Pandemia a zrównoważony rozwój 
1 Jan 1970 12:45

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Najnowsze badanie firm DS Smith i Ipsos MORI pokazuje, że choć pandemia koronawirusa doprowadziła do wykształcenia nowych nawyków zakupowych, to polscy konsumenci nadal priorytetowo traktują kwestię zrównoważonych opakowań. 85% z nich twierdzi, że chce kupować produkty, które wykorzystują minimum materiałów opakowaniowych. 

Ponad jedna czwarta przyznaje, że przestała kupować poszczególne marki, ponieważ ich opakowania nie były ekologiczne.

Wyniki najnowszego badania Ipsos MORI przeprowadzonego na zlecenie jednego z czołowych producentów opakowań – firmy DS Smith pokazują, że kupujący nadal traktują priorytetowo kwestię zrównoważonych opakowań. To oznacza, że mimo pandemii koronawirusa marki i detaliści nie mogą odkładać na bok wysiłków na rzecz ochrony środowiska. 

Badanie przeprowadzone przez DS Smith i Ipsos MORI, światowego lidera w dziedzinie badań rynkowych pokazuje, że pomimo globalnego kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa Polacy nadal zwracają uwagę na kwestie ekologii i ochrony środowiska. 

85% ankietowanych chce kupować produkty, które wykorzystują jak najmniej materiałów opakowaniowych, a 27% przyznaje, że całkowicie zaprzestało kupowania poszczególnych marek, ponieważ ich opakowania nie były ekologiczne. To oznacza, że choć nawyki zakupowe polskich konsumentów uległy zmianie, zrównoważony rozwój nadal ma dla nich kluczowe znaczenie.

Pandemia sprawiła, że 67% respondentów stara się spędzać jak najmniej czasu w sklepach i dlatego zwraca się w stronę internetu jako miejsca, gdzie chętnie robi zakupy. Ponad jedna trzecia (34%) osób kupujących online twierdzi, że otrzymała zamówione produkty zapakowane w sposób niezgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. 

Z kolei 23% zaprzestało zakupów u niektórych sprzedawców internetowych, ponieważ przesłane przez nich opakowania nie spełniały tych zasad. 

Przez ostatnie osiem miesięcy pomagaliśmy naszym klientom dostosować się do zmian w zachowaniach konsumenckich i stawić czoło wyzwaniom związanym z pandemią. Jako lider w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań opakowaniowych musimy zrozumieć, jak zmieniają się postawy konsumentów, aby móc jak najlepiej służyć pomocą naszym klientom i społeczeństwu. Najnowsze badanie nie tylko rzuca światło na zmiany wywołane przez pandemię, ale także pokazuje, na co polscy konsumenci zwracają uwagę przy robieniu zakupów. Okazuje się, że zrównoważony rozwój jest dla nich nadal kluczowy. Dlatego obecnie marki i sprzedawcy powinni stosować zrównoważone opakowania, aby zapewnić korzyści dla środowiska i konsumentów – skomentowała wynik badania Marta Jędrzejczak, kierownik ds. marketingu, DS Smith Polska. 

Higiena to kolejna obawa konsumentów – 58% respondentów twierdzi, że dokładnie myje ręce po dotknięciu zapakowanych produktów kupionych online. 30% szybciej wyrzuca opakowania i podkreśla przy tym, jak istotne jest dla nich uzyskanie widocznych, prostych informacji o sposobie utylizacji.

Obecnie 55% kupujących zwraca uwagę, by unikać produktów, które mogły być wcześniej dotykane i wybiera produkty z tyłu półki, których dotknięcie przez innych jest mniej prawdopodobne. 43% myje lub dezynfekuje również wszystkie niezapakowane przedmioty, takie jak owoce i warzywa, a 11% unika zakupu towarów luzem. 

W odpowiedzi na te dane firma DS Smith opracowała szereg nowych, innowacyjnych projektów opakowań, takich jak karbowane wytłaczanki na owoce i warzywa, ekopudełka na jajka oraz uchwyty na butelki i produkty mleczne. 

DS Smith spodziewa się, że w nadchodzących miesiącach wzrośnie zapotrzebowanie na nowe, zrównoważone rozwiązania w zakresie opakowań. Firma nadal ma zamiar stosować opracowane we współpracy z fundacją Ellen MacArthur „Zasady projektowania dla obiegu zamkniętego” (Circular Design Principles) podczas przygotowywania ekologicznych opakowań, tak aby sprostać nowym wyzwaniom rynkowym. 

Zasady odzwierciedlają cel DS Smith, jakim jest powtórne wykorzystanie opakowań i ich recykling oraz wskazują na dwa sposoby przyczyniające się do rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym. Taki cel został wskazany w niedawno opublikowanej strategii zrównoważonego rozwoju firmy: „Na teraz. I na przyszłość”. Główne kierunki działalności to oferowanie opakowań całkowicie nadających się do ponownego wykorzystania lub recyklingu oraz zastępowanie problematycznych tworzyw sztucznych bardziej ekologicznymi alternatywami.

Przytoczone dane pochodzą z badania konsumenckiego zorganizowanego przez DS Smith oraz firmę badawczą Ipsos MORI w dniach 24 września – 19 października bieżącego roku. Ipsos MORI przeprowadził wywiady internetowe na próbie 8500 dorosłych respondentów w wieku 18-65 lat w W. Brytanii, we Francji, w Polsce, Niemczech, we Włoszech, w Hiszpanii, Belgii, Danii, Finlandii, Holandii i Szwecji oraz z 500 dorosłymi osobami w wieku 18-55 lat w Portugalii. W Polsce badanie przeprowadzono na próbie 1000 osób. Dane zostały przeanalizowane pod względem wieku, płci, regionu i statusu zawodowego.

Na podstawie materiałów firmy DS Smith opracowała BZ