rozwiązania przyjazne środowisku.
W ramach działań związanych z ograniczaniem emisji CO2 Tetra Pak postawił sobie za cel utrzymanie do 2020 roku emisji CO2 na poziomie z 2010 roku przy jednoczesnym wzroście produkcji. Osiągnięcia w tym zakresie w 2013 roku, potwierdzone przez niezależnych audytorów, dowodzą, że firma zmierza w tym kierunku.
W Polsce Tetra Pak poświęcił wiele uwagi recyklingowi kartonów, m.in. pomógł stworzyć Program REKARTON, podpisany pod patronatem ministra środowiska 2 lipca 2007 roku, który umożliwił stworzenie od podstaw pierwszego w Polsce systemu zbierania i recyklingu odpadów opakowaniowych po kartonach do płynnej żywności. Jego kontynuacją jest Dobrowolne Porozumienie REKARTON, podpisane z marszałkiem województwa mazowieckiego w ramach znowelizowanej ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Od początku istnienia programu do zeszłego roku zebranych zostało niemal 34 tysiące ton odpadów opakowaniowych po kartonach do płynnej żywności.
Innym przykładem działań prośrodowiskowych Tetra Pak może być współpraca z polskimi parkami narodowymi w ramach kampanii „Posadź drzewo dobrym zakupem”, której celem było odnawianie naturalnego drzewostanu w parkach narodowych w Polsce oraz promocja wśród społeczeństwa postawy zaangażowania w ochronę środowiska (www.posadzdrzewo.pl). Do końca 2013 roku firma posadziła w sumie około 550 tysięcy drzew na terenie pięciu parków narodowych.
Firma Tetra Pak wierzy również bardzo mocno w edukację ekologiczną „przyszłych dorosłych”, czyli dzieci, wspierając odpowiednie działania w tym zakresie. We współpracy z firmą zos-
tał na przykład stworzony materiał edukacyjny z filmami dla uczniów szkół podstawowych, który jest szeroko wykorzystywany na zajęciach szkolnych. Od początku programu zapoznało się z nim ponad 2 miliony uczniów. Więcej na temat programu można się dowiedzieć odwiedzając portal www.eko-fani.pl.
Lepsza pr
zyszłość dla wszystkich
W trosce o przyszłość Tetra Pak wraz z dostawcami, klientami oraz interesariuszami firmy kieruje całą branżę ku opakowaniom w 100% odnawialnym oraz przyjaznym dla środowiska technologiom przetwarzania i pakowania żywności. Zachęca też do odpowiedzialnego sięgania po zasoby naturalne Ziemi oraz dbania o jej środowisko, gdyż są to wyzwania przyszłości, do których należy się przygotowywać już dzisiaj.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Tetra Pak