Pierwsze amerykańskie wino w butelkach z tektury
1 Jan 1970 10:38
Amerykański producent wina Truett-Hurst z Kalifornii we współpracy z brytyjską firmą opakowaniową GreenBottle z początkiem listopada wprowadził na rynek pierwszą na amerykańskim rynku tekturową butelkę na wino.
„Papierowy chłopiec” („PaperBoy”) to butelka, do której nalewane są wina spełniające reguły apelacji (czyli produkowane wedle ściśle określonych reguł technologicznych) z winorośli uprawianych w regionach Mendocino oraz Paso Robles i pochodzące z winiarni należącej do Virginii Marie Lambrix. Dwa pierwsze trunki, które trafiły do butelek z papieru, to 2012 Paso Robles Red Blend oraz 2012 Mendocino Chardonnay. Lambrix traktuje wynalazek z dużym entuzjazmem: W Truett-Hurst wierzymy, że jeśli jakość wina przekroczy oczekiwania konsumentów, wówczas nowe i nowatorskie opakowanie stanie się bardziej powszechne – twierdzi.
PaperBoy to owoc pracy projektanta Kevina Shawa z firmy Stranger&Stranger oraz designerów z firm Truett-Hurst i GreenBottle. Butelka jest wykonana ze skompresowanego papieru z odzysku i zadrukowana atramentami pozbawionymi trujących związków chemicznych. Wewnętrzna strona pojemnika została pokryta ultracienką warstwą tworzywa, używaną dotychczas w kartonach na wino. Projekt przeszedł serię wyczerpujących testów dowodzących, że butelka z tektury jest w istocie lepsza od tradycyjnej szklanej. Opakowanie jest nie tylko siedem razy lżejsze, ale dodatkowo można je przechowywać nawet przez trzy godziny w kubełku na lód bez obawy, że się rozpadnie. Co więcej, papierowa butelka – jak twierdzi GreenBottle – utrzymuje niską temperaturę wina dłużej niż szklana.
Wiemy, że konsumenci docenią bezpieczeństwo transportu oraz unikalną łatwość nalewania, podobnie jak poprawione własności izolacyjne, czyli wszystko to, co czyni produkt doskonałym wyborem do konsumpcji domowej – mówi Mark Eaves, dyrektor zarządzający firmy GreenBottle, która od ponad roku sprzedaje na rynku brytyjskim ekologiczne opakowania takie jak butelki na mleko, soki, a nawet domowe środki czyszczące.
Nie tylko ekologia
Odpady opakowaniowe stanowią coraz poważniejszy problem we współczesnych społeczeństwach, również w sektorze winiarskim. Jak podaje internetowy serwis wrap.org.uk, każdego roku na całym świecie konsumowanych jest ok. 17,5 mld butelek wina, które po wypiciu przekładają się na 8,75 mld ton zużytego szkła – czyli więcej niż w przypadku jakiegokolwiek innego produktu w sektorze żywności i napojów.
Wprowadzając na rynek tekturową butelkę, Truett-Hurst wpisuje się w dominujące obecnie ekotrendy. Opakowanie zapewnia wygodny oraz przyjazny dla środowiska sposób przechowywania i transportu wina – jest lżejsze od szklanych butelek, jego produkcja wymaga zużycia mniejszej ilości energii i ogranicza emisję dwutlenku węgla w porównaniu z wytwarzaniem szkła, a po zużyciu jest łatwe do ponownego przetworzenia (również tworzywo przeznaczone na wewnętrzną warstwę izolacyjną, które nadaje się do wykorzystania w programach gospodarki odpadami komunalnymi). W efekcie emisja niebezpiecznych substancji do środowiska w całym procesie życia produktu: od wytworzenia po recykling jest znacząco niższa niż w przypadku szkła. Nawet transporter na 12 butelek wina został wykonany ze zrecyklowanego papieru. Każda butelka PaperBoy jest wyposażona w instrukcję informującą, w jaki sposób rozłożyć ją po zużyciu.
Jesteśmy podekscytowani rolą twórcy tego nowego, ekologicznego, innowacyjnego opakowania wysokiej jakości, które stworzy całkowicie nową kategorię w segmencie win – powiedział Phil Hurst, prezes i dyrektor generalny Truett-Hurst.
Na podstawie informacji prasowych opracował TK