Kleje do etykiet muszą spełniać rozmaite wymagania. Nowa generacja klejów bez kazeiny firmy Henkel charakteryzuje się lepszymi właściwościami oraz efektyw-nością zapewniającą bezproblemowe stosowanie ich w procesach produkcyjnych w branży napojów – przy jednoczesnym rozszerzeniu ich możliwości.
W całym swym cyklu życiowym butelki na napoje są poddawane wpływowi różnych warunków otoczenia: w piwniczkach, w lodówkach, w handlu detalicznym, transporcie i w trakcie mycia. To samo dotyczy etykiet, które pozycjonują markę oraz informują konsumentów o składzie napoju i jego składnikach. Etykieta także jest wystawiona na wiele różnych czynników, takich jak zmienne temperatury, wilgotność czy nacisk mechaniczny. Z tego względu stosowane do ich mocowania kleje muszą potrafić więcej niż tylko utrzymać etykietę na pojemniku. W praktyce musi je cechować szeroka gama właściwości przydatnych i w trakcie produkcji butelek, i podczas ich użycia. Przykładowo etykieta nie powinna odklejać się od powierzchni butelki wystawionej na działanie wilgoci, lecz jednocześnie łatwo oddzielać się, gdy pojemnik jest myty w celu ponownego wykorzystania.
Zrównoważony rozwój jest marketingowym trendem
Kleje do etykiet są nieustannie ulepszane w taki sposób, by oferowały nowe korzyści funkcjonalne bez konieczności wprowadzania zmian do procesów produkcyjnych w rozlewniach. Trend określany angielskim słowem „sustainability” („zrównoważony rozwój”) odcisnął swoje piętno również na tym sektorze rynku. Rosnąca świadomość ekologiczna klientów oraz rozlewni napojów sprawia, że głośniej domagają się oni dostępu do produktów z jednej, a procesów produkcyjnych z drugiej strony, które są przyjazne dla środowiska. Pragnąc oferować rozwiązania zaspokajające potrzeby konsumentów, a jednocześnie demonstrujące odpowiedzialność w biznesie, branża inwestuje duże środki w badania i rozwój nowych aplikacji. Wiele firm tradycyjnie poświęca się tworzeniu produktów opartych na surowcach odnawialnych, takich jak kazeina czy specjalne krochmale. Przykładowo przemysł napojów często używa wodnych klejów kazeinowych do etykietowania pojemników szklanych.
Podwyżka kosztów surowców odnawialnych
Pomimo swych korzystnych własności, takie kleje nie są wolne od ograniczeń. Surowce odnawialne podlegają silnym wahaniom cenowym, a producenci często stają w obliczu podwyżek kosztów wynikających z rosnącego zapotrzebowania na surowce w połączeniu z ulotnością źródeł dostaw. Na dostępność surowców odnawialnych mogą wpływać tak ulotne czynniki, jak pogoda albo zmiany klimatyczne. Na dodatek rynki mają zwyczaj spekulacyjnego reagowania na fluktuacje w łańcuchu dostaw. Jako przykład można podać wspomnianą kazeinę, której cena wzrosła znacząco w ostatnich latach i zdaniem ekspertów będzie rosła dalej. Tymczasem niekończące się zwyżki cen kazeiny – surowca otrzymywanego z krowiego mleka – już odbiły się na kosztach konwencjonalnych klejów do etykiet.
Odpowiedni produkt dla bezproblemowych procesów
Z tego powodu producenci napojów – tacy jak browary i rozlewnie wód mineralnych – oraz producenci klejów od lat przyglądali się alternatywnym substancjom, które są mniej podatne na fluktuacje cen, ich cechy sprzyjają ochronie środowiska, a niski stopień skomplikowania zapewnia łatwość obróbki. Przykładem takiego produktu są – zyskujące rosnącą popularność – kleje bezkazeinowe, oferujące nie tylko dłuższy czas życia produktu i stabilność temperaturową, ale również całą gamę korzyści nie zapewnianych przez konwencjonalne kleje do etykiet. Te nowoczesne produkty wykorzystujące wydajne polimery zapewniają wyjątkowo wysoką przyczepność początkową oraz szybkie utrwalenie i schnięcie, pomagając w ten sposób w redukcji zużycia kleju. Prezentują efektywną alternatywę dla produktów opartych na tradycyjnych źródłach i umożliwiają oszczędność do 30 proc. klejów. Dla przemysłu ta ekspansja oznacza większe bezpieczeństwo produkcji i kosztów. Staje się to o tyle istotniejsze, że pojawiają się głosy wieszczące spadek dostępności naturalnych polimerów i szybką zmianę sytuacji rynkowej. Mając szerszy zakres opcji w kwestii klejów, rozlewnie mogłyby w efekcie podjąć decyzje, które pozwolą im zmniejszyć koszty i zapewnią procesy produkcyjne pozbawione ryzyka.
Trudne wymagania
Jednak każdy, kto rozważa wdrożenie bezkazeinowych klejów do etykiet, powinien zdawać sobie sprawę z liczby zmiennych, które trzeba brać pod uwagę przy określaniu całkowitych kosztów wdrożenia oraz najbardziej odpowiedniego kleju. Wśród nich: ilość odpadów i dostępność surowców w połączeniu z dopuszczalnym okresem składowania oraz oczyszczaniem ścieków. Klej powinien zachować swoje własności w wielu rozmaitych warunkach bez wykazywania najmniejszych zmian w swej charakterystyce. Jednocześnie powinien być elastyczny (nadawać się do użycia z szeroką gamą etykiet), mieć naturalny zapach, gwarantować szybkie schnięcie oraz nie utrudniać cykli czyszczenia maszyn etykietujących. Co więcej, powinien ułatwiać rozlewni zwiększenie wydajności dzięki redukcji zużycia preparatów czyszczących, dodatków chemicznych, wody i energii – a tym samym zmniejszenie kosztów produkcji. Jak twierdzi firma Henkel, te wymagania w pełni zaspokaja udoskonalona generacja jej bezkazeinowych klejów do etykiet.
Nowoczesne i bez kazeiny – wydajność bez ograniczeń
Takie kleje muszą spełnić wiele trudnych wymagań, zwłaszcza stawianych przez sektor butelek zwrotnych. Dla przykładu: muszą umożliwiać usuwanie etykiet podczas standardowych procesów czyszczenia. Konieczne jest ograniczenie pienienia w maszynach do czyszczenia butelek, co dzisiaj często nadal oznacza stosowanie dużej ilości środków przeciwpianotwórczych.
Przemysł klejów od dawna poszukiwał – i nadal poszukuje – efektywnych rozwiązań tych problemów. Jako czołowy dostawca technologii klejenia, Henkel poświęcił uwagę rozwojowi klejów bezkazeinowych o pożądanych cechach już w końcu lat 90. ubiegłego wieku. Dzięki swej drugiej generacji klejów bez kazeiny firma ma obecnie serię produktów przeznaczonych do etykiet na butelki, które mają szersze i bardziej wszechstronne spektrum działania i w pełni zasługują na określenie „pionierskiej” technologii, kamienia milowego. Długotrwałe testy pokazały, że linia produktów Optal XP spełnia wysokie wymagania klientów. Prócz doskonałej lepkości kleje charakteryzuje dobra adhezja, również do schłodzonych powierzchni szklanych. Dzięki nim przemysł spożywczy i napojowy może zwrócić się ku produktom mającym wiele typów etykiet, w tym zaawansowanych rozwiązań klejących odpornych na niskie temperatury i parę wodną.
Ekonomiczne i ekologiczne korzyści procesu
W odróżnieniu od swych konwencjonalnych odpowiedników, wspomniane kleje produkowane są z syntetycznych polimerów i dlatego są niezależne od przemysłu mlecznego – a tym samym odporniejsze na fluktuacje cenowe niż kazeina. Dla rozlewni napojów większa stabilność cen oznacza mniejsze ryzyko niedoszacowania kosztów w ich budżetach. Eliminacja kazeiny przy produkcji klejów niesie również dodatkową korzyść: jako że przestaje być wykorzystywana dla celów technicznych, staje się dostępna dla producentów żywności.
Użycie klejów Optal XP niesie korzyści ekonomiczne i ekologiczne, wynikające z ich trwałości oraz – sprawdzonego w praktyce – dobrego zachowania podczas usuwania. Długotrwałe stosowanie przez wiele rozlewni – krajowych i międzynarodowych – udowodniło, że etykiety mogą być oddzielone z łatwością przy użyciu standardowych środków myjących i ustawień sprzętu. Dodatkowo kleje drugiej generacji nie dają powodów do obaw podczas oczyszczania ścieków. Produkty mają również aprobatę FDA, są wolne od składników toksycznych oraz nie zawierają alkilofenoli oksyetylenowanych, cynku ani boraksu.
Mając niezwykłe własności w zakresie obróbki i charakteryzując się lepszymi cechami w trakcie produkcji (wynikającymi z ulepszenia procesów i mniejszego stopnia skomplikowania), kleje bezkazeinowe przyczyniają się do ochrony środowiska i zastępują w rozlewniach kleje konwencjonalne, ale są tworzone z użyciem materiałów nie pochodzących z sektora żywności.
Idealny produkt z dodatkową wartością
Nowa generacja klejów wolnych od kazeiny eliminuje w praktyce istniejące wady standardowych klejów i stanowi doskonałą alternatywę przydatną do wielu różnych aplikacji. Niezależnie od zróżnicowanych wymagań (szybkie albo wolne procesy etykietowania, niskie lub wysokie temperatury, wilgoć lub susza, grube etykiety lub cienkie folie aluminiowe, odporność na gorącą parę wodną lub zimną wodę) w serii produktów Optal XP można znaleźć klej odpowiedni do potrzeb. Czołowi klienci z sektora browarniczego używają obecnie tych innowacji na szeroką skalę w systemach etykietowania butelek jednorazowych i wielokrotnego użytku.
Niedawno przeprowadzone zostały testy rynkowe kolejnych klejów Optal, które przeznaczone są do etykiet na opakowania wielokrotnego użytku z PET, a także zyskujących coraz większą popularność etykiet typu „no label” (których nie widać). Zadrukowane, przezroczyste etykiety utrzymują się w miejscu nawet podczas skoków temperatury otoczenia lub długotrwałego przechowywania w lodowatej wodzie. Dla każdej opcji etykietowania istnieje odpowiedni klej Optal XP. Zróżnicowane właściwości oraz profil jakości nowej generacji klejów pomagają w stworzeniu idealnego projektu butelki, by marka wyróżniała się skutecznie w miejscu sprzedaży i osiągnęła sukces rynkowy – bez nakładania jakichkolwiek ograniczeń na istniejące procesy produkcyjne.
Artykuł sponsorowany
Na podstawie materiałów firmy Henkel opracował TK