Plast-Box umacnia się na europejskich rynkach
1 Jan 1970 10:16

Plast-Box, wywodzący się ze Słupska producent opakowań, jest przykładem eksportowego sukcesu. W 2013 r. 67,5% sprzedaży grupy Plast-Box pochodziło ze sprzedaży zagranicznej i był to wynik lepszy niż przed rokiem. Bilans za ubiegły rok w grupie Plast-Box to także 19-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży do poziomu 146,8 mln zł oraz 42-procentowy wzrost zysku netto do wysokości 6,8 mln zł. To dzięki konsekwentnej realizacji strategii rozwoju i inwestycjom w zaawansowane technologie słupska firma stała się jednym z najnowocześniejszych producentów opakowań z tworzyw sztucznych w Europie. Obecnie Plast-Box dostarcza produkty klientom zarówno na wschodzie, jak i na zachodzie kontynentu, często wyprzedzając lokalnych producentów na wielu wymagających i konkurencyjnych rynkach. Plast-Box wytwarza opakowania w dwóch nowoczesnych fabrykach. Kilka lat temu władze spółki podjęły strategiczną decyzję o wymianie parku maszynowego, inwestując tylko w najlepsze światowe rozwiązania. W rezultacie od 2010 do 2013 r. zrealizowano szeroko zakrojony program inwestycyjny o wartości ok. 56 mln zł. Dzięki temu firma dysponuje technologiami na najwyższym europejskim poziomie, a opakowania z tworzyw produkowane w Plast-Boksie są wyznacznikiem nowoczesności w branży. Lekkie, wytrzymałe i estetyczne, produkowane na podstawie najnowszych światowych technologii zdobywają coraz więcej odbiorców w Polsce i za granicą. Najważniejszym wymogiem niezmiennie pozostaje wysoka jakość. Dotyczy to opakowań dla każdej branży, chociaż w przypadku produktów dla sektora spożywczego wymogi jakościowe są szczególnie wyśrubowane. Opakowanie musi bowiem dawać gwarancję, że nie wejdzie w reakcję z przechowywaną w nim zawartością. Istotna jest też szczelność, która zapewni zachowanie właściwości produktów w całym okresie ważności. Oprócz tego opakowanie musi być wytrzymałe fizycznie, gwarantując bezpieczny transport oraz magazynowanie – wyjaśnia Artur R. Skonieczny, dyrektor sprzedaży eksportowej Plast-Boksu. Duże znaczenie ma też ekonomia opakowania. Technologie nowej generacji, jakimi dysponuje Plast-Box, umożliwiają produkowanie pojemników lżejszych, choć równie wytrzymałych, co przekłada się na koszty produkcji, transportu, wygodę użytkowania i konkurencyjne ceny. Nowoczesne opakowania to również estetyka i skuteczny nośnik marketingowy. Pojemniki w fabrykach Plast-Boksu są produkowane w szerokiej palecie barw. Firma dysponuje również technologiami umożliwiającymi odwzorowanie na opakowaniu z fotograficzną wiernością nawet bardzo skomplikowanych projektów graficznych i to w sposób trwały, ponieważ dzięki technologii IML etykieta jest wtopiona w opakowanie. Główną grupą asortymentową w Plast-Boksie są zaawansowane technicznie pojemniki z tworzywa typu wiaderko z pokrywką, produkowane w różnych rozmiarach, kształtach i kolorach. Mogą być też wyposażone w rączki metalowe lub z tworzywa. Klientami Plast-Boksu są zarówno duże firmy produkcyjne, jak i małe spółki rodzinne. Nowoczesne pojemniki z pokrywką wytwarzane przez Plast-Box znajdują zastosowanie między innymi w przemyśle spożywczym. Służą do pakowania kiszonek, sałatek warzywnych, dżemów, sosów, majonezów, ketchupu, lodów, popcornu, orzeszków, chipsów, ciasteczek, gotowej żywności i innych artykułów. Z powodzeniem wykorzystywane są także w przemyśle chemicznym do pakowania farb i lakierów, klejów, środków czystości, olejów i smarów, nawozów sztucznych i środków ochrony roślin, a także w branży budowlanej do gładzi, tynków, zapraw gipsowych i innych produktów – wymienia Artur R. Skonieczny. Coraz wyższą sprzedaż notują produkty użytkowe wytwarzane przez Plast-Box typu kosze, skrzynki na narzędzia, pudełka do przechowywania, pojemniki na żywność itp. Spółka produkuje także skrzynie z tworzywa w różnych kolorach i rozmiarach, które wykorzystywane są zazwyczaj w przemyśle spożywczym do pakowania pieczywa, mięsa, nabiału, warzyw oraz owoców. Międzynarodowy rozwój naszej grupy to efekt inwestycji, dzięki którym możemy oferować wysokiej klasy opakowania dostosowane do potrzeb różnych branż, w tym dla posiadających rygorystyczne wymagania w zakresie jakości i bezpieczeństwa produktów. Nie bylibyśmy jednak w stanie sprzedawać w takiej skali naszych produktów za granicą, gdybyśmy nie prowadzili aktywnej sprzedaży i nie zapewniali poziomu obsługi klientów na najwyższym poziomie. Wbrew powszechnemu mniemaniu odpowiednia cena jest tylko jednym z czynników decydujących o tym, że firmy z Niemiec, Francji czy ze Skandynawii mając do wyboru wielu lokalnych i zagranicznych dostawców wybierają opakowania wytwarzane w Słupsku. Kluczowe jest zaufanie – do samego produktu oraz do firmy, która go wytwarza. Klient chce mieć pewność, że otrzyma odpowiedni produkt, w odpowiedniej liczbie, jakości i w odpowiednim czasie i to za każdym razem oraz że może liczyć na niezawodność w tych zakresach – wyjaśnia Andrzej Sadowski, członek zarządu Plast-Box SA. W 2013 r. za granicę trafiły produkty Plast-Boksu na łączną kwotę ponad 99 mln zł, co stanowiło 67,5% sprzedaży grupy. Część tej sprzedaży – 26,1% – trafiła do krajów unijnych, a część – 41,1% – na rynki Europy Wschodniej. Polska odpowiada za 32,5% przychodów Grupy Plast-Box. Wśród unijnych odbiorców Plast-Boksu przeważają tzw. kraje starej Unii, a największa sprzedaż jest realizowana w Wielkiej Brytanii. Inne znaczące kraje w strukturze sprzedaży kierowanej na obszar UE to Niemcy, Francja, Austria czy kraje Beneluksu. Produkty Plast-Boksu trafiają też na północ Europy – do krajów skandynawskich i bałtyckich. Zachodnia Europa to region wysoko uprzemysłowiony i doskonale skomunikowany, co przekłada się na dużą konkurencję, nie tylko lokalną, ale i z innych krajów Unii. Na wielu rynkach musimy się mierzyć z wieloma producentami z branży opakowań, bo silną pozycję mają tam światowi potentaci. Kraje te cechuje jednak potencjał, w który warto inwestować siły i środki. Dlatego nie tylko zamierzamy rozwijać dotychczasowe kanały dystrybucji, ale także planujemy rozwój naszych linii produkcyjnych, tak by nasze portfolio jeszcze bardziej odpowiadało specyficznym wymogom odbiorców – mówi Andrzej Sadowski. Plast-Box systematycznie wprowadza nowe produkty. Kolejne modele pojemników są produkowane za pomocą form projektowanych i wytwarzanych przez renomowane i specjalizujące się w tej dziedzinie firmy. Do najnowszych produktów w ofercie Plast-Boksu należą wiaderka o pojemności 1,18 l typ 01BIS5 wraz z dwoma rodzajami pokryw do nich: standardową i do wiader foliowanych. Opakowanie to jest przeznaczone dla branży spożywczej, zwłaszcza dla spółek mleczarskich. Zainteresowanie wiaderkami wykazali m.in. odbiorcy zagraniczni i znaczne partie tych opakowań pojechały już do Wielkiej Brytanii i Niemiec. Nowe opakowania Plast-Boksu – wiadro i obie pokrywy – są przystosowane do zdobienia w technologii IML. Oprócz opakowań 1-litrowych, w których produkty trafiają zazwyczaj na sklepowe półki i do finalnego konsumenta, Plast-Box oferuje także opakowania z pokrywami pod foliowanie dla branży spożywczej o większych pojemnościach – 3 l, 5 l i 10 l – wykorzystywane zazwyczaj w sprzedaży hurtowej. Technologia foliowania jest szczególnie przydatna w branży spożywczej, gdyż pozwala wydłużyć termin przydatności do spożycia produktów, co ma duże znaczenie w przypadku np. przetworów nabiałowych, sosów spożywczych czy warzyw i owoców w zalewach. Chcemy się rozwijać, poszerzając ofertę między innymi dla tej grupy klientów. Pracujemy nad pojemnikami, które na w pełni zautomatyzowanych liniach produktów mlekopochodnych będą idealnie współgrały z maszynami napełniającymi. Obecnie działamy według normy ISO 9001:2008/HACCP, co pozwala nam oferować w pełni bezpieczne opakowania, spełniające wysokie wymogi sanitarne – wyja śnia Andrzej Sadowski z zarządu spółki Plast-Box. Efektem tych działań jest dwucyfrowy wzrost sprzedaży do firm z sektora mleczarskiego oraz poszerzenie o połowę liczby klientów z tej branży. Łącznym zaś efektem wszystkich działań prosprzedażowych i inwestycyjnych były rosnące w 2013 r. wyniki finansowe Grupy Plast-Box zarówno na poziomie przychodów, jak i zysku netto. Opracowano na podstawie materiałów firmy Plast-Box