Packaging Innovations: 9. edycja potwierdziła ich renomę
1 Jan 1970 14:04

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ponad 200 wystawców z całego świata, 5200 zwiedzających z Polski i zagranicy, międzynarodowe kontakty biznesowe, solidna dawka fachowej wiedzy przekazana podczas trzech konferencji tematycznych oraz seminariów workShops – tak najkrócej można podsumować 9. edycję największych w Europie Środkowo-Wschodniej Międzynarodowych Targów Opakowań Packaging Innovations. 

Branżowe nowości i… wyjątkowa premiera

Targi Packaging Innovations od lat są doskonałą okazją do poznania najnowszych branżowych trendów. Nie sposób wymienić wszystkich nowości eksponowanych w tym roku na stoiskach. Dużym zainteresowaniem cieszyła się prezentowana przez firmę Seufert Transparente Verpackungen GmbH technologia Bio-PET – nowy materiał z surowców odnawialnych pozwalający na produkowanie transparentnych opakowań i oszczędzanie surowców przy kosztach na poziomie tradycyjnych opakowań transparentnych. Podczas wystawy swoją premierę miała kompaktowa składarko-sklejarka Fuga 150 firmy Intergrafix, która ma tylko 2,5 metra długości! To w 100% polska konstrukcja, która z powodzeniem może konkurować z urządzeniami światowych producentów. W pełni automatyczna, pozwala sklejać pudełka z prędkością ok. 5 tys. na godzinę. Już wkrótce może zrewolucjonizować park maszynowy firm, które produkują głównie krótkie serie opakowań.

W gronie wystawców pojawiły się m.in. firmy: Integart z prezentacją rozwiązań firm HP i Zünd dla przemysłu opakowań oraz do obróbki postfinishingowej (na stoisku stanęły drukarka wielkoformatowa HP Latex 375 i ploter tnący Zünd G3); a także 3M z ofertą taśm do mocowania płyt fleksograficznych oraz szerokiej gamy taśm uszczelniających, wyciszających i mocujących dla przemysłu opakowaniowego; Euroterm, który reklamował kleje, aplikatory klejowe oraz kompletne linie klejące; Reprograf promujący m.in. oprogramowania do zarządzania procesem kreacji opakowań firmy Dalim oraz maszynę FLEXOR xCUT, która daje możliwość połączenia druku cyfrowego Memjet z laminatorem, sztancą semirotacyjną i cięciem wzdłużnym; drukarnia fleksograficzna Fano z szeroką gamą etykiet dla wielu branż; firma Intrex pokazująca zarówno maszyny własnej produkcji, jak i rozwiązania firm HSM Systems oraz Domino; drukarnia Granpak prezentująca bogate portfolio opakowań wykonanych w technice offsetowej z tektury falistej i litej oraz tektury ka-szerowanej. Warto wymienić również obecność na targach firm: ATS-Tanner Banding Systems, Plus Digital, PC Print, Jurmet, Grawer, Scorpio, RPC, DS Smith, Bericap, Coffee Service, KDS, Krea, Karl Knauer oraz Merck. 

Efekt synergii

Targi Packaging Innovations to nie tylko wystawa branżowych nowości i okazja do nawiązania intratnych relacji biznesowych, ale również przestrzeń do dzielenia się wiedzą. Organizatorzy stale monitorują trendy i potrzeby zwiedzających, a zakres tematyczny tegorocznych wykładów w ramach seminariów workShops powinien zadowolić nawet najbardziej wymagających gości. Na czym polega sztuka uszlachetniania folią? Jak marki budują zaangażowanie pokolenia millenialsów za pomocą opakowania? Jak wykorzystać neuromarketing w badaniach opakowań? Czy wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w opakowaniach naprawdę się opłaca? To tylko wybrane zagadnienia, które poruszono podczas ponad 30 prelekcji, wygłoszonych przez znanych i cenionych specjalistów z branży. 

W trakcie targów odbyło się również 3. Forum Druku Cyfrowego, czyli spotkanie w całości poświęcone tematowi szeroko rozumianej personalizacji opakowań, przygotowane przez firmę Aniflex. W jego ramach uczestnicy wysłuchali prelekcji prowadzonych przez wybitnych specjalistów z branży opakowań współpracujących z Anifleksem, a także dra Marka Borowińskiego – eksperta w zakresie Visual Merchandisingu, Neuro Merchandisingu i zwiększania sprzedaży (prelekcja nt. tego, jak personalizowane etykiety i opakowania wpływają na sklep i jego sprzedaż) oraz Avgerinosa Chatzichrysosa, założyciela greckiej firmy opakowaniowej, który swój występ poświęcił tematowi personalizacji opakowań i etykiet dla światowych marek.

Ranking wiodących firm opakowaniowych w Polsce

Podczas tegorocznych targów ogłoszono wyniki pierwszego rankingu wiodących firm opakowaniowych w Polsce. Za jego przygotowanie odpowiadały Polska Izba Opakowań, Bank Zachodni WBK oraz firma Bisnode. Główne kryterium oceny stanowiła dynamika rocznych przychodów ze sprzedaży za ostatnie dwa okresy sprawozdawcze oraz osiągnięty zysk z prowadzonej działalności (na poziomie wyniku netto). 

Najbardziej dynamicznie rozwijające się firmy podzielono na 3 kategorie, w których 3 pierwsze miejsca zajęły:

– w kategorii duże firmy (sprzedaż większa niż 200 mln PLN):

1. miejsce: Zakład Produkcji Folii EFEKT PLUS Sp. z o.o.; dynamika sprzedaży 153% (opakowania z tworzyw sztucznych)

2. miejsce: FLEXPOL Sp. z o.o.; dynamika sprzedaży 118,9% (opakowania z tworzyw sztucznych)

3. miejsce: AMCOR TOBACCO PACKAGING POLSKA Sp. z o.o.; dynamika sprzedaży 118,8% (opakowania z papieru i tektury);

– w kategorii średnie firmy (sprzedaż w przedziale 40-200 mln PLN):

1. miejsce: ABCAN Sp. z o.o; dynamika sprzedaży 407% (opakowania z metali)

2. miejsce: AR CARTON KRAKÓW Sp. z o.o.; dynamika sprzedaży 151% (opakowania z papieru i tektury)

3. miejsce: MARPOL SA; dynamika sprzedaży 139% (opakowania z tworzyw sztucznych); 

– w kategorii mniejsze firmy (sprzedaż w przedziale 10-40 mln PLN):

1. miejsce: NOVO PAK Sp. z o.o.; dynamika sprzedaży 266% (opakowania z tworzyw sztucznych)

2. miejsce: FONTE Sp. z o. o.; dynamika sprzedaży 198% (opakowania z tworzyw sztucznych)

3. miejsce: ARPACK POLSKA Sp. z o.o.; dynamika sprzedaży 139% (opakowania z tworzyw sztucznych).

Badaniu poddano łącznie 1500 firm bezpośrednio związanych z branżą opakowań.

Młodzi, zdolni, kreatywni

Stały i niezwykle ważny element programu targów Packaging Innovations to konkurs organizowany w Strefie Studenta. Skierowany jest do młodych, zdolnych i kreatywnych projektantów, przed którymi otwiera szeroką gamę możliwości: przede wszystkim zaistnienia w branży oraz zdobycia cennych kontaktów biznesowych i pierwszych zleceń. 

Aby wziąć udział w konkursie, należało zaprojektować oraz wykonać prototyp innowacyjnego opakowania, które może zostać następnie wdrożone do produkcji. W tym roku do konkursu zgłoszono 23 projekty. W drugim etapie jury oceniało 9 prac. Po naradach pierwszą nagrodę przyznano Agnieszce Pluszczewicz, studentce Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, za nietypowe opakowanie na bakalie. Jury doceniło pomysłowość i funkcjonalność projektu.

Jestem w bardzo dużym szoku i ogromnie się cieszę. Tym bardziej, że swoją przygodę z branżą opakowań dopiero zaczynam. Do tej pory przez kilka lat zajmowałam się architekturą wnętrz i we wzornictwie opakowań stawiam pierwsze kroki. Uważam, że zwycięstwo w tym konkursie to dla mnie duża szansa. Ale nie tylko dla mnie – dla wszystkich, którzy brali w nim udział. Jest wiele firm poszukujących ciekawych rozwiązań i nietuzinkowych pomysłów, a tutaj możemy zostać zauważeni, zaś nasze portfolio docenione. Chciałam spróbować swoich sił i udało się! Kto wie, może będę się w tym kierunku rozwijać – mówiła tuż po ogłoszeniu wyników zwyciężczyni.

Targi rekomendowane przez wystawców 

Według opinii wielu wystawców Targi Packaging Innovations są najlepiej zorganizowaną i najważniejszą imprezą branży.

Z udziału w wystawie jesteśmy bardzo zadowoleni. Nigdy nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń co do organizacji wystawy czy obsługi. Bardzo atrakcyjna jest również lokalizacja targów – w centrum miasta. Naszą ofertę prezentujemy na Packaging Innovations nie po raz pierwszy, ale tegoroczna edycja jest najlepsza. Odwiedziło nas więcej klientów o uznanej marce, odbyliśmy również więcej spotkań, które już dziś uważam za bardzo owocne marketingowo. Czy w przyszłym roku będziemy obecni na targach? To pytanie retoryczne – nie może nas tutaj zabraknąć – podsumowała udział Drukarni Takt Joanna Stanowicka-Ozga, marketing manager.

W podobnym tonie wypowiadał się Marcin Weksler, business development manager z firmy EyeC Polska: To już trzecie targi Packaging Innovations, w których bierzemy udział. W tym roku mamy nowe stoisko i w innym miejscu się wystawiamy. Nasze wrażenia są bardzo dobre, tegoroczna edycja jest jeszcze lepsza od poprzedniej. Dostarczamy specjalistyczny, niszowy sprzęt. Nasi bezpośredni konkurenci w tym roku nie pojawili się na targach, w związku z tym cała uwaga zwiedzających skupiła się na naszej firmie, co pozwala nam budować przewagę konkurencyjną. Wytwarzamy systemy inspekcji wizyjnej i mamy dwie grupy klientów: odbiorców końcowych oraz producentów opakowań. Obydwie grupy korzystają z naszych rozwiązań i ich przedstawiciele są tutaj obecni. Widzimy coraz więcej wystawiających się firm. Spotykamy się z naszymi obecnymi i nowymi klientami, a jest ich więcej niż w roku ubiegłym. Poziom zdobytych kontaktów jest bardzo wysoki i istnieje realna szansa, że z tych spotkań urodzi się coś bardzo konkretnego, a rozmowy tutaj rozpoczęte zakończą się realizacją projektów biznesowych, tym bardziej, że znaczna część ubiegłorocznych dealów zamieniła się właśnie w konkretne projekty. Jestem przekonany, że firma EyeC w przyszłym roku również pojawi się na Packaging Innovations. Uważam, że to w tej chwili najlepsze targi branży opakowań.

Dla Zbigniewa Karapudy, dyrektora sprzedaży w firmie HKM, warszawskie targi to – z uwagi na brak miejsca na fizyczną prezentację urządzeń – przede wszystkim ważna platforma spotkań biznesowych. Pokazaliśmy nasz najmniejszy produkt, drukarkę do druku cyfrowego Trojan2, która była i tak jedną z największych maszyn na tych targach. Wiemy, że Trojan jest już dość znanym produktem i może nie była to sensacja, lecz ciągle odkrywamy jego nowe zastosowania; przykładowo technologia memjetowa znakomicie nadaje się do szybkiego, taniego zadruku niewielkich nakładów pudełek, opakowań kartonowych i opakowań w wysokiej jakości. Poza wspomnianą prezentacją na targach przeprowadziliśmy wiele rozmów na temat innych produktów w naszej ofercie, m.in. firm Edale, FFEI, GM, Hontec oraz Xaar.

Krzysztof Czerwiński, wiceprezes firmy WITT Polska, także docenia poziom tegorocznych targów. Patrząc na nowości, jakie pojawiają się w procesie pakowania, oraz na sam ten proces z perspektywy odbytych już targów nie można nie zauważyć, że cała impreza cieszyła się dość dużą popularnością. Zainteresowanie to przełożyło się na liczbę osób pojawiających się na targach również na naszym stoisku. Zaskoczeni byliśmy ilością osób zainteresowanych tego typu technologią kontroli produkcji, która, mimo że na razie nie jest jeszcze szeroko stosowana, w przyszłości będzie stanowić podstawę procesów produkcyjnych. Stąd nasza obecność na targach, która miała zainteresować klientów problemem kontroli i sprawdzania opakowań – co, jak sądzę, udało się w 100%. Firma pokazała najprostsze pod względem zasady działania urządzenia Leak Master Easy do kontroli szczelności różnych opakowań wykonanych z folii elastycznych, sztywnych, szklanych czy plastikowych butelek oraz puszek. 

Do poziomu organizacji targów zastrzeżeń nie ma również Katarzyna Kozińska z firmy API Folie Polska, choć przyznaje, że warto byłoby zastanowić się nad wydłużeniem godzin ich otwarcia dla klientów. Na Packaging Innnovations w Warszawie wystawiliśmy się po raz drugi i uznajemy je za najważniejszą imprezę, która pozwala na spotkanie wielu przedstawicieli świata opakowań z naszą firmą i jej ofertą. Nasze stoisko odwiedzali nie tylko przedstawiciele drukarń, ale także właściciele marek i agencje reklamowe, z którymi rozmawialiśmy o najnowszych rozwiązaniach technologicznych API w obszarze folii i laminatów z jednej strony, jak również trendów rynkowych, kreacji i wzornictwa opakowań oraz wdrażania odpowiednich materiałów wspierających sprzedaż różnych markowych produktów. Wielu odwiedzających chciało również spotkać się z Davidem Petersem, creative development managerem z centrali API Group i twórcą katalogu API Trend Folio (którego premiera miała miejsce w Warszawie). Przez dwa dni odbyliśmy wiele inspirujących rozmów i zapewne będziemy prezentować naszą nową ofertę na następnych targach w 2018 r.

Zofia Zagórska z firmy Łapiński podkreśla, że przedsiębiorstwo po raz pierwszy uczestniczyło w targach Packaging Innovations. Rok temu oglądaliśmy je z perspektywy zwiedzających; widząc, jak dużym zainteresowaniem cieszy się ta impreza, postanowiliśmy zainwestować w tym roku we własne stoisko. Liczba firm i osób, które nas odwiedziły, przerosła oczekiwania. Mieliśmy spotkania z przedstawicielami największych drukarń w Polsce stosujących technologię hot-stampingu; nie ze wszystkimi zdążyliśmy porozmawiać. Udział w targach to była zdecydowanie dobra decyzja. Już dziś możemy poinformować naszych klientów i partnerów biznesowych, że znajdą nas wśród wystawców także podczas kolejnej edycji Packaging Innovations. Firma promowała m.in. cylindryczne maszyny niemieckiej firmy SPM Steuer oraz tygle produkcji Kluge, a także nowe matryce mosiężne i usługę hotSprint optymalizującą proces hot-stampingu przy zachowaniu dotychczas używanych maszyn, narzędzi i materiałów. 

Paulina Barry z firmy Bogucki Folie chwali targi za organizację i przekonuje, że spełniły one wszystkie oczekiwania. Frekwencja w odniesieniu do zeszłorocznej edycji wydała nam się niższa, nie zmienia to jednak faktu, że zapytań było bardzo dużo i były mocno skonkretyzowane. Z roku na rok obserwujemy różne trendy w branży opakowań, jednak folia niezmiennie pozostaje w czołówce poszukiwanych materiałów opakowaniowych. Wiele rozmów, które miały miejsce podczas targów, przełożyło się na realne zamówienia i obietnicę dobrej współpracy. W tym roku postawiliśmy na promocję produktów przygotowanych z myślą o branży spożywczej, a w szczególności mięsnej oraz rybnej. Mowa tutaj np. o laminatach foliowych z wysoką barierą przeznaczonych do pakowania świeżego mięsa, drobiu czy ryb. Wiele zapytań od gości odwiedzających nasze stoisko dotyczyło równie folii PA/PE przeznaczonej do wytwarzania worków do próżniowego pakowania.

Po raz trzeci w warszawskich targach Packaging Innovations uczestniczyła firma HSM Polska, która zaprezentowała na swoim stoisku belownice do makulatury i folii. To jedne z nielicznych targów związanych z naszą działalnością, które rozwijają się z roku na rok. Obecna edycja potwierdziła tę tendencję i była dla nas bardzo udana pod względem ilości osób odwiedzających stoisko oraz pozyskanych nowych kontaktów – stwierdził z zadowoleniem Dariusz Mainka, kierownik działu sprzedaży urządzeń przemysłowych, który zapewnia, że jego firma pojawi się w roli wystawcy także w przyszłym roku.

Ewa Bieroń z firmy Alma Trend: Nasza firma pokazała w Warszawie specjalistyczne oprogramowanie EngView Package&Display Designer Suite do produkcji opakowań i systemów prezentacji POP/POS, z gotową bazą materiałów takich jak karton, tektura falista itd. Na stoisku gościliśmy też przedstawicieli firmy EngView, którzy prezentowali możliwości oprogramowania i na miejscu, na oczach klientów, tworzyli projekty opakowań zgodnie z ich oczekiwaniami. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii projektowania parametrycznego EngView umożliwia tworzenie kształtów oraz realistyczne ich modelowanie 3D. Oprogramowanie zintegrowane jest z pakietem Adobe Illustrator.

Wioletta Budzałek z firmy Polpak uważa, że 9. edycja targów była satysfakcjonującym i inspirującym wydarzeniem. Zwiedzającym prezentowaliśmy między innymi innowacyjne opakowania z aplikatorem dedykowane produktom sypkim, które są idealnym rozwiązaniem dla różnego rodzaju pudrów, talków czy nawet suchego szamponu. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również najnowsze opakowania – airlessy punktowe – idealne do pielęgnacji twarzy, zakończone nowatorskim aplikatorem umożliwiającym higieniczne i precyzyjne dozowanie kosmetyków. Targi były również okazją do nawiązania nowych kontaktów i spotkań z partnerami biznesowymi oraz klientami. Dobra organizacja wydarzenia, logistyka, duża liczba odwiedzających, nowe obiecujące kontakty to dla nas wystarczające powody do tego, by już dzisiaj potwierdzić udział w przyszłorocznej edycji targów.

Andrzej Rusek, kierownik produkcji w firmie Maga-Biotal: Na targach Packaging Innovations wystawialiśmy się już po raz czwarty i najnowsza edycja spełniła nasze oczekiwania. Zaproszeni przez nas klienci – obecni i potencjalni – chętnie odwiedzali firmowe stoisko, które dało nam możliwość prowadzenia rozmów oraz zaprezentowania w jednym miejscu wielu wzorów produkowanych przez nas opakowań. Jeśli chodzi o te ostatnie, to pokazaliśmy opakowania o pojemnościach od 5 ml do 1200 ml, znajdujące zastosowanie przede wszystkim w sektorach chemii gospodarczej, chemii samochodowej, kosmetyków, środków ochrony roślin i innych. Naszą nowością prezentowaną na targach była butelka o pojemności 800 ml; jej bardzo ciekawy design nadaje się do wykorzystania przez wiele branż. Zamierzamy pojawić się na Packaging Innovations również w przyszłym roku, do czego zachęcają dobra organizacja, minimum formalności podczas zgłoszenia firmy oraz elastyczność organizatorów.

Organizatorzy już dziś zapraszają na 10., jubileuszową edycję Międzynarodowych Targów Opakowań Packaging Innovations, która odbędzie się w dniach 10-11 kwietnia 2018 roku w EXPO XXI Warszawa.

Opracowanie: TK