Pięć korzyści z automatyzacji procesów pakowania
1 Jan 1970 13:47

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Od pewnego czasu w wielu sektorach przemysłu popularność zyskuje obco brzmiąca nazwa „platforma connected worker”. To rozwiązania z obszaru „rzeczywistości rozszerzonej” (AR), które wykorzystują przestrzenne mapowanie i śledzenie otoczenia w czasie rzeczywistym oraz przetwarzanie danych w chmurze w celu zapewnienia efektywnej komunikacji wszędzie tam, gdzie wymagana jest bliska współpraca między pracownikami. Z jej możliwości korzystają również firmy logistyczne i pakujące.

„Connected worker” to inaczej pracownik wykorzystujący potencjał nowoczesnych technologii cyfrowych, a platforma „connected worker” oznacza wspólne środowisko ludzi i maszyn oraz oprogramowania zintegrowanego ze środowiskiem firmy. Aby ją wdrożyć, nie potrzebujemy rozwiązań rodem z sci-fi; do włączenia pracowników w informatyczny krwioobieg firmy wystarczą stare dobre tablety i smartfony połączone z platformą do zarządzania w chmurze. 

Jak wynika z szacunków, globalny rynek rozwiązań cyfrowych tego typu osiągnie do 2027 r. wartość ponad 13,1 mld dolarów, ponieważ w wielu branżach – m.in. produkcyjnych, budowlanych i górniczych – doceniono zapewnianą przez nie wygodę. 

Zwiększona mobilność

Platforma „connected worker” umożliwia członkom zespołu stały kontakt z menedżerami wyższego szczebla. Ci, nawet jeśli są oddaleni od stanowiska pracy podwładnych, mają zapewniony bieżący wgląd w ich działania. Przełożony nie musi być obecny na miejscu, aby nadzorować i udzielać instrukcji w procesie pakowania. 

Z platformy można korzystać za pośrednictwem smartfonów, systemów komputerowych i tzw. wearables, czyli urządzeń noszonych na ciele. Niezależnie od liczebności pracowników takie rozwiązanie wspiera realizację i zarządzanie zleceniami roboczymi, ocenę danych w terenie oraz wdrażanie usprawnień w pracy załogi. Znakomicie sprawdza się również w sytuacjach awaryjnych (np. pandemia).

Integracja w czasie rzeczywistym

Platforma łączy różne technologie działające w ramach Przemysłu 4.0. Pozwala stworzyć system zdolny do natychmiastowej reakcji, który wymienia dane z maszynami i innymi inteligentnymi urządzeniami w czasie rzeczywistym. Przykładem może być łączność między robotami pakującymi sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Przesyłają one dane na bieżąco i dzięki temu zwiększają prędkość oraz wydajność produkcji. Do tych samych danych dostęp mają menedżerowie i pracownicy, zyskując możliwość bieżącego podglądu, na jakim etapie realizacji znajduje się proces pakowania. Z kolei pracownicy mogą śledzić wszystkie swoje zadania i terminy oraz odpowiednio nimi zarządzać.

Poprawa jakości produktu

Standaryzacja danych odgrywa istotną rolę w optymalizacji jakości pracy i eliminacji niejednoznaczności: gdy pracownicy wiedzą, jakie kroki należy podjąć, postępują zgodnie z właściwymi protokołami. Przykładowo: w procesach pakowania pracownicy mogą w każdej chwili uzyskać łatwy dostęp do instrukcji postępowania, dzięki czemu nie pomijają żadnego kroku, który może wpłynąć na obniżenie jakości procesu pakowania.

Innym problemem, który może mu zagrozić, jest słaba komunikacja. Ale platforma „connected worker” usprawnia łączność między członkami zespołu. Dzięki temu mogą oni nawiązywać bez problemu kontakt i wspólnie tworzyć usprawnienia w procesie pakowania.

Platforma eliminuje również ryzyko powstawania tzw. blind spots, czyli nieuświadomionych błędów, dzięki tworzeniu i przesyłaniu danych w czasie rzeczywistym. Podczas pracy operatorów zaawansowana technologia zbiera dane pierwotne i przekształca je w ustrukturyzowaną formę. W ten sposób zyskujemy kompletną widoczność procesu – co stanowi niezbędny element poprawy jakości pracy.

Większe bezpieczeństwo

Branża opakowaniowa rozwija się w szybkim tempie, a wraz z nią potrzeba zapewnienia wyższych standardów bezpieczeństwa w firmie. Pracownicy w działach zajmujących się procesami pakującymi mogą być narażeni na większe ryzyko urazów oczu z powodu drobnych cząsteczek zawieszonych w powietrzu, utratę słuchu, urazy pleców czy rany lub złamania powodowane przez spadające przedmioty. 

Można uniknąć wspomnianych niebezpieczeństw dzięki zapewnieniu odpowiednich szkoleń BHP, ale również poprzez wdrożenie platform informatycznych. Taka platforma służy wymianie informacji na temat właściwego korzystania z maszyn pakujących i zwiększa bezpieczeństwo pracowników. 

Platforma jest również odpowiedzialna za udostępnianie list kontrolnych oceny ryzyka, które pracownicy muszą wypełnić podczas obsługi ciężkich maszyn. Gdy każdy pracownik będzie przestrzegał zasad bezpieczeństwa, wskaźnik wypadków w firmie znacznie się zmniejszy – większość wypadków przemysłowych zdarza się bowiem z powodu ludzkich błędów.

Zaangażowanie i motywacja pracowników

Firmy dbające o motywację swych pracowników notują średnio o 27% wyższe zyski. Świadomość, że ich praca przynosi oczekiwane efekty, również przyczynia się do pełnego zaangażowania pracowników w ich obowiązki. 

Platformę „connected worker” można wykorzystać do wymyślania wyzwań angażujących i motywujących zespół, które będą opierać się na realizacji „misji” i ich odpowiednim nagradzaniu. Sprzyja to tworzeniu zdrowego – a jednocześnie konkurencyjnego – środowiska pracy. Na przykład wyzwania mogą obejmować konkursy na to, kto przygotuje więcej przesyłek, kto szybciej zakończy przygotowanie paczki lub czyja paczka pokona większy dystans podczas transportu.

Podnoszenie efektywności

Platforma „connected worker” jest ściśle powiązana z koncepcją Przemysłu 4.0, która zapewnia regularny przepływ w ramach firmy danych niezbędnych do realizacji kluczowych zadań w codziennych procesach. Działy opakowań mogą wykorzystać ją do poprawy wydajności w procesach, zwłaszcza przez umożliwienie ciągłej komunikacji między pracownikami zdalnymi i pracującymi na miejscu.

Platforma zwiększa mobilność, zapewnia integrację w czasie rzeczywistym i natychmiastowy dostęp do zasobów. Firmy mogą również użyć platformy do prowadzenia szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i zwiększania zaangażowania pracowników. Dzięki niej firmy pakujące mogą usprawnić swoje działania na miejscu w bardziej efektywny sposób.

Opracowano na podstawie materiałów z serwisu „Packaging Digest”

Tłumaczenie: TK