Pod znakiem Braille’a
1 Jan 1970 10:45

23 października w hotelu Intercontinental w Warszawie miała miejsce 3. edycja konferencji „Bezpieczne Opakowanie”, która po raz kolejny potwierdziła niesłabnące zainteresowanie profesjonalistów branży opakowaniowej zagadnieniami związanymi z wymogami dotyczącymi produkcji bezpiecznych opakowań. Tegoroczna odsłona konferencji „Bezpieczne Opakowanie” przyciągnęła 130 uczestników, którzy wysłuchali siedmiu prezentacji – sześć z nich przygotowali sponsorzy konferencji, firmy: Bobst, Heidelberg, Huber, Kodak, Metsä Board oraz Xeikon. Warto dodać, że firmy Heidelberg oraz Huber są z nami od pierwszej edycji projektu. Po raz trzeci swoją wiedzą podzieliła się również dr Kazimiera Ćwiek-Ludwicka z Państwowego Zakładu Higieny. Omówiła ona zagadnienia dotyczące wystawiania deklaracji zgodności oraz rodzaje dokumentów, jakie powinien dostarczyć producent na poszczególnych etapach w łańcuchu dostaw surowców, półproduktów i finalnych wyrobów w celu potwierdzenia ich bezpieczeństwa zdrowotnego, zgodnie z wymaganiami przepisów Unii Europejskiej dla materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością. Zagadnienia związane z deklaracjami zgodności wciąż budzą wiele kontrowersji wśród producentów opakowań – z przeprowadzonej przez nas wśród uczestników ankiety wynika m.in., że chętnie dowiedzieliby się więcej na temat realizacji procesów prawnych dotyczących bezpieczeństwa materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością, chcieliby się również zapoznać z przykładowymi deklaracjami. Na pewno ich sugestie weźmiemy pod uwagę przygotowując program 4. konferencji „Bezpieczne Opakowanie”, która odbędzie się jesienią 2014 roku. Chęć wzięcia w niej udziału zadeklarowało aż 99% ankietowanych uczestników. Sponsorzy konferencji w swoich prezentacjach wiele uwagi poświęcili zabezpieczeniom opakowań, tak, aby nie tylko były bezpieczne dla zdrowia, ale również chroniły markę. Ich nanoszenie jest możliwe zarówno w druku cyfrowym, jak i offsetowym, a także na etapie obróbki po druku. Dr hab. Stefan Jakucewicz prowadzący konferencję już przy pierwszej prezentacji Tomasza Wojnarowskiego z firmy Xeikon „wywołał” temat nanoszenia znaków Braille’a na opakowania, głównie farmaceutyczne; temat ten powracał właściwie aż do ostatniego wystąpienia. Jacek Galiński z firmy Kodak zaproponował nawet, aby na kolejną edycję konferencji zaprosić osobę niewidomą, która podzieliłaby się swoimi doświadczeniami zakupowymi –pomysł ten spotkał się ze sporym zainteresowaniem. Podróbki markowych produktów i związane z nimi fałszerstwo opakowań to kolejny temat budzący wiele kontrowersji; z dyskusji odbywającej się po każdym bloku prezentacji wynikało, że brakuje globalnego systemu pozwalającego konsumentom w prosty sposób sprawdzić, czy zakupiony przez nich produkt jest oryginalny. To również temat do rozwinięcia przy kolejnych edycjach projektu „Bezpieczne Opakowanie”. Zainteresowanych szerszą relacją z konferencji autorstwa prowadzącego spotkanie dr. Stefana Jakucewicza odsyłam do listopadowego wydania miesięcznika Poligrafika. AN