Coroczne badanie trendów konsumenckich przeprowadzone na zlecenie firmy Mondi wskazuje regularny wzrost popularności zakupów internetowych wśród konsumentów z Niemiec i Polski. Doceniają go zwłaszcza tzw. Silver Surfers (osoby w wieku 55+), którzy stanowią coraz większą siłę w segmencie zakupowiczów.
W 2021 roku dziewięć na dziesięć osób z tej grupy wiekowej zamówiło produkty za pośrednictwem sieci; 49% zwiększyło swoją aktywność w tym zakresie w porównaniu z poprzednim rokiem; 5% zrobiło e-zakupy po raz pierwszy.
Badanie pokazuje również wzrost popytu na zrównoważone opakowania, o czym świadczy fakt, że przeszło 3/4 ankietowanych klientów sklepów internetowych preferuje opakowania e-commerce, które umożliwiają ponowne użycie przy zwrocie lub są proste w odzysku.
Pozytywne doświadczenia „unboxing” zachęcają do zakupów
Najnowsze badanie dotyczące e-handlu i trendów opakowaniowych w Niemczech i w Polsce zamówione przez Mondi, czołowego dostawcę rozwiązań pakujących i papieru, dowodzi, że konsumenci w każdym wieku coraz chętniej dokonują zakupów przez internet i wybierają opakowania, które są ekologiczne.
Internetowa ankieta, w której uczestniczyło 3085 konsumentów z Niemiec i Polski, została przeprowadzona w IV kwartale 2021 r. Pokazuje ona, że w ubiegłym roku z usług sklepów internetowych skorzystało imponujące 90% przebadanej populacji. Dane zgromadzono w trakcie corocznego szczytu zakupowego, między Czarnym Piątkiem i Nowym Rokiem, a zatem w okresie, gdy wiele prezentów kupujemy w sieci ze względu na trwającą pandemię koronawirusa. Oprócz klientów ze wszystkich grup wiekowych, którzy realizują regularne zakupy za pośrednictwem internetu, zainteresowanie usługami e-handlu wzrosło wśród seniorów, którzy coraz wyraźniej doceniają wygodę takich zakupów.
Silver Surfers tu zostaną
Silver Surfers są i pozostaną ważnym czynnikiem wzrostu e-commerce. W 2021 roku rosnąca w siłę generacja niemieckich i polskich konsumentów w wieku 55+ kupowała w sieci jeszcze więcej niż w 2020 roku. Kwestie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w okresie pandemicznym zmotywowały do e-zakupów 41% ankietowanych z tej grupy, ale nie był to główny powód wzrostu popularności e-handlu: 52% badanych przyznało, że internet zapewnia im lepszy przegląd marek i ofert, 45%, że umożliwia zakupy rzeczy niedostępnych w lokalnych sklepach, a 39%, że po prostu jest wygodniejszy.
Zrównoważony rozwój napędza nowe trendy
W miarę jak internetowe zakupy stają się rutynowe, coraz więcej osób w obu krajach – niezależnie od wieku – preferuje opakowania, które są praktyczne i trwałe. Zdecydowana większość respondentów życzy sobie, aby opakowania nadawały się do wielokrotnego użytku (79%), łatwego złożenia po użyciu (69%) i recyklingu (82%).
Jak wynika z badania, opakowania przyjazne dla środowiska mogą być motorem napędowym sprzedaży. Prawie połowa badanych konsumentów (48%) byłaby skłonna zapłacić nawet trzy euro więcej, aby otrzymać swoje zakupy online w opakowaniu przyjaznym dla środowiska.
Unboxing zwiększa lojalność wobec marek
Kariera tzw. unboxingu (tym trudnym do przetłumaczenia terminem określa się całą gamę osobistych doświadczeń związanych z rozpakowywaniem produktu) jest ostatnim przykładem, jak ważne dla budowania lojalności wobec marki i poziomu jej sprzedaży może być opakowanie. Świadomość tego trendu rosła w ciągu ostatnich trzech lat i do dzisiaj blisko połowa (44%) badanych klientów sklepów online doświadczyła radości płynącej z unboxingu, co szczególnie cenią sobie mieszkańcy Polski (50%). Ponad połowa (58%) konsumentów w Polsce twierdzi, że miłe doświadczenie z rozpakowywaniem produktu przekonałoby ich do ponownego złożenia zamówienia w tym samym sklepie internetowym.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Mondi