PACKAGING SPECTRUM: Opakowania a rozszerzona rzeczywistość – cz. I – Wiktor Woytowicz, Joanna Kuzincow; STRESZCZENIE: W tekście zaprezentowano istotę i możliwe zastosowania tzw. rozszerzonej rzeczywistości (AR, Augmented Reality), dziedziny informatyki zajmującej się rozmaitymi sposobami łączenia świata rzeczywistego z elementami generowanymi komputerowo. Szczególnie skupiono się na zastosowaniach AR w opakowalnictwie: projektowaniu nowych obiektów, wprowadzaniu innowacyjnych elementów informacji i rozrywki dla konsumenta czy wreszcie badaniach rynku oraz komunikacji marketingowej. IN ENGLISH: Packaging and Augmented Reality, part I; ABSTRACT: The article presents the essence and possible ways of use of so-called Augmented Reality, science connecting real world with computer generated elements. It focuses especially on applications of AR in packaging industry and science: designing of new objects, introducing innovative elements of information and entertainment for consumer or finally market research and marketing communications.
1 Jan 1970 09:23
Rozszerzona rzeczywistość (AR, Augmented Reality) to dziedzina informatyki zajmująca się sposobami łączenia obrazu świata rzeczywistego z elementami stworzonymi komputerowo. Od 3D różni się przede wszystkim tym, iż jej celem nie jest stworzenie kompletnego świata wirtualnego, a jedynie uzupełnianie na różne sposoby znanej nam rzeczywistości [1]. Technologia nakładania zawartości dotyczyć może grafiki, filmów wideo czy dźwięku, ale także np. danych nawigacji Global Positioning System – GPS [2].
Prace nad AR rozpoczęto w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku na uniwersytetach Harwarda i Utah. W kolejnych latach badania w tej dziedzinie kontynuowano przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, włączyły się w nie między innymi Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) oraz amerykańskie lotnictwo – sama nazwa została wprowadzona przez koncern Boeinga i dotyczyła systemów identyfikacji elementów skomplikowanego okablowania [1].
Współcześnie badania naukowe obszaru Augmented Reality dotyczą przede wszystkim sposobów wykorzystania obrazów świata rzeczywistego poszerzonego o grafikę wygenerowaną technikami informatycznymi. Prace badawcze obejmują między innymi wykorzystanie systemów detekcji ruchu, rozpoznawania markerów o skomplikowanych kształtach oraz konstrukcji środowisk kontrolnych pracujących z dowolną liczbą sensorów i zamkniętych układów sterowania [1].
Podstawowe urządzenia służące doświadczaniu rzeczywistości rozszerzonej to komputer lub smartfon czy tablet z kamerą internetową i odpowiednią aplikacją. Wszystkie one pozwalają połączyć oglądany aktualnie obraz świata rzeczywistego – który staje się swoistą interaktywną platformą – z dodatkowymi treściami generowanymi komputerowo.
Rozszerzona rzeczywistość znajduje zastosowanie w wielu sferach życia – od zaawansowanej medycyny po rozrywkę. Jej elementy są obecne i dynamicznie rozwijane w dziedzinach takich jak miedzy innymi:
n skomplikowane obrazowanie medyczne – narządy wewnętrzne, badania mózgu (rys. 1.);
n motoryzacja i lotnictwo – instrumenty pokładowe, mieszane systemy nawigacji;
n nawigacja – w terenie czy wewnątrz budynków (rys. 2.);
n edukacja i rozrywka – wizualizacja obiektów, interaktywne mapy, rekonstrukcje historyczne, muzealnictwo;
n projektowanie trójwymiarowe obiektów różnego typu (rys. 3.)
n informacja i rozrywka – rzeczywistość mieszana;
n marketing – markery AR stosowane w komunikacji marketingowej czy badaniach zachowań konsumentów (rys. 4.).
W branży opakowań elementy rozszerzonej rzeczywistości pojawiać się mogą w trzech podstawowych zastosowaniach:
n projektowanie opakowań;
n dostarczanie konsumentowi dodatkowych informacji czy rozrywki – opakowanie staje się tu swoistym portalem, miejscem wejścia do wirtualnej rzeczywistości związanych z produktem stron internetowych czy aplikacji;
n badania marketingowe na kolejnych etapach cyklu życia produktu: od zaawansowanego projektowania trójwymiarowego (rozwiązanie takie w formie aplikacji stworzył i dostarczył swoim klientom – użytkownikom opakowań koncern Smurfit Kappa) po badanie reakcji konsumentów na wprowadzany czy też już obecny na rynku produkt.
We wszystkich tych dziedzinach zaobserwować można stały postęp i poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych oraz funkcjonalnych. Zapewniają one korzyści wszystkim ogniwom opakowaniowego łańcucha wartości, eliminując istniejące dotychczas przeszkody i ograniczenia, takie jak przede wszystkim wysokie koszty i czasochłonność, ale także trudności dotyczące właściwych sposobów użytkowania produktów.
Literatura
[1] Pardel Przemysław. 2009. Przegląd ważniejszych zagadnień rozszerzonej rzeczywistości. Studia Informatica 30 1 (82).
[2] Farmer Neil red. 2015. Innowacje w opakowanich żywności i napojów. Warszawa: PWN.
[3] strona internetowa: [http://trends.medicalexpo.com/project-45550.html], dostęp: maj 2016.
[4] strona internetowa: [https://www.emaze.com/@ACITZCZO/Augmented-Reality], dostęp: maj 2016.