Opakowanie, w którym dojrzewają sery
1 Jan 1970 12:29

Firma DSM jest twórcą rewolucyjnego rozwiązania o nazwie Pack-Age, nagrodzonego w organizowanym w Holandii konkursie „De Gouden Noot” (Złoty Orzech), promującym innowacyjne opakowania i uchodzącym za jeden z najbardziej wymagających w tym sektorze. Opakowanie wykonane z tworzywa Akulon poliamid 6 ma specyficzne własności: nie tylko stymuluje proces dojrzewania serów, ale potem dodatkowo utrzymuje ich świeżość. Jury złożone z 20 ekspertów z sektora opakowaniowego przyznało Pack-Age brązowy medal i uznało za najbardziej innowacyjną koncepcję opakowania dla sektora B2B, wybierając je spośród ostatecznej listy 10 finalistów. Pack-Age jest opakowaniem typu „ready-to-use”, które umożliwia naturalne dojrzewanie serom twardym i półtwardym do osiągnięcia pełnego aromatu. Zostało wykonane z tworzywa Akulon poliamid 6 o dużej wytrzymałości mechanicznej oraz doskonałych własnościach barierowych wobec tlenu, wilgoci oraz dwutlenku węgla. Dzięki nim Pack-Age przepuszcza dokładnie tyle wilgoci do wnętrza, ile jest potrzebne, by ser dojrzał w naturalnych warunkach i osiągnął pełnię smaku i jędrności. Dodatkowo opakowanie chroni przed rozwojem pleśni na powierzchni sera, przyczyniając się do powstania mniejszej ilości odpadów spożywczych. Onno Omta, prezes zespołu jurorów, podsumował kryteria wyboru: Pack-Age jest ważnym przykładem wartości dodanej, którą może oferować opakowanie, zwłaszcza w tak tradycyjnym sektorze jak przemysł serowy. Ta innowacyjna folia poprawia dojrzewanie sera, wydłuża czas przydatności do spożycia i redukuje straty produktu spowodowane przez nakładanie, a później usuwanie wierzchniej powłoki serowarskiej. Umieszczenie sera w „oddychającej” folii zamiast pokrywania go powłokami sprawia, że ma on wyższą wartość i jakość oraz zapewnia wyższy uzysk przy mniejszej ilości materiału. Pack-Age oferuje dodatkowo korzyści dla zrównoważonego rozwoju ze względu na mniejszą ilość odpadów oraz krótszy proces produkcji; co więcej, wartość sera jest wyższa dzięki poprawionemu procesowi dojrzewania.” Harrold Goertz, globalny menedżer ds. technologii produktu Akulon poliamid 6, powiedział: Pack-Age pokazuje naszą zdolność opracowywania inteligentnych rozwiązań dla opakowalnictwa. W przemyśle spożywczym ich rola staje się coraz bardziej niezastąpiona, w miarę jak zaczynają obowiązywać coraz surowsze regulacje prawne i przepisy. Jakość i zachowanie naszych polimerów stosowanych do produkcji folii barierowych i przepuszczalnych może wydłużyć przydatność produktów do spożycia, zmaksymalizować zysk oraz zmniejszyć straty żywności. Corstiaan Hooft, globalny menedżer ds. rozwoju nowego biznesu oraz dyrektor projektu Pack-Age, podkreślił znaczenie nagrody dla firmy DSM jako dowodu na jej potencjał tworzenia nowych rozwiązań. Wspólnie z naszymi kolegami z DSM z działów Inżynierii Tworzyw oraz Centrum Innowacji opracowaliśmy polimery i koncepcję opakowania, które zasługuje na opatentowanie. Pozyskaliśmy też dodatkową wiedzę i doświadczenie w zakresie koekstruzji od firmy Südpack, która pomogła nam wyprodukować Pack-Age. Konkurs „De Gouden Noot” jest organizowany przez Netherlands Packaging Centre (NVC) z myślą o wspieraniu innowacji w opakowaniach i zapakowanych produktach. Od czasu pierwszej edycji w 1958 r. o nagrody konkurowało ponad 2000 rozwiązań. W tym roku zgłoszono 40 innowacji, spośród których grupa 20 profesjonalistów reprezentujących wszystkie ogniwa łańcucha dostaw i recyklingu wybrała zwycięzców. Opracowano na podstawie informacji serwisu ceepacking.com