Polska wódka w Centrum Doskonałości Metsä Board
1 Jan 1970 13:12

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma Metsä Board, wiodący europejski producent tektury premium z włókien pierwotnych należący do Metsä Group, zaprosiła uczestników webinarium zorganizowanego na początku maja na wirtualną wycieczkę po swym Centrum Doskonałości (Excellence Centre), mieszczącym się w pionierskim zakładzie biogospodarki w fińskim Äänekoski.

W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań

Unikalny na skalę światową ekosystem biogospodarki Äänekoski obejmuje fabrykę bioproduktów nowej generacji, zakład produkcji tektury, zakład produkcji sklejki, centrum ekspozycyjne Pro Nemus oraz pilotażową fabrykę włókien tekstylnych. W jego skład wchodzi również wspomniane Centrum Doskonałości, które działa od września 2020 r. Dzięki najnowocześniejszym technologiom w zakresie prac badawczo-rozwojowych, projektowania opakowań oraz wydajności tektury i opakowań służy ono przyspieszaniu wdrażania innowacji w zakresie materiałów i opakowań oraz zapewnieniu platformy do współpracy dla klientów i partnerów technologicznych na całym świecie.

Excellence Centre zajmuje łącznie 1500 m2, posiada zaplecze badawczo-rozwojowe, pracownię projektowania opakowań, centrum badania opinii klientów oraz nowoczesne laboratorium oferujące ponad 100 różnych metod pomiarowych i analitycznych. Centrum wyposażone jest również w wirtualny sklep i narzędzie projektowe wspomagane komputerowo (CAE), które pozwala na zaawansowaną symulację oraz analizę funkcjonalności opakowań.

Majowe webinarium zapewniło gościom możliwość zajrzenia do laboratoriów, w których testowane są materiały i produkowane z nich opakowania. Rolę gospodarza „oprowadzającego” po bogato wyposażonych pomieszczeniach pełniła Heli Kuorikoski, dyrektorka laboratorium badawczo-rozwojowego Metsä Board, która opowiedziała o możliwościach wybranych urządzeń testujących. 

Excellence Centre łączy kompetencje i głęboką wiedzę specjalistyczną Metsä Board w zakresie rozwiązań dla produktów z włókien z kompetencjami różnych ekspertów i partnerów takich jak dostawcy surowców, dostawcy technologii, start-upy, uniwersytety i firmy badawcze. Wszyscy oni poszukują innowacyjnych rozwiązań z obszaru opakowań z papieru i tektury, przeznaczonych dla różnych uczestników łańcucha wartości w branży opakowań.

Polska wódka w opakowaniu Metsä Board 

Szczególnie interesującą część webinarium stanowiła prezentacja nowego opakowania przeznaczonego dla organicznej wódki Chopin Rye Organic produkowanej przez Podlaską Wytwórnię Wódek „Polmos” SA. O pracach projektowych i związanych z nimi wyzwaniach opowiedzieli Marko Leiviskä i Iiro Numminen, projektanci w Metsä Board odpowiedzialni (odpowiednio) za graficzną i strukturalną stronę nowych opakowań. 

Opakowanie zostało wyprodukowane z użyciem chroniącej zawartość tektury na fali F, której wszystkie warstwy są wykonane z białego kraftlinera MetsäBoard Natural WKL Bright. Całkowicie białe, kaszerowane opakowanie ma lekką konstrukcję opartą na klapkach zamykających, które nie wymagają stosowania kleju. Brak kleju, w połączeniu z minimalnym pokryciem farbami o niskiej migracji i lakierem na bazie wody, pozwolił stworzyć opakowanie, które jest bezpieczne, stylowe i łatwe do recyklingu. Opakowanie zostało wyprodukowane przez Prost-Key Packaging w Polsce.

Mechanizm otwierający umożliwia wielokrotne łatwe otwieranie i zamykanie opakowania, a jednocześnie utrzymuje butelkę na miejscu. Zakrzywione podwójne bigi stanowią wzmocnienie i odsłaniają butelkę, gdy patrzy się z boku. Białe wykończenie obejmuje wytłoczony po obu stronach napis „organic” i podkreśla czystość.

Iiro Numminen, structural packaging designer, Metsä Board, stwierdził: To opakowanie w każdym elemencie przekazuje konsumentowi obietnicę marki. Łatwość recyklingu była istotna dla koncepcji projektu ze względu na ogromne znaczenie gospodarki obiegowej. Innymi kluczowymi elementami przy projektowaniu tego opakowania – i innych opakowań Metsä Board – są zrównoważony rozwój oraz dbałość o środowisko. To dlatego lekki biały kraftliner MetsäBoard Natural WKL Bright produkowany w zakładzie Metsä Board Husum – z którego powstało pudełko dla polskiej wódki – jest wytwarzany z włókien pierwotnych, które pochodzą w 100% z lasów północnoeuropejskich, gdzie prowadzona jest zrównoważona gospodarka leśna. Potwierdza to Joanna Dolińczyk, koordynator ds. marketingu marki Chopin Vodka: Poszukując inspiracji dla projektu opakowania naszego produktu chcieliśmy, aby opakowanie odpowiadało ekologicznemu procesowi jego wytwarzania. Mieliśmy niezwykle entuzjastyczną wizję stworzenia autentycznie organicznego i ekologicznego opakowania z trzema głównymi motywami: czystość, biel i prostota – wyjaśnia. Oglądając atrakcyjne pudełko można stwierdzić, że udało się to w 100%.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Metsä Board