Produkcja opakowań – pasja, doświadczenie, wiedza i… twarda ekonomia?
1 Jan 1970 12:36

Opakowania, na których bazuje światowy rynek konsumencki, można wykonać z różnych materiałów takich jak: papier, karton, tektura falista czy surowce niewsiąkliwe, w tym folie i laminaty. Dla odbiorcy końcowego, wyciągającego rękę po określony produkt na półce sklepowej, technologia wykonania opakowania nie ma większego znaczenia. Ma ono jednak tak zadziałać na jego wyobraźnię, by w milionowym gąszczu podobnych do siebie produktów wybrał TO WŁAŚCIWE. Skomplikowany i długi proces produkcji, od czystego arkusza do wysoko uszlachetnionego opakowania, wymaga zaangażowania ludzi i środków finansowych, w tym zaawansowanych technologicznie maszyn poligraficznych. Wszystkie skomplikowane procesy trzeba spiąć w określonej jednostce czasu i miejsca. Nie byłoby to możliwe bez wiedzy, doświadczenia i pasji oraz twardej ekonomii, budujących filary efektywnej produkcji poligraficznej i sukcesu danej drukarni. Jednym z kluczowych filarów, szczególnie obecnie, jest ten ekonomiczny. Mówiąc krótko, ZYSK musi być wyższy od KOSZTÓW prowadzenia działalności poligraficznej, a wolumen zamówień na tyle wysoki, by zapewnić dalszy rozwój przedsiębiorstwa i jego stabilną pozycję na rynku. Jak to osiągnąć? Kulturą pracy na najwyższym poziomie, stałym rozwojem parku maszynowego w celu maksymalnego zautomatyzowania produkcji oraz poszukiwaniem innowacyjnych, niesztampowych rozwiązań produkcyjnych, czyli wartości dodanej do produktu gotowego przekładającego się na marżowość produkcji! W sektorze produkcji opakowań urządzeniem takim okazały się być tzw. okienkarki, umożliwiające aplikację surowców foliowych i papierowych do wykrojów z kartonu lub tektury falistej. Niemiecki producent Heiber + Schröder od wprowadzenia okienkarek na rynek w 1985 roku nieustannie ulepsza i rozwija ich możliwości produkcyjne, co przekłada się na różnorodność produktów końcowych (rys. 1.). Ze względu na swój modułowy charakter konstrukcyjny istnieje możliwość rozbudowy maszyny do produkcji całej gamy opakowań: n z okienkami prostymi lub zadrukowanymi farbami UV (zabezpieczenie); n z okienkami bigowanymi na gorąco w linii (bigi równoległe) oraz z wycinaniem V w narożnikach; n z aplikacją tzw. okienek „pick and place” – czyli o nieregularnym kształcie i z bigami krzyżującymi się, uprzednio wysztancowanymi na automacie; n zbiorczych z rączką; n z różnego rodzaju insertami; n na chusteczki higieniczne z opcją rozcinania wzdłużnego folii w trybie ciągłym, przerywanym oraz z możliwością wycinania otworu o różnych kształtach za pomocą cylindrów magnetycznych; n z formowanym workiem papierowym – tzw. opcja „Bag in box” – na surowce sypkie, tj. cukry, granulaty, nasiona itp.; n wzmocnionych i z kołnierzem; n z wkładką, np. papierem krytym polietylenem; n koperty kurierskie; n inne w zależności od potrzeb i pomysłów naszych klientów. Drugą linią produktów marki Heiber + Schröder, o równie szerokim profilu produkcji, jest maszyna do formowania opakowań przestrzennych o oznaczeniu CE (Carton Erecting). Rozwiązanie to zostało wprowadzone na rynek w 1993 roku i od początku stało się hitem w zakresie wytwarzania tacek stożkowych z kartonu litego, wewnętrznie krytego folią PE, jako bariera (np. nieprzemakalna, tzw. leek proof) czy z tektury falistej. Obecnie maszyna CE może wykonywać oprócz wyżej wymienionych tacek opakowania takie jak (rys. 2.): n tacki z wieczkiem, n Clam Shell (opakowania na hamburgery), n French Fries (na frytki), n Chinese Food, kryte folią PE wewnętrznie, n tacki z wkładką wewnętrzną, n tacki z podwójnym łamem w płaszczyźnie równoległej, n i wiele innych, gdyż konfiguracja tej maszyny pozwala na kreatywne tworzenie nowych opakowań. Rynek producentów oferuje teoretycznie podobne maszyny, jednak wiele cechują poważne ograniczenia produkcyjne, pozwalając na wykonanie tylko jednej czy kilku aplikacji i ograniczając tym samym możliwy zwrot z inwestycji. Dlatego odpowiedni i perspektywiczny dobór parku maszynowego opartego na specjalistycznych rozwiązaniach technologicznych, oferujących chociażby różne możliwości uszlachetniania, przekłada się na wyższą wartość dodaną. Tym właśnie zajmuje się firma Technograph S.C.; tworząc grupę ludzi pasjonujących się szeroko pojętą poligrafią staramy się dobrać dla potencjalnych użytkowników najlepsze rozwiązanie inwestycyjne na miarę ich oczekiwań. Zadaj nam pytanie, a my dobierzemy optymalną technologię! Opracowano na podstawie materiałów firmy Technograph