Tworzenie planów na przyszłość oraz umiejętność sprawnego reagowania na szybko zmieniające się warunki rynkowe nigdy wcześniej nie były tak istotne dla przedsiębiorstw z każdej branży i z każdego regionu geograficznego, jak obecnie.
Pandemia COVID-19 zwróciła uwagę na gotowość i zdolność firmy do proaktywnego reagowania na wyzwania, od finansowych po zdarzenia zaistniałe wskutek siły wyższej. Wyzwania te obejmują m.in. utrzymanie łańcucha dostaw o kluczowym znaczeniu, realizację zamówień, których liczba znacznie wzrosła z powodu nieprzewidzianego zapotrzebowania czy też zarządzanie pracą zdalną pracowników. Prawdopodobnie najważniejszym i największym wyzwaniem stało się zachowanie wydajności i rentowności w niepewnych czasach.
Przygotowanie firmy do stawienia czoła wyzwaniu
Niezależnie od globalnych pandemii przemysł opakowaniowy pełen jest wyzwań nawet w normalnych okolicznościach. Nieustannie zmieniające się wymagania kon- sumentów i coraz większe ilości specjalistycznych opakowań zwiększają złożoność potrzeb technologicznych producentów opakowań. Dlatego przy ocenie rozwiązań technologicznych, które mogą pomóc przedsiębiorstwom w sprostaniu wyzwaniom zagrażającym ich zyskom i marżom, należy wziąć pod uwagę więcej parametrów.
Czasochłonne i złożone wyceny prac – to ogólny trend, podsycany przez zmieniające się preferencje konsumentów. Istnieje wysokie zapotrzebowanie na krótkotrwałą obsługę dużej liczby jednostek magazynowych (SKU), szczególnie w przypadku technologii cyfrowej. Przetwarzanie jest czasochłonne i często mało efektywne, natomiast dla działu obsługi klienta wykonanie tego szybko i łatwo stanowi wyzwanie.
Wykorzystanie wiedzy i umiejętności – często istnieje więcej niż jeden sposób realizacji zamówienia klienta, a niejednokrotnie sprowadza się to do zastosowania wiedzy wykorzystywanej w zakładzie. Bardzo szczegółowa wiedza na temat maszyn, kosztów i możliwości może być trudna, zwłaszcza w przypadku firmy posiadającej kilka zakładów.
Integracja z podmiotami zewnętrznymi – na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań z zakresu zarządzania kolejnością zadań, między którymi często nie ma ścisłej współpracy, co z kolei skutkuje dużą liczbą dodatkowych zadań, które obsługa klienta musi wykonać ręcznie. Powielone wprowadzanie danych oznacza, że realizacja kluczowych zadań wymaga więcej czasu, by móc uzyskać rzeczywistą wartość technologiczną.
Gromadzenie danych pochodzących z hali produkcyjnej – znajomość stanu wykonania zadań, ilości odpadów, czasu potrzebnego na konfigurację itp. to kluczowe informacje, które utrudniają śledzenie zadań i zarządzanie nimi na terenie zakładu, chyba że zostały prawidłowo podłączone do reszty systemu.
Kosztorysowanie i uzgadnianie zadań – trudno jest poznać z dużą dokładnością stosunek „rzeczywistych” kosztów poniesionych do szacunków, gdy nie dysponuje się w pełni połączonym systemem, który umożliwiałby uzyskanie informacji zwrotnej o wszystkich prawidłowych parametrach takich jak zużycie tuszu, ilość odpadów itp. To właśnie sprawia, że trudniej jest zracjonalizować i ocenić ekonomiczną wielkość zamówienia.
Znalezienie rozwiązania dopasowanego do potrzeb
W obliczu wyzwań właściciele firm potrzebują rozwiązania, które zapewni im elastyczność i widoczność w obszarach mających kluczowe znaczenie dla inteligentnego podejmowania decyzji. Szczegółowy wgląd w stan zapasów, produkcji w toku i popytu ze strony klientów – wszystkie te elementy mają znaczący wpływ na wysokość przepływów pieniężnych oraz kapitału obrotowego. To właśnie na tym etapie można wykorzystać możliwości – takie jak planowanie zasobów produkcyjnych (MRP – Maintenance Resource Planning) czy platformy zwiększające zaangażowanie klientów – przy zastosowaniu odpowiedniego rozwiązania.
Firma EFI nieustannie rozwija narzędzia, które umożliwiają rozwiązanie wielu z tych problemów. Otwarta architektura pakietu i pulpity nawigacyjne oprogramowania Productivity Workbench, optymalizujące pracę użytkownika i zwiększające automatyzację procesów roboczych, pomagają usprawnić ręczne wykonywanie pracy wymaganej do przetwarzania zadań w zakładzie, a także zdefiniować na nowo kluczowe role w firmie. Nowe platformy Digital StoreFront pomagają zwiększyć zaangażowanie klientów i dostawców, a także przyspieszyć transakcje dotyczące powtarzających się pozycji zamówienia. Inteligentne algorytmy planowania, w przypadku których AI (Sztuczna Inteligencja) jest wbudowana w rozwiązania z zakresu planowania, pomagają firmom optymalizować i usprawniać planowanie zadań w optymalny sposób, a działając w połączeniu z dodatkowymi narzędziami do optymalizacji kolejki prac umożliwiają skuteczne grupowanie zadań.
Kompleksowy system ustalania kolejności zadań JDF opracowany dla drukarek cyfrowych całkowicie integruje się za pośrednictwem platformy EFI Radius MIS/ERP z rozwiązaniami do zarządzania zewnętrznymi zadaniami z zakresu grafiki, a także bezpośrednio z cyfrowymi serwerami wydruku (DFE), zapewniając prawdziwie „bezobsługową” i bezdotykową obsługę kolejności zadań. Ostatnim elementem, który to wszystko łączy, jest zaawansowany system gromadzenia danych z hali produkcyjnej, który skupia kluczowe informacje, zapewniając pełną zgodność produktu i jego monitorowanie zarówno w przypadku cyfrowego, jak i analogowego wykonywania nadruków na opakowaniach i etykietach.
Wykorzystanie automatyzacji do stworzenia połączonego ekosystemu
Przyjmując oparte na ekosystemach podejście do biznesu i dokonując przeglądu procesów, automatyzując kolejność zadań oraz łącząc odpowiednie elementy ustalania ich kolejności z „otwartą technologią”, firmy odniosą największe korzyści w przyszłości. Tak w ogólnym zarysie wygląda partnerskie podejście w firmie EFI, która od wielu lat pracuje nad ciągłym rozwojem pakietu EFI Packaging Suite, umożliwiającym stworzenie w praktyce cyfrowego „ekosystemu”. EFI Radius jest główną platformą MIS/ERP, stanowiącą oś pakietu oprogramowania Productivity Software Suite, a uzupełniają ją zintegrowane produkty tworzące wartość dodaną, które zapewniają ukierunkowane rozwiązania w kluczowych obszarach mających znaczenie dla producentów opakowań i etykiet.
Opracowanie: AN