Producenci dóbr ofiarami konsolidacji w opakowaniach giętkich
1 Jan 1970 08:20

Producenci dóbr ofiarami konsolidacji w opakowaniach giętkich Tempo konsolidacji obserwowane w europejskim przemyśle opakowań giętkich, które przyspieszyło w ciągu ostatnich dwóch lat, ma istotny wpływ na sytuację producentów dóbr. Kwartalny Raport Biznesowy firmy PCI Films Consulting udokumentował przebieg tego procesu i dokonał analizy oddziaływania wspomnianych zmian na firmy produkujące opakowania dla dóbr konsumpcyjnych. Firma PCI ocenia, że do 20 czołowych dostawców opakowań giętkich należy 60 proc. europejskiego rynku, którego wartość oceniano w 2011 r. na ok. 11,6 mld euro. Koncern Amcor, po przejęciu europejskiej części produkcji opakowań giętkich, należącej wcześniej do firmy Alcan, posiada już ok. 25 proc. rynku i bardzo wyraźnie dystansuje drugiego na liście gracza – firmę Constantia (do której należy mniej niż 10 proc. europejskiego rynku). Taka sytuacja ma znaczący wpływ na głównych odbiorców opakowań. Połączenie europejskiego biznesu firm Amcor i Alcan sprawiło, że na rynku pojawiła się duża grupa międzynarodowych producentów dóbr konsumpcyjnych, którzy korzystają z usług wyłącznie jednego dostawcy opakowań giętkich (a nie, jak dotychczas, dwóch). Aby zabezpieczyć się przed ryzykiem przerwania dostaw z jednego źródła, zaczęli więc szukać sposobów jej dywersyfikacji i rozglądać się za innymi dostawcami opakowań. Jednak w niektórych przypadkach okazało się to trudne, ponieważ mniejszym dostawcom brakuje niekiedy wystarczających mocy produkcyjnych i nie są oni w stanie dostarczyć swe opakowania na terenie całej Europy. Zważywszy na panujący wśród producentów towarów trend racjonalizacji zakupów, średniej wielkości producenci opakowań giętkich, zwłaszcza ci działający z poziomu jednego zakładu produkcyjnego, także nie mają szans z wielkimi konkurentami. W miarę jak wielcy dostawcy opakowań giętkich stają się coraz więksi, kwestie konkurencyjności są coraz silniej podnoszone przez ich rywali oraz przez samych konsumentów. To skłania koncerny takie jak Amcor do dzielenia swych operacji, by rozwiać obawy rynku o nieuczciwą konkurencję. I tak na przykład przejęcie Alcan Packaging przez koncern Amcor zmusiło ten ostatni do zbycia udziałów w hiszpańskiej firmie Tobepal, a także zamknięcie kilku – nota bene niekonkurencyjnych – fabryk w Grupie. Raport PCI wskazuje jednocześnie, że na europejskim rynku formują się coraz liczniejsze – i działające pod prąd wspomnianej koncentracji dokonującej się na szczytach sektora opakowań giętkich – grupy średniej wielkości firm, powstające często w wyniku pomniejszych akwizycji. Te firmy są w stanie zapewnić sobie opłacalne funkcjonowanie na skalę regionalną lub krajową, bo mogą dostarczać produkty w małych nakładach, tanie lub niszowe zarówno dużym, jak i małym producentom dóbr, a na dodatek bywają bardziej elastyczne od molochów. Przykładami takich udanych przedsięwzięć są m.in. firmy Ultimate Packaging, Roberts Mart oraz Excelsior (wszystkie Wielka Brytania), Maria Soell GmbH oraz Maag GmbH (Niemcy) czy włoska Di Mauro Officine Grafiche. Autorzy raportu wierzą, że zawsze znajdzie się miejsce dla firm dostarczających konkurencyjne usługi, stanowiące alternatywę dla wielkich dostawców opakowań, w miarę jak następuje redukcja źródeł, w których producenci dóbr mogą się zaopatrywać. Na podstawie informacji firmy PCI Films Consulting opracował TK