Papierowe opakowania napojów gazowanych?
1 Jan 1970 12:30

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W 2018 roku Coca-Cola ogłosiła globalną inicjatywę „Świat Bez Odpadów” (World Without Waste), w ramach której do roku 2030 chce pomóc zebrać i poddać recyklingowi ekwiwalent wszystkich butelek i puszek trafiających do konsumenta. Także do 2030 roku co najmniej 50% składu opakowań stanowić będą surowce wtórne. Koncern zobowiązał się również, że do 2025 roku wszystkie jego opakowania na całym świecie w 100% będą nadawać się do recyklingu. 

Firma Coca-Cola, która produkuje zawrotną liczbę 12 miliardów plastikowych butelek rocznie, od dłuższego czasu angażuje się w projekty mające na celu stworzenie rewolucyjnych, w pełni przyjaznych środowisku opakowań. Mowa m.in. o PlantBottle – butelce z PET, która w 30% jest wytworzona z surowców pochodzenia roślinnego i w 100% nadaje się do recyklingu. Jednym z ostatnich przedsięwzięć koncernu Coca-Cola jest dołączenie do grona firm współpracujących z Paboco (Paper Bottle Company), wynalazcą i producentem papierowych butelek.

Idea butelki z papieru

Paboco (skrót od The Paper Bottle Company) to duński start up, który prace nad innowacyjną papierową butelką rozpoczął w 2015 roku. Ambicją Paboco jest stworzenie pierwszej w swoim rodzaju w pełni biodegradowalnej i nadającej się do recyklingu butelki papierowej, którą można wykorzystać jako opakowanie do napojów czy produktów kosmetycznych.

W tym celu Paboco nawiązała współpracę z cenionymi firmami: działającą w branży opakowań papierowych BillerudKorsnäs oraz specjalizującą się w produkcji butelek Alpla. Wspólnie z Coca-Cola, Carlsbergiem, L'Oreal i Absolutem stworzyły one tzw. Pioneer Community, czyli związek „pionierów”, którzy przy wspólnej realizacji koncepcji papierowej butelki połączyli wiedzę na temat produkcji i marketingu napojów z doświadczeniem w zakresie materiałów, wzornictwa i technologii pakowania. Pioneer Community to nie tylko sposób na wymianę doświadczeń, ale także dążenie do dostosowania innowacyjnych koncepcji do rzeczywistych potrzeb producentów i konsumentów.

Na początku drogi

Naszym celem jest stworzenie papierowej butelki, którą będzie można poddawać recyklingowi tak jak każdy inny rodzaj papieru, a ten prototyp to pierwszy krok na drodze do jego osiągnięcia. Papierowa butelka otwiera zupełnie nowy świat możliwości, a my jesteśmy przekonani, że odegra dużą rolę w przyszłości – mówi Stijn Franssen, kierownik ds. badań i rozwoju innowacji opakowaniowych w Coca-Cola EMEA.

Czy zatem już wkrótce będzie można kupić napoje Coca-Cola w papierowej butelce? Technologia wytwarzania papierowych butelek jest jeszcze na wczesnym etapie rozwoju. Przed ich producentami w dalszym ciągu stoją wyzwania projektowe. Z pewnością konieczne będzie wprowadzanie dalszych ulepszeń, zarówno w samym projekcie, jak i w gamie zastosowanych materiałów. Jednym z najważniejszych wyzwań jest dostosowanie wszystkich parametrów do produkcji na dużą skalę.

Prototyp pierwszej generacji składa się z papierowej skorupy z nakrętką wykonaną wyłącznie ze zrecyklowanego tworzywa oraz linera (wyściółki) pokrywającego wewnętrzne ścianki. Następnym krokiem, jak podkreśla Franssen, jest stworzenie papierowej butelki bez linera. Jego zespół prowadzi zaawansowane testy laboratoryjne w brukselskim centrum badań i rozwoju należącym do firmy Coca-Cola, sprawdzając zachowanie butelki, jej trwałość oraz zdolność przechowywania napojów w różnych warunkach. 

Zastanawiamy się również, jak nasi konsumenci zareagują na papierową butelkę. Rozważamy takie kwestie jak: kiedy i gdzie można byłoby ją sprzedawać oraz jak można ją poddać recyklingowi. Butelkę należy zbadać z każdej strony, aby mieć pewność, że projektujemy ją najlepiej, jak to tylko możliwe. To wszystko jest częścią naszej drogi do znalezienia najbardziej zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych, tak by ludzie mogli cieszyć się naszymi napojami w sposób odpowiedni dla nich i dla naszej planety – mówi Stijn.

Papier pełen zalet

Surowiec, jakim jest papier, posiada wiele zalet – jest wytwarzany z zasobów odnawialnych, a zatem zwiększenie podaży opakowań z papieru ogranicza naszą zależność od zasobów kopalnych wykorzystywanych w produkcji opakowań z plastiku. Cechami charakterystycznymi papieru są również elastyczność i wytrzymałość, dlatego papierową butelkę będzie można wykorzystać zarówno do napojów gazowanych, jak i niegazowanych. Paboco widzi również jej potencjał w innych branżach, np. kosmetycznej – o ile naturalnie spełni identyczne, surowe standardy bezpieczeństwa, jakie stawiane są innym opakowaniom w każdej z branż. 

Michael Michelsen, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Paboco podkreśla, że projekt jest ciągle we wczesnej fazie realizacji. Koncentrujemy się na kilku różnych obszarach rozwoju, ale wszystkie są zbieżne z naszą wizją stworzenia butelki nadającej się w 100% do recyklingu, wykonanej z materiałów pochodzenia biologicznego – mówi. – To może być prawdziwy przełom w kwestii zrównoważonego rozwoju branży (…). 

Pioneer Community to naturalny kolejny krok do zrealizowania naszego celu, jakim jest dokonanie trwałej zmiany na drodze współpracy i pozyskiwania wiedzy od międzynarodowych marek, tak by nasze innowacje odpowiadały rzeczywistym potrzebom producentów i konsumentów – dodaje Michelsen. – Wierzymy, że zorganizowanie takiej społeczności pomoże w zapewnieniu tak potrzebnego wglądu i wskazówek, które pomogą w dalszym rozwoju koncepcji na skalę przemysłową. 

Wierzymy również, że może ona pomóc w rozwiązaniu problemów technicznych, opierając się na wspólnych doświadczeniach w rozwoju i posuwając nas naprzód.

Na podstawie materiałów firmy Coca-Cola opracował TK