PepsiCo działa z impetem
1 Jan 1970 12:49

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W ostatnich tygodniach firma PepsiCo poinformowała, że wprowadza na polski rynek – jako pierwszy w naszej części Europy – nowe butelki na herbaty mrożone Lipton Ice Tea wykonane w całości z PET pochodzącego z recyklingu. Globalny koncern podejmuje wiele działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, także w dziedzinie opakowań – mówi Witold Kazubek, koordynator ds. ochrony środowiska w zakładzie napojowym PepsiCo w Michrowie.

Ograniczenie emisji CO2 i zwiększenie skali wykorzystania opakowań z rPET to tylko dwa z wielu zrównoważonych celów, które stawia sobie PepsiCo w niedawno zaprezentowanym Raporcie nt. Zrównoważonego Rozwoju 2019. Jaka motywacja stoi za tymi działaniami? 

Witold Kazubek: Starania PepsiCo zmierzające do stworzenia bardziej zrównoważonego systemu produkcji żywności stanowią znaczący element szerszej wizji firmy na rzecz przyspieszonego, lecz zrównoważonego rozwoju, określanego mianem Winning with Purpose. W ramach tej strategii PepsiCo dąży do uzyskiwania lepszych wyników przy uwzględnieniu celów społecznych i środowiskowych we wszystkich kluczowych obszarach prowadzonej działalności. 

Aktualne oczekiwania dotyczące globalnego otoczenia i rozwoju społecznego w sposób bardzo wyraźny ujawniają konieczność przeprowadzenia zmian systemowych. Jako światowy lider w dziedzinie produkcji żywności i napojów PepsiCo ma obowiązek wykorzystywać skalę swojego działania i posiadane wpływy na rzecz podejmowania długofalowych wyzwań, w tym m.in. reagowania na zagrożenia związane z systemem produkcji żywności, który w rezultacie trwającej pandemii koronawirusa został poddany jeszcze większej presji. 

Wspomniany raport prezentuje „postępy firmy w realizacji zrównoważonych celów oraz potwierdzenie jej planów, które wspierają tworzenie bardziej proekologicznego systemu żywnościowego”. Jak ważnym elementem działań firmy w tym zakresie są opakowania produktów?

Witold Kazubek: W PepsiCo zdajemy sobie sprawę z naszego obowiązku włączenia się w rozwiązanie kryzysu dotyczącego plastiku i opakowań plastikowych. Od kilku lat aktywnie poszukujemy sposobów, jak ograniczyć jego ilość wykorzystywaną w naszych procesach, dążymy do przetwarzania jeszcze większej jego ilości, aby możliwe było używanie coraz większej ilości przetworzonego plastiku w produkowanych przez nas opakowaniach, a także do tworzenia nowych koncepcji opakowań, które zapewnią alternatywy dla plastiku jednorazowego użytku. Jedną z takich koncepcji jest np. szeroko opisywana ostatnio w mediach butelka w 100% wykonana z papieru, niezawierająca tworzyw sztucznych, wykonana w całości z pozyskiwanego w sposób zrównoważony drewna i w 100% poddająca się recyklingowi. Będzie spełniała normy bezpieczeństwa żywności, bez uszczerbku dla jakości produktu.

Wśród naszych celów do roku 2025 znajduje się zaprojektowanie wszystkich opakowań w taki sposób, aby nadawały się do ponownego przetworzenia, kompostowania lub były biodegradowalne, a także wykorzystanie co najmniej 50% przetworzonego plastiku w opakowaniach napojowych na terenie UE do roku 2030, przy czym cel na poziomie światowym wynosi 25% przetworzonego plastiku we wszystkich opakowaniach do roku 2025. 

W ubiegłym roku firma ogłosiła, że zamierza do 2025 r. zmniejszyć o 35% wykorzystanie tworzyw pierwotnych w opakowaniach swych napojów. Czy może Pan podać więcej szczegółów na temat tych planów i działań prowadzących do ich realizacji? 

Witold Kazubek: Według badań aż 55% Polaków wymienia zanieczyszczenie środowiska jako jedno z największych zagrożeń dla świata. Dlatego stale realizujemy nasze plany i zamierzenia dotyczące recyklingu opakowań. Czas na działanie jest tu i teraz, stąd nasza decyzja, aby wprowadzić na polskim rynku nowe opakowania dla marki herbaty mrożonej – Lipton Ice Tea, które są wykonane w 100% z rPET. Polska jest pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym Lipton Ice Tea rezygnuje z wykorzystania tworzyw pierwotnych przy produkcji butelek, zastępując je rPET. Już od lipca br. w sklepach pojawiły się butelki z przetworzonego plastiku o pojemności 1,5 l, ale najpóźniej do końca roku wszystkie opakowania Lipton Ice Tea będą wykonane w 100% z rPET. 

Również pozostałe nasze napoje, w tym Pepsi, Mirinda czy 7Up, stopniowo będą produkowane w butelkach wytwarzanych z rPET. Jeszcze w tym roku większość naszych opakowań będzie zawierała 50% plastiku pochodzącego z przetworzenia. Jest to długotrwały proces, ale jego zwieńczeniem będzie 100% rPET we wszystkich markach PepsiCo w Polsce. 

Jakie działania podejmuje PepsiCo w celu zwiększenia skali odzysku swych zużytych opakowań? 

Witold Kazubek: Kwestia opakowań to jednak tylko jeden z istotnych obszarów, które zapewnią bardziej zrównoważoną działalność. Tak samo ważne jest, aby produkowane przez nas opakowania były zbierane i przetwarzane w odpowiedni sposób, dlatego angażujemy się w programy mające na celu promowanie i edukowanie konsumentów w obszarze zbiórki i recyklingu opakowań plastikowych, a także w finansowanie systemów zbiórki tworzyw sztucznych na terenie całej Europy. W Polsce PepsiCo w ramach programu rozszerzonej odpowiedzialności producenta bierze udział w programie „Działaj z imPETem”, który pomaga tworzyć i finansować system zbiórki materiałów plastikowych. Program prowadzony jest wraz z innymi przedsiębiorstwami z branży przez Rekopol, Organizację Odzysku Opakowań. Jego celem jest zwiększenie poziomu zbiórki butelek PET i poddanie ich recyklingowi, a także edukacja, przede wszystkim dzieci i młodzieży, w zakresie odpowiedniego segregowania odpadów, tak aby zwiększyć ilość odzyskiwanego materiału i zmniejszyć emisję CO2. W minionym roku projekt przyczynił się do wzrostu recyklingu w systemie Rekopolu butelek PET o 30%, a działania edukacyjne objęły 120 tys. dzieci oraz 2000 szkół. 

Na terenie Europy włączamy się w wiele inicjatyw angażujących konsumentów w ponowne przetwarzanie plastiku. Zalicza się do nich opisywany już wyżej polski program rozszerzonej odpowiedzialności producenta pod nazwą „Działaj z imPETem”. Oprócz tego w innych krajach działają lokalne programy mające na celu zwiększenie skali odzysku zużytych opakowań. We Francji kampania konsumencka „Vous tirez, nous recyclons” podkreśla znaczenie sortowania odpadów, aby umożliwić uzyskanie 100% poziomu ponownego przetwarzania butelek plastikowych. W Austrii akcja prowadzona jest pod hasłem „Jede Dose zaehlt” (Liczy się każda puszka); jest ona komunikowana na opakowaniach produktów i ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie recyklingu. Dodatkowo podejmujemy też akcje doraźne, jak np. specjalne działania w obszarze recyklingu podczas finału Ligi Mistrzów UEFA, kiedy to zachęcaliśmy fanów do ponownego przetwarzania butelek Pepsi MAX oraz opakowań chipsów Lay’s, umożliwiając im jednocześnie głosowanie na drużynę, która ich zdaniem powinna wygrać.

Autorzy Raportu nt. Zrównoważonego Rozwoju oceniają, że odpady opakowaniowe stanowią globalny problem, który wymaga szczególnie szybkiego rozwiązania, i wymieniają trzy działania, które do tego doprowadzą (redukcja, recykling, przemyślenie na nowo). Czy mógłby Pan wypełnić te słowa treścią i wyjaśnić, na czym będą polegać te działania?

Witold Kazubek: W obszarze „Redukcja” PepsiCo podejmuje działania mające na celu opracowanie opakowań, które będą łatwiejsze do ponownego przetworzenia. Szacujemy, że około 90% wszystkich naszych opakowań po napojach na całym świecie nadaje się do ponownego wykorzystania. Z uwagi na fakt, że niektóre elementy opakowań mogą być nieco trudniejsze w procesie ponownego przetwarzania, nasz zespół B+R stale pracuje nad rozwiązaniem tego zagadnienia. Na wybranych rynkach stajemy przed konkretnymi wyzwaniami, a na niektórych podjęliśmy decyzję o przejściu z etykiet termokurczliwych na butelkach na etykiety okólne, które przyczynią się do poprawy poziomu przetwarzania.

PepsiCo prowadzi ponadto programy pilotażowe w obszarze nadających się do kompostowania opakowań przekąsek w niektórych częściach świata, współpracuje także z innymi firmami w ramach NaturALL Bottle Alliance, aby opracować w pełni nadające się do recyklingu, w 100% odnawialne butelki. Opakowania nadające się do kompostowania na chwilę obecną nie będą rozważane jako docelowe rozwiązanie na terenie Europy.

W ostatnich latach znacznie ograniczyliśmy wagę preform, testujemy coraz lżejsze folie opakowaniowe (w tym w części pochodzące z recyklingu), butelki szklane, opakowania tekturowe. W 2019 roku 70% papieru używanego do produkcji tektury wykorzystywanej w naszych zakładach pochodziło z recyklingu. Wszystkie opakowania kartonowe posiadają certyfikat FSC – Forest Stewardship Council.

Na terenie UE PepsiCo podejmuje działania w kierunku zwiększania ilości butelek poddawanych ponownemu przetworzeniu. Oczywiście mamy świadomość, że zrównoważone opakowanie to tylko jeden z obszarów, na którym należy skupić uwagę, aby stworzyć funkcjonalny system obiegu tworzyw. Tak samo ważne są zbiórka i wprowadzanie opakowania z powrotem do systemu ponownego przetwarzania. W ramach rozszerzonej odpowiedzialności producenta uczestniczymy w wielu programach, które do tej pory przyczyniły się do stworzenia i sfinansowania systemów zbiórki opakowań plastikowych na terenie całej Europy, a ponadto uczestniczymy w programach mających na celu promocję i zaangażowanie konsumentów w proces zbiórki opakowań.

W kontekście współpracy branżowej na drodze do poszukiwania nowych sposobów odzyskiwania opakowań PepsiCo również podejmuje szereg działań. Jesteśmy głównym partnerem New Plastics Economy, ogólnoświatowej inicjatywy, której celem jest osiągnięcie poziomu 70% w obszarze ponownego przetwarzania wszystkich opakowań plastikowych. PepsiCo zainwestowało ponadto w Alliance to End Plastic Waste (Sojusz na rzecz wyeliminowania odpadów plastikowych), pozarządową organizację non-profit, która zebrała 1,5 mld dolarów w celu stworzenia nowych koncepcji mających na celu wyeliminowanie odpadów plastikowych.

Dziękuję za rozmowę.

Opracował TK